Problemer med transmissionen i Kia Niro

Kia Niro

Kia Niro PHEV- og Hybrid-versionerne leveres med en pålidelig 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Denne gearkasse giver bedre brændstoføkonomi end en automatgearkasse. Den er også mere jævn at køre med, men den har også nogle problemer. Så hvad er problemerne med Kia Niros gearkasse?

Nogle af problemerne med Kia Niros gearkasse er ujævne skift, forsinkede skift, gear, der glider, koblingsproblemer og problemer med solenoider. Derudover har flere brugere registreret lavt niveau af transmissionsvæske. Problemer med momentomformeren, og gearkassen slingrer og klukker.

Hvad er Kia Niros transmissionsproblemer?

Ujævnt gearskifte

Et almindeligt problem med Kia Niros 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse er ujævne skift. De fleste Kia Niro-brugere har klaget over, at gearskiftet er hårdt, når de skifter gear. Det skyldes som regel for lidt, manglende eller snavset transmissionsvæske. Men hvis transmissionen er i orden, kan det skyldes en defekt sensor eller et vakuumproblem.

For at løse dette problem skal du udskifte den dårlige transmissionsvæske. Men hvis transmissionen er i orden, skal du få en mekaniker til at inspicere og udskifte en defekt sensor eller vakuum.

Gearet glider

Flere Kia Niro-ejere har også rapporteret om problemer med gear, der glider. Gearet glider normalt på grund af slitage på forskellige dele. Nogle af de transmissionsdele, der slides hurtigere på den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, er koblingsplader, magnetpakker og transmissionsbånd.

For at løse dette problem skal du besøge en professionel mekaniker og få dem til at udskifte de slidte dele.

Forsinket gearskifte

Forsinket gearskifte er også almindeligt i Kia Niro-modeller. Dette problem skyldes som regel en defekt gearskiftesolenoid. Efter et stykke tid kan skiftesolenoidens små stempler svigte, eller de elektromagnetiske spoler svigter på grund af konstant varme og vibration. Så hvis solenoiden svigter, vil den ikke kunne åbne eller lukke for at hjælpe med at skifte til det efterfølgende gear.

  BMW M240 - Almindelige problemer & fejl

Sørg for at udskifte skiftemagnetens stempler for at løse problemet.

Slingrende og klonkende gearkasse

Dette problem er almindeligt i Kia Niro hybridmodellerne fra 2017 til 2019. Flere brugere har rapporteret om dårlig acceleration, og at bilen slingrer fremad, når der skiftes gear. I modsætning til mange problemer med gearskift, som skyldes lav transmission eller defekte dele, skyldes gearkassens slingren fremad dårlig tuning.

Så for at løse dette problem skal du besøge en professionel mekaniker, der kan indstille din bil korrekt.

Problemer med koblingen

De fleste koblingsproblemer forveksles normalt med problemer med lav transmission. Det skyldes, at koblingen er placeret i momentomformeren og nogle gange kan sidde fast. Når koblingen sætter sig fast, kan solenoiden blive låst, og mængden af transmissionsvæske i momentomformeren bliver måske ikke beregnet korrekt.

Nogle af tegnene på koblingsproblemer er voldsomme rystelser og høje varmeniveauer i transmissionen. For at løse dette problem skal du løse koblingsproblemerne eller udskifte den, hvis den er dårlig.

Problemer med momentomformeren

Momentomformeren gør det muligt for motoren i Kia Niro at fortsætte med at køre, selv når hjulene standser. Men som enhver anden bildel bliver nålelejerne i momentomformeren slidt og skaber alle mulige transmissionsproblemer. Et af tegnene på en dårlig momentomformer er en mærkelig støj fra transmissionen.

For at afhjælpe dette problem skal du udskifte de slidte nålelejer i momentomformeren.

Problemer med lav transmissionsvæske

Dette er hovedårsagen til de fleste transmissionsproblemer i Kia Niro. Lavt niveau af transmissionsvæske skyldes utætheder i transmissionen og defekte dele som drivakslen og pakningen. I nogle tilfælde kan transmissionsvæsken være forurenet, hvilket fører til, at gearene glider eller skifter.

  Hvilke årgange af Kia Niro skal man undgå?

For at løse dette problem skal du udskifte den dårlige transmission eller fylde den op igen, hvis den er lav.

Problemer med magnetventilen

Magnetventilen er ansvarlig for at kontrollere væskestrømmen i hele transmissionen. Som mange andre transmissionsdele kan solenoiden blive beskadiget på grund af lave transmissionsniveauer eller elektriske problemer med solenoiden. Bemærk, at de fleste tegn på solenoiden ligner tegn på lav transmissionsvæske.

Så hvis du inspicerer din transmission og finder ud af, at der er tilstrækkelig og god transmissionsvæske, så er problemet solenoiden. Sørg for, at en professionel mekaniker inspicerer og reparerer eller udskifter de berørte dele.

FAQ

Hvilken type transmission er der i Kia Niro?

Kia Niro hybrid og PHEV er udstyret med en sekstrins dobbeltkoblingsautomatgearkasse. Derudover drives Kia Niro hybrid af en 139-hestes drivlinje, der består af en 1,6-liters 4-cylindret motor og en elektrisk motor. Desuden er den udelukkende udstyret med forhjulstræk.

Kommer Kia Niro med en CVT-transmission?

Nej, Kia Niro kommer ikke med en CVT eller kontinuerlig variabel transmission. Tværtimod har den en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Bemærk, at en CVT-transmission fungerer ved, at den ene remskive forbindes med motoren, og den anden remskive forbindes med transmissionen. Remmen flytter kraften mellem dem, og transmissionen justerer indstillingerne konstant.

Hvad er hovedårsagen til fejl i automatgear?

Den hyppigste årsag til fejl i automatgearkassen er for lavt væskeniveau. Dette problem forårsager overophedning. Desuden forårsager det hårde skift, forsinket indgreb og gearslip. Derfor er det vigtigt, at du altid kontrollerer væskestanden i din bil, før du kører.

  Problemer med BMW Steptronic-transmission

Er en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse pålidelig?

Ja, den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse i Kia Niro er pålidelig. Det skyldes, at den har en markant reduceret risiko for motorstop. Desuden er den nem at styre, selv hvis du befinder dig i en overfyldt bil. Denne gearkasse giver også hurtigere og blødere gearskift. Den giver også bedre brændstoføkonomi.

Hvor længe holder en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse?

Det afhænger af, hvor godt du vedligeholder og plejer transmissionen og bilen. Med den rette pleje bør en 6-trins gearkasse holde i mindst 200.000 miles eller endda 300.000 miles. Ikke desto mindre bør brugere af denne transmission begynde at opleve mindre problemer fra 100.000 miles væk.

Sammenfatning

Kia Niro er en af de bedst præsterende biler i sin klasse på grund af den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Men hvis den ikke vedligeholdes ordentligt, kan den også få problemer, såsom problemer med at skifte gear, gear, der glider, koblingsproblemer, problemer med lav transmission og solenoideproblemer.

Bemærk, at de fleste af disse problemer kan undgås, hvis bilen er godt vedligeholdt og plejet.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z