Mercedes 450SL blev produceret mellem 1972 og 1989, hvilket gjorde den til den næstlængste model i Mercedes Benz’ historie, lige efter Mercedes Benz G-klassen. 450SL bruger en 8-cylindret motor i forskellige slagvolumen, som er anstændige, når det gælder pålidelighed.
Man kan roligt sige, at 450SL’eren er ret pålidelig, men efter næsten 50 års levetid er biler som disse kendt for at udvikle alle mulige problemer. Det største og muligvis farligste problem, der plager disse biler, er korrosion, så sørg for at tjekke alle de sårbare steder, før du gør noget ved bilen.
450SL lider også af problemer i forbindelse med understellet, kølesystemet, motorens timing og problemer med nedslidte monteringer. Men i betragtning af at 450SL er så gammel, er der gode chancer for, at du vil støde på mange problemer hen ad vejen.
Det bedste, du kan gøre, er at finde et eksemplar, der er blevet meget velholdt gennem årene, selv om det koster en del flere penge til at begynde med. Hvis disse er blevet vedligeholdt gennem årene, betyder det, at de sandsynligvis vil holde længe. Hvis de ikke er blevet det, er de tikkende tidsbomber.
Mercedes 450SL – Korrosion
Mercedes 450SL er kendt for at lide af rust, som det er tilfældet med mange ældre Mercedes-modeller. Uanset hvad bør du fokusere din opmærksomhed på nyere 450SL-modeller, da de bruger stål af højere kvalitet, mens de allernyeste modeller efter 1986 endda nyder godt af galvaniseret stål, som giver den bedste korrosionsbeskyttelse.
De mest sårbare ruststeder er karrosseribrækkerne, omkring forlygterne, bagagerummet, dørene, bilens underside, den forreste underramme, hjulkasserne, kofangere, omkring soltaget, området omkring motorhjelmen og de nederste sideskørter. Det er utroligt vanskeligt og tidskrævende at reparere en rusten bil, hvilket betyder, at det kun giver mening at gøre det på en virkelig værdifuld bil.
Mercedes 450SL – problemer med understellet
Mercedes 450SL er også kendt for at lide af almindelige problemer med den forreste underramme, hvor rammen begynder at knække efter et stykke tid. Disse problemer er især almindelige med ældre modeller, da de ikke var bygget helt så robust. Du kan kun forestille dig, hvad der ville ske, hvis understellet knækkede helt, så hold altid øje med disse.
Mange ældre 450SL-modeller har nu udskiftet underrammer med aftermarket-rammer, som er fremstillet med højere produktionsstandarder. Alt i alt, hvis du fornemmer, at bilen har løs styring, er der stor sandsynlighed for, at det er understellet, der er skyld i det. Lad være med at køre bilen, da et problem som dette let kan ende i en ulykke.
Mercedes 450SL – Problemer med motorens timing
Timingkæden i 450SL har til opgave at synkronisere ventiltrækket og krumtapakslen, så bilen kører som planlagt. Selv om motorerne i disse 450SL-modeller er ret robuste, har manglende vedligeholdelse gjort dem udsat for problemer med timingkæden.
Hvis disse kommer i spil, skal du udskifte kæden helt. Hvis du fornemmer, at motoren er tøvende, har fejltændinger eller endda går i stå, er det sandsynligvis kæden, der er skyld i det. Sørg for at løse disse problemer så hurtigt som muligt, da kæden ellers potentielt kan forårsage alle mulige skader på motoren.
Mercedes 450SL – Problemer med kølesystemet
Vi er allerede klar over, at 450SL kommer med store og kraftige motorer, hvilket betyder, at disse afgiver masser af varme. Kølesystemet på 450SL er faktisk ret anstændigt, men motorerne kræver også en masse køling. Det betyder, at hvis kølevæskeniveauet er lavt, eller hvis køleren er lidt tilstoppet, vil din motor overophede.
Problemer som disse kan typisk løses med rettidig vedligeholdelse, så de er ikke så meget problematiske. Men da de fleste af disse aldrig er blevet vedligeholdt så godt, bliver problemer som disse mere og mere almindelige og almindelige.
Mercedes 450SL – Slidte monteringer
450SL er en gammel bil, hvilket betyder, at den lider under god gammel slitage. Nogle komponenter er mere problematiske end andre, hvilket betyder, at de kræver mere vedligeholdelse end normalt. Disse komponenter er motorfæste, transmissionsfæste og gummiunderstelfæste.
Alle disse er almindelige slidkomponenter på 450SL, hvilket betyder, at de også kan afhjælpes med rettidig og grundig vedligeholdelse. Vi har dog allerede nævnt, at ikke mange af disse blev vedligeholdt korrekt, hvilket kan føre til, at disse svigter efter et stykke tid.
FAQ-afsnit
Er Mercedes 450SL det værd?
Det afhænger af, hvordan bilen er blevet vedligeholdt i hele dens levetid. Lad dig ikke narre af en lav indgangspris, og tro ikke, at en 450SL til 12.000 dollars på nogen måde vil være billig at køre. Den eneste måde, hvorpå denne bil kan give mening, er at købe en bil med en veldokumenteret historie og en, der er blevet holdt i optimal stand i årtier.
Hvis du måske selv er mekaniker og kender til klassikere, kan du måske købe en 450SL med et højere kilometertal og en gazillion ejere uden servicedokumenter overhovedet. Men hvis du er en simpel dødelig, bør du undgå at købe 450SL’eren, hvis den ikke er i god stand.
Hvorfor er Mercedes 450SL så billig?
Mange mennesker undrer sig over, hvorfor 450SL ikke koster lige så meget som nogle andre klassiske biler fra denne æra. 450SL ser trods alt godt ud, den er en cabriolet, den er ret pålidelig og bruger store og spændende motorer. Det er ualmindeligt, at biler som disse ikke er ekstremt eftertragtede og værdifulde, men hvorfor er 450SL’eren så billig?
Grunden er, at der simpelthen er for mange af dem. Vi har allerede nævnt, at 450SL er en af de længstlevende enkeltmodeller i MB’s historie, hvilket betyder, at udbuddet er meget større end efterspørgslen på markedet.
Hvilken Mercedes 450SL modelår er bedst?
Ifølge de fleste Mercedes-entusiaster er 1972 450SL den bedste, fordi den ikke kommer med de grimme for- og bagkofangere. 1972 er en ægte klassiker, når det gælder design, men den er ikke den bedste, når det gælder pålidelighed.
Ældre 450SL-modeller som f.eks. 1979- eller 1980-modellerne er meget bedre, når det gælder rust, som er den værste fjende for en gammel Mercedes.