Porsche 718 Boxster er en 2-dørs sportscoupé med foldetag, der er designet til dem, der ønsker at opleve, hvordan en adræt Porsche føles uden at gå hele vejen. Desuden giver 718 Boxster dig mulighed for at tage taget ned, hvilket gør det endnu mere spændende. 718 Boxster er en rigtig sjov bil at køre, fordi den er adræt, ser godt ud og har det eftertragtede Porsche-skjold på fronten.
718 Boxster ser ud til at være en rimelig pålidelig bil, som de fleste Porscher er, men de fleste Porscher er også ret dyre at vedligeholde. De mest almindelige 718 Boxster-problemer er forbundet med gearkassen, lakken, overophedning, udstyret og problemer med klimaanlægget. Disse problemer er dog ikke nødvendigvis relateret til manglende vedligeholdelse.
Problemer som disse har en tendens til at opstå, selv hvis du vedligeholder bilen tilstrækkeligt. Det er også vigtigt at nævne, at de tidlige 718 Boxster-modeller var betydeligt mere problematiske end senere modeller, fordi Porsche løbende opgraderer deres biler under hele produktionen.
Alt i alt er 718 Boxster en pålidelig bil, og den burde kunne holde i et godt stykke tid. Porscher er berygtet for høje driftsomkostninger, men Boxster er en Porsche på begynderniveau, hvilket betyder, at driftsomkostningerne ikke er så alvorlige.
Porsche 718 Boxster – Problemer med gearkassen
De tidlige Porsche 718 Boxster-modeller var kendt for at lide af forskellige transmissionsproblemer. De anvendte transmissioner på disse biler er enten 6-trins manuelt gear eller PDK automatiske dobbeltkoblingsgearkasser, og PDK’erne var dem, der forårsagede flest problemer. Ejerne klagede over, at PDK’en var doven, især når der blev skiftet nedad.
Mere alvorlige PDK-problemer er relateret til, at det spærredifferentiale, der glider, hvilket i høj grad påvirkede den måde, bilen kører på. Klamme gear, manglende vilje til at sætte et gear i og rysten ved lavere hastigheder var også relativt almindelige. Sørg for at skifte transmissionsvæske, når det er nødvendigt, da det sandsynligvis vil løse problemet.
Porsche 718 Boxster – problemer med lakering
Tidlige 718-modeller havde også problemer med lakkvaliteten, hvilket faktisk er et rigtig stort problem. Malingen var simpelthen ikke sammenhængende nok, og der var mange hvirvelmærker og defekter direkte fra fabrikken. Disse skyldes sandsynligvis manglende kvalitetskontrol, efter at bilerne blev fremstillet, og hvis man ikke bemærkede dem tidligt nok, var der intet at gøre ved det.
Hvis du kigger på en brugt 718 Boxster, skal du derfor sørge for at gå hele vejen rundt om bilen og være meget opmærksom på malingkvaliteten. At lakere en hel 718 Boxster om hos Porsche koster obskønt mange penge. Hvis du maler din 718 et andet sted, kan det skade bilens gensalgsværdi en hel del, så sørg for at inspicere malingskvaliteten grundigt, inden du beslutter dig for at trykke på aftrækkeren og købe en 718 Boxster.
Porsche 718 Boxster – Overophedningsproblemer
Overophedningsproblemer er nogle af de mere stressende møder, du kan have med en 718 Boxster. En ejer klagede over, at 718’eren havde vedvarende overophedningsproblemer med kun 25.000 km på uret. Porsche udskiftede vandpumpen og termostaten, men problemet var stadigvæk til stede. Husk på, at de registrerede temperaturer var et godt stykke over 230 grader ved motoren.
Nogle siger, at disse problemer skyldes utætheder i kølerkredsløbet, som kun opstår, når bilen er ved temperatur. Det betyder, at du ikke kan bemærke lækagen, mens bilen er kold. Andre siger, at disse problemer er relateret til en masse sensorer, der ikke er i stand til at aflæse bilens temperatur korrekt og justere kølesystemet i overensstemmelse hermed.
Porsche 718 Boxster – Udstyrsproblemer
718 Boxster har også sin del af udstyrsrelaterede problemer, f.eks. problemer i forbindelse med bagspoileren, der ikke vil gå helt ned. Når spoileren går ned, kan den bare ikke komme til at flugte med resten af karrosseriet. Andre udstyrsrelaterede problemer er forbundet med det foldbare tag, som kan blive langsomt og uopmærksomt.
De bageste baglygter er også nogle gange et problem, fordi de kan miste strømmen, og afstandene mellem kofangerne og det forreste bagagerum kan være ujævne. Alt i alt er disse udstyrsrelaterede problemer for det meste småting og påvirker ikke bilens generelle anvendelighed så meget.
Porsche 718 Boxster – problemer med A/C
Endelig skal vi tale om alle de A/C-relaterede problemer, fordi disse synes at dukke op på både nyere og ældre 718 Boxster-modeller. Ejerne har klaget over, at A/C-systemet mister sine køleevner, at kølemidlet lækker og at der er problemer med kondensatledninger.
Disse problemer skyldes som regel manglende vedligeholdelse, hvilket betyder, at en korrekt vedligeholdt 718 Boxer ikke burde have nogen af disse problemer. Under alle omstændigheder skal du sørge for at kontrollere A/C-systemet, før du beslutter dig for at købe en brugt 718 Boxster.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Porsche 718 Boxster?
Porsche 718 Boxster er en adræt 2-sæders bil, der er lavet til dem, der ønsker at nyde spændingen forbundet med top-down-kørsel. Boxsteren er en velafbalanceret sportsvogn med mellemmotor, og derfor er den så sjov at køre. Nogle siger, at 718-platformen føles mere livlig og spændende end dens storebror, 911.
Alt i alt, hvis du ønsker en kompakt 2-sædet sportscabriolet, er 718 Boxster bestemt et godt valg, og du bør overveje den.
Er Porsche 718 Boxster bedre end 718 Cayman?
718 Boxster koster lidt flere penge, tilbyder et udtrækkeligt tag og er den foretrukne måde for de fleste. Cayman er derimod den mere fokuserede løsning af de to, fordi den er lettere og mere stiv, og det kan du helt sikkert mærke, når du er på kanten.
Som sådan, hvis du ønsker en seriøs performancebil, skal du købe Cayman. Hvis du på den anden side ønsker en performancebil, men også en top-down cruiser, er Boxster det bedre valg.
Hvorfor er Porscher dyre at vedligeholde?
Der er to grunde til, at Porscher er dyrere at vedligeholde. For det første er omkostningerne til reservedele 10-15 % dyrere end andre sammenlignelige europæiske mærker, mens disse deles levetid også er op til 50 % længere.
Det betyder, at du får meget for pengene, men du skal betale for det i første omgang. Porscher er ikke Audi’er, BMW’er og Mercedes-biler, hvilket betyder, at Porsche-mærket bestemt er et niveau højere end disse tre.