Hyundai i30 blev første gang afsløret tilbage i 2007 og har været i løbende produktion lige siden. i30 fås enten som en 2-dørs hatchback, en 5-dørs hatchback, en 5-dørs stationcar eller en 5-dørs liftback. Det er en kompakt familiebil, der forsøger at kombinere alle de fordele, du kan forvente at få fra en konkurrencedygtig hatchback til en pris, der ikke kommer til at sprænge din bank.
Hyundai er også et af de mærker, der er kendt for at lave pålidelige og langtidsholdbare biler, der ikke koster for mange penge, når det kommer til driftsomkostninger og reparationer. Heldigvis er i30 præcis sådan en bil, og det er derfor, at den formår at være så vellykket. I denne artikel vil vi diskutere de mest almindelige problemer med Hyundai i30.
Disse omfatter problemer med bilens elektriske systemer og tilbehør, problemer med trim og udstyr, problemer med håndbremsen, problemer med bilens sikkerhedssystemer og problemer med bilens gearkasse. Alle disse kan behandles relativt nemt, hvilket faktisk er en god ting, men hvis du ignorerer dem, kan de blive betydeligt værre med tiden.
Alt i alt er Hyundai i30 en rigtig god bil, da den virkelig kombinerer alt det, du ønsker dig af en hatchback. Selvfølgelig er det ikke en særlig luksuriøs bil, men det er forventeligt i betragtning af prisen.
Hyundai i30 – Elektriske problemer
Mange Hyundai-modeller er kendt for at lide af en række elektriske problemer, og i30 er ikke anderledes. Disse omfatter ting som et svigtende radiosystem, da det kæmper for at finde et signal. Hyundai vil reparere din radio under garantien, men kun hvis den er op til tre år gammel. Klimaanlægget er også et kendt fejlpunkt med i30, da kondensatoren kan fejle relativt ofte.
Andre problemer omfatter problematisk udvendig belysning, problemer med vinduesviskere, problemer med de elektriske vinduer og potentielle problemer med låsene. Alt i alt vil disse problemer ikke påvirke bilens brugbarhed, men de er stadig stressende.
Hyundai i30 – Problemer med udstyr og trim
Det ser ud til, at i30 også har tendens til at lide af visse udstyrs- og trimrelaterede problemer såsom problemer med soltaget, der nægter at åbne eller lukke sig selv. Den eneste måde at løse dette effektivt på er at udskifte soltagets motor, hvilket ikke er helt overkommeligt. Andre udstyrsproblemer omfatter potentielle problemer med sikkerhedsseler.
Trim-relaterede problemer er forbundet med fremskyndet slitage af interiøret, især med rattet, der kan skrælle sig selv af meget hurtigt. Lyst farvede interiører er kendt for at misfarve med tiden, især hvis de ofte udsættes for solen.
Hyundai i30 – Problemer med håndbremsen
Mange Hyundai i30-ejere bliver ved med at rapportere, at ældre i30-modeller ofte oplever problemer med håndbremsen, nærmere bestemt en håndbremse, der sætter sig fast. Hyundai tilbagekaldte endda i30 for omkring 10 år siden på grund af dette problem, men der er mange modeller derude, der stadig oplever disse problemer.
Det ser ud til, at problemet er forbundet med håndbremsecalibre, som skal udskiftes. Ellers vil dette problem sandsynligvis fortsætte.
Hyundai i30 – Problemer med bilens sikkerhedssystemer
Hyundai i30 er ikke en særlig ny bil, og det er heller ikke en særlig luksuriøs bil. Det betyder, at den ikke får alt det, du ville finde i noget som en Mercedes eller en BMW. Du vil dog stadig blive overrasket over, hvor mange sikkerhedssystemer der er tilgængelige i ældre i30-modeller. Selvom det faktisk er en god ting, så er mange af disse problematiske.
Ejerne har oplyst, at i30 har tendens til at trække til enten venstre eller højre, og det ser ud til, at dette problem er forbundet med lane assist-funktionen. Dette problem forværres yderligere af, at man ikke kan slå den 100% fra.
Hyundai i30 – Problemer med gearkassen
I30 fås både som manuel og automatisk, afhængig af motor, udstyr og marked. Ældre i30-modeller med automatgearkasse er kendt for at være urolige, især fra stilstand. Af en eller anden grund er diesel i30-modeller med automatgear de værste af slagsen, og Storbritannien er det land med det højeste antal rapporter om transmissionsrelaterede rapporter om dieselmodeller.
Hyundai ynder at tro, at disse er normale, men det er de sjældent nogensinde. Hvis din i30 er hård, eller hvis det nogle gange tager alt for lang tid at skifte gear, bør du tage den med til en forhandler til en inspektion. Problemer som disse har tendens til at være forbundet med mangel på transmissionsolie, hvilket er en kendt stille transmissionsdræber.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Hyundai i30?
Hvis du ønsker en lille, praktisk, billig at køre og relativt veludstyret familiebil, er i30 faktisk et rigtig godt valg. De fleste ejere plejer at sige, at i30 er en leg at leve med, da den også er virkelig pålidelig og derfor sjældent oplever alvorlige problemer. Det betyder, at hvis du passer på den, vil den holde længe, hvis du passer på den.
Hvis du på den anden side er vant til at leve med luksusbiler, er i30 ikke en bil for dig. Selv om den får interessante funktioner og udstyrsdele, vil det ikke tilfredsstille luksusbilsentusiaster.
Hvor længe kan en Hyundai i30 holde?
Det er næsten umuligt at forudsige, hvor længe en bil kan holde, da der simpelthen er for mange variabler og faktorer, der påvirker det. Men hvis du passer på bilen, og du udfører alle de nødvendige vedligeholdelsestjenester, bør du være god til mindst 200k miles.
Hvor du kører bilen spiller også en stor rolle, da bymiljøer med dårlig vejkvalitet er kendt for at fremskynde en bils død.
Laver Hyundai stadig i30?
Hyundai stoppede med at tilbyde i30 til det nordamerikanske marked tilbage i 2020. Hyundai beslutter sig for at stoppe med at lave i30 og fokusere på de kompakte crossover- og SUV-segmenter, da det er disse segmenter, som de fleste mennesker er interesserede i at købe.
De europæiske markeder får dog stadig i30, og nogle andre markeder rundt om i verden, hvor hatchbacks stadig er populære nok.