Volvo C70 er en 2-dørs luksus coupé/convertible, der er fremstillet i to forskellige generationer. Den første generation af C70 kunne fås fra 1996 til 2005 som coupé eller soft-top cabriolet. Den anden generation af C70 var tilgængelig i hele 2006 og 2013 som en udtrækkelig hard-top cabriolet.
C70 fås med et par forskellige motorvarianter på den velkendte Volvo-platform med 5-cylindrede rækkemotorer. C70 fås med enten en manuel gearkasse til både den ældre og nyere generation og en automatgear til anden generation af C70.
Første generation af C70 er en flot cruiser, da den repræsenterer en designæra, som ikke længere er til stede på det nuværende marked. Den anden generation af C70 ser meget mere moderne ud og er en af de mest Volvo-lookede Volvo-sedaner nogensinde.
Pålidelighedsmæssigt er C70 anstændig, men der er et par problemer, der er værd at tale om. Værdimæssigt tilbyder både første og anden generation af C70 en tidskapsel-oplevelse for ikke så mange penge, mens den praktiske anvendelighed er noget hæmmet med cabrioletversionerne.
Volvo C70 – Drivlinjen
Volvo C70 fås med et par motorer, der er bygget op omkring den velkendte 5-cylindrede Volvo-platform. Startmotoren er den 5-cylindrede 2,0L-model med 163 hk, mens 2,0L også fås med 225 hk. Den næste motor i serien er den 5-cylindrede 2,3L-motor med enten 240 hk eller 245 hk. C70 fås også med en 2,4L 5-cylindret model med ca. 200 hk.
Den anden generation af C70 fås med flere motorvalg fra en 2,4L 5-cylindret motor med 140 hk, en 2,4L 5-cylindret inline 5-cylindret motor med 170 hk, en 2,5L 5-cylindret motor med 230 hk, et utal af dieselmotorer med en effekt på mellem 136 hk og 180 hk, men disse er ikke så populære.
C70 er en FWD-bil, der fås med enten manuel eller automatisk gearkasse i anden generation. C70 er også en forholdsvis effektiv bil i betragtning af dens størrelse og alder, og nogle modeller kan endda levere tæt på 40MPG. Alle de tilgængelige motorer er glatte, sofistikerede og problemfri, hvilket er præcis, hvad du ønsker af en cabriolet cruiser.
Volvo C70 – Design og chassis
Den første generation af Volvo C70 er blevet ret godt ældre, især coupe-versionen, som ser ud til at have fået lidt af en fanklub i den seneste tid. Store, hurtige coupéer har altid været flotte, men der er ikke så mange, der er villige til at købe dem, da de ikke er lige så anvendelige som en 4-dørs sedan.
Anden generation af C70 er en af de mest Volvo-lookede Volvo-biler nogensinde, hvilket betyder, at hvis du er en person, der elsker Volvos designsprog, vil du helt sikkert sætte pris på C70’s udseende. Interiørmæssigt er anden generation af C70 meget mere raffineret og fås med et mere avanceret infotainmentsystem, mens interiøret i 1. generation af C70 er ret gammeldags.
Designet og chassiset i C70 er noget til den dynamiske side, især i 1. generations coupé, mens cabrioletmodellerne er mere skræddersyet til komfort. Alt i alt føles C70 komfortabel og velegnet til alle slags kørselsmiljøer, men det er på cruising, at disse biler har en tendens til at udmærke sig.
Volvo C70 – Pålidelighed og almindelige problemer
Det ser ud til, at Volvo C70 ikke er den mest pålidelige bil, som Volvo har lavet, for mange mener, at den er ret upålidelig. C70 synes at opleve en hel del problemer i forbindelse med elektronikken, motoren og køling, strukturen, alle mulige udstyrsproblemer og problemer med turboladeren.
C70 har en hel del defekte systemer, som er kendt for at ødelægge ejerskabsoplevelsen for de fleste C70-ejere. Som sådan bør du vedligeholde din C70 efter hensigten, ellers vil du løbe ind i mange problemer, længe før bilen når et højere kilometertal.
Volvo C70 – Værdi og funktionalitet
Du kan købe en brugt Volvo C70 for mellem 10.000 og 26.000 kroner for en mere anstændig model. Du kan købe en C70 til endnu lavere end 10.000 dollars, men disse biler bør undgås for enhver pris. C70 er en bil af anstændig værdi, hvis den faktisk fungerer uden større problemer, så sørg for at købe en velholdt model, hvis du vil have den.
Praktisk set er C70 relativt rummelig for en cabriolet, men det gør den stadig ikke praktisk. Bagagerummet er hæmmet af tagmekanismen, mens hovedpladsen med taget på plads er ret begrænset for større personer.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Volvo C70?
C70 er et nicheprodukt, hvilket betyder, at folk, der er interesseret i en sådan, rent faktisk er interesseret. At købe en 20 år gammel cabriolet med tvivlsomme pålidelighedsoplysninger er ikke noget, som de fleste mennesker er interesseret i, men hvis du er det, skal du sørge for at finde en model med alle de nødvendige servicehistorikke og reparationsregninger.
C70 kan være et godt køb, hvis du gør din omhyggelighed og finder en velholdt model. Det er dog mere risikabelt at købe en C70 som helhed sammenlignet med de fleste Volvo-modeller derude. Alt i alt er det op til dig, hvis du kan lide den, og du er villig til at løbe en risiko, kan C70 være et fornuftigt køb.
Hvorfor stoppede Volvo med at lave C70?
Volvo C70 er ophørt med at blive produceret tilbage i 2013, fordi den nåede slutningen af sin forudsatte levetid. Volvo fulgte ikke op på anden generation af C70, fordi salget var en smule nedslående. Virkeligheden er, at folk ikke længere er så interesserede i store 2-dørs cabrioleter.
2-dørs coupéer er generelt også ved at blive sjældne, da de ikke giver så meget mening ud fra et praktisk synspunkt.
Hvilken generation af Volvo C70 er bedst?
Ifølge de fleste Volvo-fora er 1. generation af C70 den flotteste af de to, især coupe-versionen, mens 2. generation af C70 er den mere fornuftige at købe. Mange har klaget over, at 2. generations C70 ser sjov ud, men er virkelig kedelig at køre.
Derfor repræsenterer 1. generation C70 en mere unik køreoplevelse, og de fleste mener, at 1. generation C70 er det mere interessante køb.