Peugeot PureTech 1.2L 3-cylindret motor med 130 hk med 130 hk anvendes i en lang række Peugeot-, Open-, Citroën- og DS-biler. Da den først kom frem, var folk virkelig overraskede over, hvordan Peugeot formåede at få en så lille motor som denne til at yde 130 hk uden at gå i stykker. Dette giver dog lidt mening, da motoren begyndte sin anvendelse tilbage i 2016, hvor den faktisk vandt et par “Engine of the year awards”.
Som årene gik begyndte problemerne dog at hobe sig op, og mange anser nu 1,2L PureTech for at være ret upålidelig. Det værste 1.2L PureTech-problem er relateret til tandremmen, som kan knække og forårsage en række andre problemer. 1.2L’eren lider også af tilstopning af cylinderhovedet, hvilket kan medføre, at bilen får “check engine lights”.
1,2L’eren er også tilbøjelig til at forbruge lidt for meget motorolie, hvilket i sidste ende vil føre til, at du skal fylde mere olie på oftere og oftere. Endelig skal vi også nævne nogle få problemer med motorstyringsmodulet, som vil få et par velkendte advarselslamper til at gå op og få bilen til at miste strøm eller få kontrollampen til at gå op.
Alt i alt har 1,2L PureTech brug for rettidig og korrekt vedligeholdelse, uden den vil den opleve en masse problemer. Hvis du gør alt det, du bør gøre, er motoren mere end god nok til en bedre del af 200.000 miles.
Tandremsproblemer
Først og fremmest skal vi tale om tandremsproblemer, som kan få remmen til at knække. Problemet her er, at remmen på 1,2L kan blive temmelig fedtet og forringes hurtigere end normalt. Det betyder, at dine anbefalede udskiftningsintervaller ikke vil være gyldige, og at remmen med stor sandsynlighed vil knække.
Hvis dette sker, kan der opstå en lang række andre problemer med motoren og de nærliggende systemer, hvoraf nogle vil være meget dyre at løse. Selv om dette er sandt, er vi nødt til at nævne, at Peugeot mener, at dette skyldes forkert olietype/vedligeholdelsesplan. Med andre ord, hvis du kan vise en registrering af rettidig vedligeholdelse og korrekt oliebrug, vil de løse problemet for dig.
Tilstopning af cylinderhovedet
1,2L PureTech-motoren er kendt for at opleve en smule “ryk” her og der, hvilket enten kan skyldes inkonsekvente input fra føreren eller potentielt præ-gnisttænkning. Hvis disse ryk er ledsaget af en kontrollampe, er der stor sandsynlighed for, at din 1.2L PureTech lider af et problem kaldet pre-spark-tilstand, som typisk er relateret til tilstopning af cylinderhovedet.
For at løse problemet skal du først inspicere olieniveauerne, cylindrenes tæthed, eventuelle olierester i manifolden eller indsugningsventilen, der er utæt. Hvis alle disse er påvirket, skal du rense cylinderhovedet ved at sprøjte små perler ind i cylinderhovedet.
Højt olieforbrug
Det mest omtalte problem med 1,2L er nok et problem, der har at gøre med, at bilen drikker for meget olie. Dette problem er faktisk todelt. Det første skyldes en defekt oliestandsseparator, som kan få motorolieadvarselslampen til at lyse, før det er nødvendigt. Det andet er relateret til lækager, som ikke er særlig almindelige, men som faktisk kan forekomme.
For at vide, hvad der skal gøres, skal du prøvekøre bilen udførligt efter at have fyldt oliestanden korrekt op. Hvis du støder på en lækage, skal du udskifte den beskadigede del, og så skulle alt være i orden. Hvis der ikke er nogen utætheder, og trykket synes at være i orden, skyldes problemet sandsynligvis den førnævnte oliestandsudskiller, som skal udskiftes.
Problemer med motorstyringsmodulet
1,2L PureTech kan opleve et par bemærkelsesværdige softwareproblemer, hvoraf de fleste er knyttet til bilens motorstyringsmodul. P1137-koden fører normalt til problemer med tændingsspolerne, mens P1338-koden fører til en defekt knastakselpositionssensor. Endelig er P1339 relateret til glødepropmodulet.
Virkeligheden synes at pege i retning af, at ECU’en er den egentlige synder her, da alle de førnævnte komponenter faktisk kan være i orden, men bilen vil stadig fortsætte med at oplyse alle mulige koder. Hvis dette faktisk sker, skal du sørge for at nulstille motorstyringsmodulet, hvilket plejer at løse alle ovenstående problemer og mere til.
FAQ-afsnit
Er Peugeot 1.2L PureTech en god motor?
Peugeot 1.2L PureTech-motoren er præcis, hvad miljøforkæmpere ønsker af en topmoderne benzinmotor. Da det blot er en lille 3-cylindret motor med 1,2L liter slagvolumen, er den mere end i stand til at kede dig til døde på specifikationsbladet, men i dagligdags kørebrug er 1,2L PureTech-motoren faktisk en rigtig god motor.
Virkeligheden er, at den tilbyder en anstændig mængde kraft, samtidig med at den er virkelig effektiv. 1,2L’eren kommer næppe nogensinde til at drikke for meget brændstof, uanset hvordan du kører den. Endelig er det billigt at vedligeholde den, da de fleste reservedele er nemme at skaffe.
Bruger 1.2L Peugeot PureTech-motoren en turbolader?
Ja, det gør den. Det ville være ret svært for en motor at kunne yde 130 hk uden en eller anden form for tvangsindtrækning. 1,2L-motoren kom i et par varianter, der ikke havde en turbolader, men disse er for længst glemt, da de er langt mindre kraftfulde og derfor langt mindre interessante for både Peugeot og køberne.
Med 130 hk får du virkelig ikke en oplevelse i verdensklasse rent styrkemæssigt, men effektivitetsmæssigt er det virkelig svært at slå 1,2L PureTech-motoren.
Er PureTech 1.2L underdrejet for store biler?
Det kommer helt an på, hvordan du spørger. Hvis du spørger en familiefar, der er vant til at køre i familiebiler med små motorer og små forsikringspræmier, er 1,2L PureTech-motoren ikke underdrevet. Hvis du derimod spørger en bilentusiast eller en person, der foretrækker store luksusbiler, vil de sige, at 1,2L PureTech faktisk er underdrevet til store biler.
Peugeot med 1.2 PureTech 130
- Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line
- Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure
- Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure