Vejbump er designet til at øge sikkerheden ved at bremse dig, men bivirkningerne kan være svækkende for visse biltyper. Det er almindeligt kendt, at du bør have mindst 4,5-5 tommer frihøjde for at klare de fleste vejbump derude.
En sådan bedrift er let for en SUV, som regelmæssigt har over 7 inches Hatchbacks er nogenlunde det samme som sedaner, og det samme gælder også for stationcarbiler.
Stort set alle biler derude er designet til at klare vejbump uden problemer, bortset fra superbiler naturligvis. Nogle superbiler som Audi R8 har op til 5,2 tommer frihøjde, men andre som Lamborghini Gallardo har mindre end 4 tommer frihøjde.
For at kunne køre over visse vejbump er mange moderne superbiler udstyret med hydrauliske/luftløftsystemer, der kan hæve bilens næse med et tryk på en knap. Udover dette er den eneste anden måde, hvorpå du kan klare et fartbump i en superbil, at tage en bestemt vinkel og håbe på det bedste.
Hydrauliske/luftløftsystemer
Som tidligere nævnt kan langt de fleste moderne biler klare vejbump uden nogen som helst problemer, og superbiler er de eneste, der kræver ekstra løsninger. Sådanne løsninger findes i form af dedikerede hydrauliske lifte, der enten kun løfter enten næsen eller alle fire hjul til et bestemt punkt, hvilket er nok til at komme over de fleste vejbump.
McLarens system hedder Nose Lifter, Lamborghinis system hedder Front End List System, og det system, der findes i den smukke nye Ford GT, hedder Adjustable Multimode Suspension System. Disse systemer er næsten altid en valgfri funktion, og det er vigtigt for dig at vælge den til, hvis du vil sælge din bil bagefter.
De systemer, der findes i ældre McLarens, plejede at være lidt besværlige at bruge, du skulle igennem et par menuer, før du fandt Nose Lifter, og for at aktivere det skulle du også vente i et par sekunder, og oftest var der mange nervøse bilister omkring dig, der trådte på hornet for at skynde dig.
Nyere McLaren-systemer er heldigvis meget bedre. Systemet i Ford GT er et af de mest avancerede, da det løfter alle fire hjul i løbet af et sekund, og nogle systemer udnytter endda din GPS til at huske, hvor du aktiverede næseløft, så systemet automatisk aktiveres næste gang.
Fartbump
Men hvor høje er de gennemsnitlige hastighedsbump egentlig? Højden på et hastighedsbump er for det meste forbundet med den målrettede hastighed, du burde køre over det. I de fleste tilfælde er et fartbump et sted mellem 2-4 tommer højt, men nogle af dem kan være endnu højere end det.
Og der findes forskellige typer af vejbump, fordi der ikke er noget centralt styrende organ, der bestemmer, hvor højt et hastighedsbump skal være, og det er for det meste op til de lokale myndigheder at bestemme, hvor højt et fartbump skal være.
Almindelige hastighedsbump bør aldrig være højere end højst 6 tommer. De mest aggressive vejbump derude er designet til at bremse dig ned til 5-10 mph og bruges normalt i de mest trafikerede områder i store byer.
Der findes også specielle vejbump, fartpuder og farttabeller, som tjener mere eller mindre samme formål. Det er værd at nævne, at 6-tommers fartbump normalt kun er placeret i udpegede boligområder, og at de er aftalt mellem de lokale myndigheder og de mennesker, der bor i det pågældende område.
Veje, du bør undgå, hvis du kører i en superbil
Superbiler er kompromitteret i et forsøg på at øge ydeevnen på glatte asfalterede veje og udpegede racerbaner. De er brede og lave, stive og uden meget karrosserirulning, og alt dette er et problem, når du støder på hastighedsbump eller andre forfærdelige kørselsforhold.
Offroadkørsel er noget, du aldrig bør forsøge at gøre i nogen anden bil end en SUV eller en offroadegnet bil, der ikke er en SUV. Superbiler er bygget til aldrig at køre offroad, og hvis det lykkes dig at køre din Ferrari i en mark, er det en opgave i sig selv at komme ud af den uden at beskadige den.
Du bør også undgå at køre din superbil på snedækkede veje, og begrundelsen herfor er ret indlysende. En McLaren 720S med 4,2 tommer frihøjde går absolut ingen steder, hvis sneen er højere end 4,5 tommer eller lignende. Uanset hvilke dæk du udstyrer din bil med, er du officielt en snepudser.
FAQ-afsnit
Hvor lavt kan superbiler blive?
I et forsøg på at øge ydeevnen kan superbiler køre så lavt som kun få tommer fra jorden. McLaren P1 kan f.eks. køre så lavt som 2,6 tommer fra jorden. Det er nok til at fjerne et par døde insekter på fortovet, men ikke alle.
Når det er sagt, bør disse niveauer af frihøjde absolut aldrig bruges på almindelige veje, og kun på udpegede racerbaner, der er glatte nok. Bilreglementet siger normalt, at den laveste del af din bil ikke må være lavere end den laveste del af din fælg.
Hvor dyrt er reparationer af vejbumpskader?
Det afhænger af den pågældende bil og de materialer, som komponenterne er fremstillet af. For eksempel koster en ny frontsplitter af plastik til en Ferrari F12 omkring 650 dollars, men en frontsplitter af kulfiber strækker sig nemt over 4.000 dollars.
Bagdiffusorer er endnu dyrere, fordi de nogle gange omfatter hele bagkofangeren, og som sådan kan de koste helt op til 10-15.000 dollars for nogle Ferrari-modeller.
Skal jeg købe en superbil uden et næseløftsystem?
Dette afhænger også af den pågældende bil og det sted, hvor du planlægger at køre bilen. Hvis du mest er interesseret i banekørsel, er der ingen grund til at vælge et dedikeret næse lift system. Men det er tilrådeligt, at du sætter kryds ved denne mulighed, hvis du ønsker at sælge din bil bagefter.
Nogle biler som Porsche Carrera GT er vurderet til op til en million dollars, men Carrera GT fås ikke med en næseløfter. Selv om der findes et par aftermarket-firmaer, der har specialiseret sig i at udvikle løftesystemer til sådanne biler, koster de dog et eksorbitant beløb.