En bil med firehjulstræk eller AWD er en bil med en drivlinje, der er i stand til at levere kraft til alle fire hjul. Mercedes og BMW tilbyder masser af AWD-biler i deres sortiment.
Mercedes’ firehjulstrækssystem er for det meste indstillet til ubesværet kørsel. På den anden side tilbyder BMW et mere sportsligt, baghjulsorienteret AWD-system, som er indstillet til at fungere positivt for førere, der ønsker en mere dynamisk oplevelse. Så hvis du ønsker et sporty AWD-system, skal du vælge en BMW. Hvis du ønsker en cruiser-lignende oplevelse med øget sikkerhed, skal du vælge Mercedes.
Mercedes firehjulstrækssystem
AWD introduktion
Mercedes introducerede første gang et AWD-system helt tilbage i midten af 80’erne. Det første system var elektronisk styret med en automatisk tilkoblet AWD, som for det meste drev baghjulene, indtil du låste differentialerne, og AWD-systemet blev tilkoblet.
Det første fuldtids AWD-system fra Mercedes blev introduceret i 1998 med tre åbne differentialer bagtil, i midten og foran. Et system, der lignede dette, blev anvendt i den første Mercedes ML SUV.
Moderne firehjulstræk
Siden 2008 er den tredje generation af 4MATIC-systemet blevet tilbudt som et permanent AWD-system og er effektivt ved alle hastigheder. Det moderne AWD-system hedder 4MATIC, eller 4MATIC+ for nogle AMG-varianter.
Den fjerde generation af 4MATIC-systemet blev introduceret i 2016 til E63 AMG S. Dette system kan sende maksimalt 100 % af kraften til for- eller baghjulet, afhængigt af forholdene og den måde, du indstiller systemet på.
Dette system er sofistikeret nok til at forvandle en Mercedes sedan på over 2 ton til en driftmaskine med et tryk på en knap. De originale Mercedes AWD-systemers karakteristik var mest karakteristisk for cruising og ubesværet kørsel med en momentfordeling på 45:55 mellem for og bag. 4MATIC+-systemet er imidlertid skræddersyet til sportslig kørsel. Vær opmærksom på, at det kun tilbydes på visse modeller.
BMW firehjulstrækssystem
Første BMW AWD
Det første BMW AWD-system stammer tilbage fra 1985 og E30 325iX, som tilbød to differentialer og en momentfordeling på 37:63 til fordel for bagakslen.
Dette AWD-system blev afbrudt, da E36- og E39-modellerne blev frigivet, men systemet blev senere genindført til SUV’en X5 fra 2001 og E46 3-serievarianterne. Dette system var et ret avanceret system, der anvendte DSC (elektronisk stabilitetskontrol), som aktiverede bremserne på et hjul, der gled, til fordel for en bedre kraftoverførsel.
Dagens xDrive
BMWs AWD-system i dag hedder xDrive og har været i produktion siden 2003. Dette system bruger et elektronisk aktiveret koblingsdifferentiale til at fordele drejningsmomentet optimalt mellem de to aksler.
Moderne BMW xDrive-systemer fra BMW tilbyder en momentfordeling på 40:60 til fordel for baghjulene og er i stand til at sende 100 % af kraften til baghjulene, hvis omstændighederne er til stede. Det betyder, at BMW-systemet mest er skræddersyet til sportslig kørsel for at holde fast i BMW’s tradition for baghjulstræk.
I 2017 introducerede BMW et system, der ligner 4MATIC+, kaldet M xDrive, som også gav mulighed for at afkoble forakslen i et forsøg på at lave en ren baghjulstrukket BMW M5. Samlet set er BMWs AWD-system mere skræddersyet til sportslig kørsel, og Mercedes handler mere om ubesværet kørsel.
Audi Quattro
Det ville ikke være et opgør af tyske AWD-systemer uden at nævne teknologiens pioner. Det første AWD-system, som Audi tilbød, blev indført i 1980 til rally- og landevejsbilen Audi Quattro, der dominerede rallybilmesterskabet.
Audi tilbød også denne drivlinje til den vejgående Audi Quattro, og senere blev dette system en af hovedårsagerne til, at en kunde valgte en Audi frem for en BMW eller en Mercedes. Nutidens Quattro-systemer er for det meste skræddersyet til maksimal trækkraft.
Disse systemer tilbyder en 50:50-momentfordeling mellem de to aksler, og systemet er i stand til at sende 70 % af drejningsmomentet til forhjulene eller 85 % til baghjulene, afhængigt af forholdene. Systemet er også fuldautomatisk ligesom BMW og Mercedes.
Den vigtigste forskel mellem de tre er, at Audi er mest opsat på at tilbyde en sikker køreoplevelse med trækkraft som førsteprioritet. Samtidig prioriterer BMW den sportslige kørsel, og Mercedes prioriterer en komfortabel, problemfri køreoplevelse.
Sammenligning af AWD-systemer
xDrive, 4Matic, Quattro: Hvilket system giver den bedste køreoplevelse i sne?
Under snevejr er et AWD-system lige så vigtigt som et godt sæt dæk, og disse 3 tilbyder enestående snekøreegenskaber, hvis de er udstyret med de rigtige dæk.
Som tidligere nævnt er den vigtigste prioritet for Audi trækkraft, og derfor virker Quattro som den bedste løsning i sneen. Men alle tre biler tilbyder gode køreegenskaber i sne.
xDrive, 4Matic, Quattro: Hvilket system giver den bedste pålidelighed?
Alle tre systemer tilbyder god pålidelighed, hvis de vedligeholdes korrekt, og det er i bund og grund det hele. Alle tre mærker har en langvarig historie med hensyn til at lave permanente AWD-systemer, og der er ingen specifikke oplysninger om, at nogen af dem giver flere problemer end de andre.
Hvis du tager dig tid til at undersøge forskellene i pålidelighed mellem disse tre, vil du næppe bemærke nogen forskel, der er værd at nævne. Så det er sikkert at sige, at de i pålidelighedssegmentet er ret ligeværdige.
Skal jeg vælge et AWD-system eller en bil med for- eller baghjulstræk?
Du bør vælge et AWD-system, hvis du ønsker en mere sikker køreoplevelse, bedre vejgreb og en mere kompetent bil i alle henseender. Et baghjulstræk er mest forbundet med performancekørsel, men det mangler betydeligt, når det gælder sikkerhed.
Når det er sagt, er et AWD-system, der er i stand til at fordele kraften til fordel for baghjulet, som det, der tilbydes i BMW’er, det bedste fra begge verdener.
I øjeblikket tilbydes drivlinjer med forhjulstræk mest af Audi, men Mercedes og BMW vil efterhånden udvide deres tilbud om forhjulstræk. Biler med forhjulstræk er ikke lige så underholdende at køre som deres baghjulstrukne modstykker, men de giver bedre trækkraft og bedre brændstoføkonomi.