Volvo XC40 er den mindste premium SUV, som Volvo tilbyder, da den ligger i premium subcompact/crossover SUV-segmentet, som i øjeblikket boomer i popularitet. Dette segment er spækket med fantastiske muligheder som Audi Q3, Mercedes GLA, BMW X1 og Range Rover Evoque.
Selvom vi kunne bruge dagevis på at sammenligne disse fem, vil vi i denne artikel fokusere på de mest bemærkelsesværdige motorproblemer med Volvo XC4O T3. Disse omfatter mærkelige motorlyde, træg acceleration, potentielle problemer med turboladeren og potentielle problemer med gearkassen.
Alt i alt formår T3-motoren i Volvo XC40 at være stort set problemfri, og det ser ud til, at der ikke er nogen alt for alvorlige, udbredte problemer, der bør forhindre dig i at købe en. Nogle vil måske være lidt skuffede over effekten i XC40, da det ikke er den kraftigste Volvo-motor, du kan købe, ikke engang på langt sigt.
Hvis du også tager i betragtning, at Volvo stort set kun fremstiller 4-cylindrede motorer, vil de, der ønsker ydeevne og fart, sandsynligvis mene, at T3 generelt er lidt for træg, selv uden potentielle problemer, der kan få den til at accelerere endnu værre end det.
Mærkelige motorlyde
Der har været et par rapporter her og der om, at T3 oplever mærkelige motorlyde som bankende, tikkende og flagrende motor, især under belastning. Nogle mener, at det er normalt, fordi motoren bare er en lille 3-cylindret, der overarbejder sig selv, når man træder på speederen, men det er ikke altid tilfældet.
Nogle siger, at disse problemer er direkte forbundet med fejltænding, som kan opstå på grund af højere temperaturer eller overbelastning af motoren i en længere periode. Andre siger, at brændstoftilførselssystemet har noget med det at gøre, især hvis bilen går i stå, eller man ikke kan høre brændstofpumpen starte, når man tænder for tændingen.
Træg acceleration
Der er et par grunde til, at du kan opleve træg acceleration med XC40, hvoraf den vigtigste er, at T3 kun har 163 hk, mens den vejer omkring 1600 kg (3.500 lbs). Men træg acceleration kan også skyldes tilstoppede luftfiltre, tilstoppede luftfiltre eller en defekt brændstofinjektor. Derfor vil det være en god idé at inspicere alle disse, hvis du støder på træg acceleration.
Da disse komponenter normalt er afhængige af hyppig vedligeholdelse, bør du gøre dit bedste for at vedligeholde din T3 efter bedste evne. Hvis du ikke gør det, vil du helt sikkert opleve disse problemer på et tidspunkt. Derfor er disse problemer ikke “fejl” i sig selv, men snarere et tegn på, at motoren ikke er blevet vedligeholdt ordentligt.
Problemer med turboladeren
Den lille T3-motor er afhængig af turboladeren til at levere den nødvendige kraft til at få den til at bevæge sig i et bemærkelsesværdigt tempo. Turboladeren kommer ofte på overarbejde med T3-motoren på grund af dens lille slagvolumen, så når bilen når op på 3.000 o/min eller lignende, skal turboladeren arbejde med en virkelig høj belastning.
Ved sådan brug kan olien, der smører turboen, bryde sammen tidligere end normalt, mens fremmedlegemer også kan finde vej ind i turboladeren gennem luftfiltreringssystemet og få bilen til at miste kraft. Nogle få ejere har rapporteret om beskadigede blade i turboen, hvilket sandsynligvis skyldes, at snavs har samlet sig i turboen og fået dem til at gå i stykker.
Problemer med gearkassen
Volvo XC40 T3 leveres med enten en 6-trins manuel eller en 8-trins automatgearkasse, og der har været et par problemer med automatgearkassen. Disse omfatter potentielle problemer som gear, der glider, tøven under skift og lejlighedsvise ryk ved lavere hastigheder. Disse problemer kan være forårsaget af softwarefejl, sensorproblemer og beskadigede gear.
Hvis transmissionsvæsken forurenes med små metalstykker, kan det føre til ret alvorlige transmissionsproblemer, så meget, at transmissionen skal genopbygges/udskiftes fuldstændigt. Hvis du vedligeholder drivlinjen i din XC40 T3 korrekt, vil du heldigvis sandsynligvis ikke opleve disse problemer.
FAQ-sektion
Er Volvo XC40 T3 undermotoriseret?
Det afhænger af, hvad du ønsker af en bil. I virkeligheden er 163 hk “nok” for de fleste mennesker, fordi XC40 ikke er designet til at være dynamisk på nogen måde. Det betyder, at T3 er tilstrækkelig til 90% af de situationer, du ønsker at bruge den i, ud over at den er ret effektiv, billig i drift og rigtig god til brændstof.
Men når du træder på pedalen på en tilkørselsrampe, eller når du forsøger at flette ind i et vejkryds lidt hurtigere, vil du hurtigt opdage, at T3 ikke er så komfortabel med det. Hvis du er vant til kraftigere motorer, vil T3 derfor helt sikkert føles undermotoriseret, for der er ingen tvivl om, at en 0-100 km/t-tid på 10 sekunder er alt andet end langsom.
Hvilke motorer fås til Volvo XC40?
Volvo XC40 fås med forskellige motoralternativer, herunder en turboladet 2,0-liters firecylindret motor med enten 194 hestekræfter i B4 eller et 48-volts mildhybridsystem med 194 hestekræfter og et drejningsmoment på 221 pund-fod i basismodellen, og den førnævnte T3 1,5-liters trecylindrede motor i nogle modeller.
B4-motoren fås kun med forhjulstræk, mens andre modeller fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Den rent elektriske model XC40 Recharge har en helt elektrisk drivlinje, mens C40 Recharge er en videreudvikling af XC40 Recharge og også har en helt elektrisk drivlinje.
Skal jeg købe Volvo XC40 T3?
Hvis du vil have en stilfuld, veludstyret, sikker og førsteklasses crossover/subkompakt SUV, er XC40 T3 et godt valg. Vi har allerede sagt, at det ikke er den kraftigste XC40-variant, man kan købe for penge, så hvis du vil have flere kræfter, bør du fokusere på kraftigere motorvarianter i stedet.
Uanset hvad er XC40 en af de mest populære Volvo-modeller, og det er der en grund til, for den tilbyder en god pakke med alt, hvad en gennemsnitlig crossover premium SUV-køber ønsker sig.