Peugeot Rifter er en personbil eller en MPV, som Peugeot først afslørede i 2017 og siden har været i løbende produktion lige siden. Rifter ser ud til at være en ret populær varevogn i Europa, hvor nogle mennesker bruger den til personlig brug, mens andre også bruger den til kommerciel brug. Det betyder, at Rifter også er en ret populær flådebilsalternativ.
For at en bil kan blive købt i en sådan mængde, skal den kunne stå sin prøve, hvilket betyder, at den ikke må gå i stykker eller være notorisk upålidelig. I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige problemer med Peugeot Rifter og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet for en.
De mest almindelige problemer med Peugeot Rifter omfatter problemer med håndbremsen, langsom acceleration, problemer med styresystemet, brændstoflækager og problemer med sikkerhedsselerne. Mange af disse problemer var en del af forskellige tilbagekaldelser i årenes løb, hvilket ikke er ualmindeligt for alle biler, men er bestemt værd at nævne.
Hvis du er ude efter en af disse, vil det være en god idé at foretage en inspektion før købet, da nogle af disse var firmabiler, hvilket betyder, at de ikke blev kørt af deres oprindelige ejere og som sådan ofte ikke bliver passet ordentligt på.
Problemer med håndbremsen
Et af de mest omtalte problemer med Rifter er forbundet med håndbremsen, som potentielt kan løsne sig og få bilen til at rulle af sig selv, hvilket kan være et stort problem. Det ser ud til, at dette problem er mest forbundet med 2018 Rifter, hvorfor Peugeot tilbagekaldte den for at bekæmpe dette problem. Enhver Peugeot-forhandler vil kunne fortælle dig, om den model, du er interesseret i, er omfattet af denne tilbagekaldelse.
De fleste køretøjer er blevet repareret og burde være sikre, men der er altid køretøjer, som ikke er blevet repareret korrekt eller slet ikke er blevet tilbagekaldt. Som sådan skal du gøre din due diligence og kontrollere, om den bil, du kigger på, har været en del af denne tilbagekaldelse.
Langsom acceleration
Der har været en del klager over, at Rifter ikke leverer nok kraft eller endda går i stå ved visse lejligheder. Dette kan skyldes et par problemer, som vi nu vil nævne nærmere. Masseluftstrømsensoren bør være dit vigtigste punkt af interesse, da den kan blive tilstoppet og snavset og dermed blokere for, at den korrekte mængde brændstof og luft kommer ind i forbrændingskammeret.
Du bør også kontrollere dit brændstoffilter, som kan blive tilstoppet overraskende hurtigt, hvis det brændstof, du bruger, ikke er alt for premium. Kattene kan også være årsagen, og det samme kan en defekt iltsensor være. Som prikken over i’et er det tilrådeligt at kontrollere gashåndtaget og gashåndtagssensoren, da begge dele kan forårsage lignende problemer.
Problemer med styresystemet
Styresystemet på Rifter har været årsagen til, at bilen er blevet tilbagekaldt af Peugeot flere gange. Den første tilbagekaldelse fandt sted tilbage i 2019, da det blev fastslået, at hele ratstammen er blevet produceret i henhold til alle de nødvendige specifikationer og derfor kan svigte på et hvilket som helst tidspunkt og fratage dig kontrollen over styretøjet.
Det andet problem er forbundet med de indre trækstænger, som lider af et virkelig lignende problem. Alt i alt skal du sørge for at inspicere begge disse systemer og kontakte en Peugeot-forhandler og spørge om begge dele, og om din Rifter har brug for at få noget kontrolleret.
Brændstoflækager
Brændstoflækager er ikke så ualmindeligt med Peugeot-modeller, og Rifter er ikke anderledes. Rifter af første generation er kendt for et specifikt problem med kabler og software, som kan medføre, at brændstoffet lækker. Dette påvirker biler fremstillet mellem 2017 og 2021, og der har været tilfælde, hvor disse endda er gået i brand på grund af brændstofrester i varmelegemet.
Det andet brændstofrelaterede problem er knyttet til 2019-2020 Rifter, hvor brændstofpumpen ikke altid har været spændt korrekt fast til motoren, hvilket også kan forårsage lækager.
Problemer med sikkerhedsseler
Der har også været en del klager over sikkerhedsseler med Rifter, hvor bilens sikkerhedsseler ikke har været lavet i henhold til de nødvendige standarder på det tidspunkt, hvor de blev fremstillet. Dette har forårsaget potentielle problemer, hvor sikkerhedsselerne ikke giver nok fysisk fastholdelse til at holde dig på din plads i tilfælde af en ulykke.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Peugeot Rifter?
Hvis du er interesseret i at købe en gennemtænkt MPV, der kan bruges både til erhvervsmæssigt og privat brug, er Rifter faktisk et rigtig godt valg. Den tilbyder mere end nok siddeplads og er også en anstændigt pålidelig bil.
Den er komfortabel nok til langdistancerejser, men er samtidig tilpas føjelig nok til at blive brugt som daglig chauffør. Den er ikke for stor, men den er heller ikke kompakt. Det er en specialfremstillet MPV, der passer perfekt til de fleste mindre virksomheders behov, men den kan også fungere som en rigtig god familiebil, da den er støjsvag, sikker og relativt effektiv.
Hvilke biler konkurrerer med Peugeot Rifter?
Først og fremmest står Rifter over for alvorlig konkurrence fra sine egne Stellantis-ejede brodermærker som Citreon C3 Berlingo. Berlingo ligner virkelig Rifter, da disse to deler en hel del dele med hinanden.
VW Caddy er lidt af en legende i dette segment og er virkelig tæt på Citroen og Peugeot. Endelig skal vi også nævne Ford Tourner Connect, som er Fords bud på, hvordan en lille MPV skal være.
Kan Peugeot Rifter fås som EV?
Ja, den elektriske udgave af Peugeot Rifter hedder e-Rifter, og den bruger et velkendt Stellantis 50kWh-batteri, der yder 136 hk 180 miles på en fuld opladning. Det kan oplades ved hjælp af en 100 kW DC-snellader, som skulle kunne genoplade batteriet fra 20 % til 80 % på lidt over 25 minutter.