Porsche 718 Cayman S er en 2-sædet kompakt sportsvogn, der placerer sig mellem de 4-cylindrede 2,0L Cayman-modeller med 4 cylindre og de 6-cylindrede Cayman-modeller i den højere ende. Cayman S får en unik motor, der giver mere kraft og drejningsmoment for at adskille S’en fra entry-level Cayman-modellen. Det er måske ikke en flad 6-cylindret motor, som de fleste havde håbet på, men ydelsen kompenserer bestemt for det.
Med hensyn til pålidelighed er den 4-cylindrede 2,5L-motor lidt anderledes sammenlignet med den 4-cylindrede 2,0L-motor på begynderniveau og især de større 6-cylindrede motorer. Det ser ud til, at det eneste nævneværdige problem med 2,5L Turbo er det, der er forbundet med turboladeren, som sender bilen i limp mode, hvilket er virkelig frustrerende.
Ud over disse motorproblemer er Cayman S kendt for at lide af problemer med A/C-systemet, problemer med overophedning, problemer med udstyret og problemer med transmissionen. Det er værd at nævne, at Cayman S synes at være en virkelig pålidelig bil, og at der ikke er mange almindelige problemer, som vi kan tale om.
Det er rigtigt, at disse biler koster en del penge at vedligeholde, og at det ikke er almindeligt i dette segment, men en Porsche er en Porsche, og det betyder høje driftsomkostninger, men stor værdibevarelse, som udligner det en smule.
Porsche 718 Cayman S – Motorproblemer
I starten har vi sagt, at Cayman S får en anden motor end resten af Cayman-serien. Den 2,5L turbomotor, som findes i Cayman S, er kraftigere og den kommer med en større turbolader. Nogle ejere har dog klaget over, at turboens varmelegeme får bilen til at gå i limp mode.
Disse motorer har relativt små fejlfrekvenser, men problemer med turboladeren er dem, der tager kronen på værket, når det kommer til motoren. Alt i alt skal du sørge for altid at inspicere turboladeren, hvis du er interesseret i at købe en brugt 718 Cayman S, for det koster mange penge at udskifte en, hvis det nogensinde sker.
Porsche 718 Cayman S – problemer med A/C-system
Problemer med A/C-systemet er desværre et fælles træk blandt stort set alle 718-modeller, men det er værd at nævne, at nyere modeller er en del bedre end ældre modeller. De mest almindelige A/C-problemer er forbundet med A/C-kondensatoren, kondensatorledninger og at bilen mister evnen til at køle/varme op inde i bilens kabine.
Det bedste du kan gøre er at inspicere A/C-systemet, inden du beslutter dig for at købe bilen, og hvis du bemærker problemer, vil en kvalificeret Porsche-tekniker sandsynligvis løse dem på ingen tid. Som sådan er disse problemer mindre, når det kommer til at løse dem, men en defekt A/C er ekstremt ubehageligt, især om sommeren.
Porsche 718 Cayman S – Overophedningsproblemer
Det ser ud til, at overophedningsproblemer også ofte er til stede inden for Porsches 718-modellinje, og at Cayman S heller ikke er helt fri for overophedningsproblemer. Enkelte ejere har klaget over, at bilen har haft brug for en udskiftning af vandpumpen eller en udskiftning af termostaten, fordi bilen nåede ekstreme temperaturer selv uden at køre på fuld skrue.
Nogle siger, at disse løste deres problemer, men andre sagde, at udskiftning af vandpumpen og termostaten ikke løste problemet helt. Efter et stykke tid indså Porsche, at nogle modeller var tilbøjelige til at have lækager af kølevæske, som kun var synlige, når bilen kørte ved temperatur.
Porsche 718 Cayman S – Udstyrsproblemer
718 Cayman er kendt for til tider også at lide af udstyrsrelaterede problemer, og disse er primært forbundet med bagspoileren, som ikke går ned i niveau med resten af bilens karrosseri. Problemer som disse er ikke rigtig mærkbare for alle, men de forekommer bestemt på mange 718 Cayman-modeller.
Udover disse synes Cayman S at være relativt fri for udstyrsproblemer, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet med mange andre 718-modeller.
Porsche 718 Cayman S – Problemer med gearkassen
Mange anser Porsches dobbeltkoblings PDK-gearkasse for at være den bedste dobbeltkoblingsgearkasse i branchen, fordi den er skudsikker, og fordi den er utrolig hurtig og relativt smidig. Dette er tilfældet med de fleste nyere Porsche PDK-bokse, men ældre PDK’er var kendt for nogle gange at være nervøse, dovne eller endda tøvende i en sådan grad, at bilen kan gå i stå.
718 Cayman S-modeller med manuel gearkasse er de mest populære blandt dem, der værner om førerinvolvering frem for topfart og acceleration. Disse gearkasser er også kendt for at være skudsikre, men kun hvis du ved, hvordan du håndterer dem korrekt.
FAQ-afsnit
Er Porsche 718 Cayman S en præstationsbil?
Porsche 718 Cayman S er en ægte performancebil, fordi den prioriterer køreoplevelsen højere end alt andet. De lavere Cayman-modeller er også performancebiler, men de er også designet til at være komfortable cruisere, mens S’et i Cayman-navnet står for Sport, da det er det primære formål med Cayman S.
Mange mennesker anser Cayman S for at være det bedste i Cayman-serien, mens andre simpelthen ikke kan forestille sig at købe en Porsche-sportsvogn, der ikke har en flad 6-cylindret sugemotor som dem, der findes i GTS-, GT4- og GT4 RS-modellerne.
Hvor længe kan en Porsche 718 Cayman S holde?
Ifølge mange onlinekilder kan 718 Cayman holde mindst 100.000 kilometer uden at have brug for større eftersyn, men en Porsche er et mærke, der er kendt for at lave biler, der nemt kan holde dobbelt eller tre gange så meget.
Virkeligheden er, at næsten ingen kører en bil som Cayman S til så mange kilometer, fordi den ikke ligefrem er en daglig chauffør på grund af sin størrelse og tilgængelige plads.
Hvor meget koster det at vedligeholde en Porsche 718 Cayman S?
Det ser ud til, at Porsche 718 Cayman S koster omkring $500-1.000 i vedligeholdelsesomkostninger hvert år, især efter at den når slutningen af sin garantidækning. 718 Cayman S er en Porsche-sportsvogn, og hvis du ønsker, at den skal kunne levere spændende køreture i længst tid, skal du betale den slags penge for at vedligeholde den.