Volvo er en af de mest interessante producenter af luksusbiler i disse dage, fordi de laver luksuriøse, sikre, effektive og ønskværdige biler. De mest eftertragtede biler, som Volvo fremstiller, er XC40, XC60 og XC90, men S60- og S90-sedanerne er også ret populære. Alle disse biler er komplekse, hvilket betyder, at de nogle gange kan gå i stykker.
I denne artikel vil vi fokusere på, hvornår en Volvo ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det. Til at starte med bør dit hovedinteresse være batteriet, som kan blive svagt eller udtømt. Terminalerne på toppen af batteriet kan også blive korroderet, hvilket vil give problemer med at levere strøm. Ud over batteriet bør du også inspicere batteriet i nøglehåndtaget.
Generatoren og startmotoren er afgørende, når det gælder om at starte bilen, og derfor bør disse også inspiceres i tide og utide. Nogle gange kan dine tændrør og din sikringsboks også være årsagen til, at en Volvo ikke vil starte, hvilket betyder, at du også bør inspicere disse.
Endelig, hvis alt det ovenstående ikke rækker, er det en god idé at kontrollere dit brændstoftilførselssystem. Alt i alt er dette de mest almindelige årsager til, at en Volvo ikke vil starte. Hvis du ikke løser dine problemer med nogen af disse, er det bedst at tage din bil til en forhandler, da problemet tydeligvis er mere alvorligt.
Almindelige problemer
Et svagt eller dødt bilbatteri er det mest almindelige problem, der forhindrer din Volvo i at starte. I mange tilfælde kan lysene på instrumentbrættet tændes, hvilket kan være vildledende, fordi det får dig til at tro, at bilbatteriet er i orden.
Det første, du bør gøre, er at sikre, at dit batteri er fuldt opladet.
Andre problemer, der forhindrer din Volvo i at starte, er bl.a:
- Tomme benzintanke
- Dårlig starter
- Defekt centralt elektronisk modul (CEM)
- Intet brændstoftryk / defekt brændstofpumpe
- Tilstoppet brændstoffilter
- Dårlig nøgle
- Relæ for brændstofpumpe
- Startspærre defekt
- Fastlåst motor
Problemer med batteriet
Som nævnt i indledningen er batteriet normalt den mest almindelige årsag til, at en bil ikke kan starte, men af tre forskellige årsager. Den første er, når dit batteri er helt udtømt, hvilket betyder, at du skal finde et multimeter frem for at kontrollere batteriets udgangssignal. Hvis multimeteret viser mindre end 12-13 volt, er dit batteri for svagt, hvis det viser over 12-13 volt, er der også noget galt.
Hvis du ikke får strøm til noget af dit tilbehør og lys, er der stor sandsynlighed for, at dit batteri er dødt eller at polerne er korroderede. Sørg for at afmontere batteriet og rengøre de korroderede poler med et ordentligt batterirensemiddel, før du tester batteriet igen. Hvis batteriet ikke reagerer, bør du udskifte det med et nyt batteri.
Svagt batteri til nøglehåndtag
Alle moderne Volvo-modeller er udstyret med en nøglehåndtag i stedet for en almindelig bladnøgle, hvilket betyder, at de fleste af dem har centrallås, push-to-start eller det nøglefri entry-and-go-system. Disse systemer fungerer ved, at bilen genkender, at nøglen befinder sig i nærheden af bilen, hvilket gør det muligt for dig at komme ind i bilen og starte den.
Hvis batteriet i din nøglehåndtag er svagt eller udtømt, vil bilen ikke kunne genkende den og dermed ikke lade dig starte bilen. Hvis din strøm er der som sådan, og alt tilbehør og lys virker, er problemet ikke relateret til dit batteri. Hvis du ikke kan komme ind i bilen med det nøglefri system, er der stor sandsynlighed for, at det er batteriet i din nøglehåndtag, der er skyld i det.
Problemer med generatoren og startmotoren
Generatoren arbejder sammen med batteriet og har til opgave at oplade batteriet, når du er på vejen. Det betyder, at hvis dine lygter og dit tilbehør flimrer, når du starter bilen, er det dit batteri eller din generator, der er skyld i det. Hvis du starter din bil med starthjælp, men du stadig mister strømmen, og dit batteri ikke oplades undervejs, er din dynamo defekt.
Startmotoren har til opgave at sætte motoren i gang, hvilket betyder, at hvis du ikke kan høre den starte, når du drejer nøglen, bør du inspicere og eventuelt udskifte din startmotor.
Tændrør og sikringsboks
Tændrørene har til opgave at antænde brændstof- og luftblandingen i forbrændingsændringerne, hvilket betyder, at hvis du ikke kan starte bilen, eller hvis bilen har dårlige fejltændinger og går i stå, kan tændrørene være årsagen. Sikringsboksen har til opgave at beskytte bilens elektriske systemer, hvilket betyder, at hvis der opstår en kortslutning, eller et af dine systemer er i fare for elektrisk skade, vil sikringen springe.
Sørg derfor for at gennemgå din sikringsboks og tjekke, om alle sikringer er intakte. Hvis ikke, skal du udskifte den beskadigede sikring med en ny, men gå altid efter samme strømstyrke.
Problemer med brændstofforsyningssystemet
Sidst, men ikke mindst, kan dit brændstofforsyningssystem også være årsagen til, at din Volvo ikke vil starte. Gennemgå først dine brændstoffiltre, da de nogle gange kan blokere brændstofpassagen og dermed forhindre, at det kommer ind i motoren. Brændstofpumpen kan høres, når du tænder for tændingen. Hvis du derfor ikke kan høre brændstofpumpen, er den sandsynligvis i stykker.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et Volvo-batteri?
Du kan forvente at betale mellem 100 og 300 dollars for et nyt Volvo-batteri uden installationsomkostninger. Nogle gange kan omkostningerne være lavere end det, hvis det lykkes dig at støde på rabatter og særlige tilbud. Et Volvo-batteri bør kunne holde i omkring 5 år, hvis alt går efter planen, hvis ikke, kan det dø i løbet af få måneder.
Laver Volvo pålidelige biler?
Volvo laver generelt set pålidelige biler, men udøvende premium-mærker som Volvo, BMW, Mercedes og Audi er ikke så meget for at lave verdens mest pålidelige biler. De er mere interesserede i at lave eftertragtede luksusbiler, der er fyldt med teknologi og innovation, hvilket betyder, at det ikke er så let at gøre dem pålidelige, som man kunne håbe på.
Som sådan kan du forvente, at en Volvo ligger et sted i gennemsnitsposition, når det kommer til pålidelighed.
Har Volvo-biler to batterier?
Ja, nogle Volo-modeller har to separate batterier. Det første har til opgave at klare alle de almindelige ting som f.eks. at sætte bilen i gang og levere elektrisk strøm til at starte bilen. Det andet batteri er beregnet til start/stop-systemet, som bruges til at spare brændstof.