Mercedes har tilbudt hardtop cabrioleter gennem hele mærkets historie. Modeller som SL, SLC/SLK er udstyret med hardtop fra fabrikken. Disse modeller har oplevet et støt fald i popularitet på grund af SUV-moden, så Mercedes har besluttet, at det ikke giver mening at tilbyde hardtop cabrioleter længere.
I dag producerer Mercedes ikke længere SL- eller SLC-modellen, men der er nogle få indikationer på, at vi vil opleve SL’s og endda SLC’s tilbagevenden om nogle få år.
Mercedes SL model
Mercedes SL-mærket stammer helt tilbage fra 1950’erne, og nogle modeller som 300SL betragtes stadig som en af de vigtigste Mercedes-modeller gennem tiderne. I dag koster en 300SL i god stand helt op til et par millioner dollars og anses af mange for at være den smukkeste bil gennem tiderne.
Så det giver god mening, at Mercedes ikke ønsker at indstille SL helt og holdent. Mercedes har stoppet produktionen af SL indtil videre for at redesigne SL helt og holdent til 2022. Du kan dog stadig købe en 2020 SL fra 91.000 dollars for entry-level SL450 med en 362 hk stærk 3,0-liters V6 BiTurbo V6 på 362 hk.
Hvis du vil have en SL med V8-motor, er den næste model i serien SL550. Udstyret med en 4,7-liters V8 BiTurbo med 449 hk og en startpris på 114.000 dollars. Begge disse modeller leveres med hardtop cabriolet fra fabrikken.
Hvis du vil have endnu kraftigere SL-modeller, kan du altid vælge en AMG-version, som er meget kraftigere og rettet mod performancekørsel. Disse modeller er udstyret med motorer med 550 hk+, hurtigere transmissionsmuligheder og et sportsligt udseende ydre og interiør.
Mercedes SLC/SLK
Tilbage i 1996 introducerede Mercedes en kompakt luksusroadster ved navn SLK. Denne model skulle konkurrere med Porsche Boxter om at tilbyde den bedste kompakte sportsvogn med hardtop. Senere blev SLK omdøbt til SLC i et forsøg på at få SLC til at passe bedre til resten af modelbetegnelserne.
SLC stoppede med at blive produceret i 2020, men du kan stadig købe en hos nogle Mercedes-forhandlere. Serien starter med SLC300, som er drevet af en 2,0-liters 4-cylindret inline turbo med 241 hestekræfter. SLC300 Roadster starter på omkring 50.000 kroner, men mange forhandlere tilbyder rabatter, da de ikke længere produceres.
Den næste model i rækken er den AMG-drevne SLC43 AMG Roadster med AMG-motor. Denne model er drevet af en AMG-forbedret 3,0-liters V6 BiTurbo med 385 hk til en startpris på 65.000 dollars. Begge modeller er hardtop cabrioleter.
SL’s og SLC’s tilbagevenden
I øjeblikket tilbyder Mercedes ikke nogen helt nye hardtop cabrioleter, men det er ved at ændre sig, for Mercedes forventes at lancere den nye SL roadster i år eller næste år.
Der er mange testmodeller af den nye SL, og nogle rapporter tyder endda på, at den nye SL vil blive tilbudt med en V8-hybrid med 800 hestekræfter. Mercedes er indstillet på at genoplive SL som den ægte topmodel af Mercedes-sportsvogn, som det altid har været meningen, at den skulle være.
SLC’s fremtid er noget mere mystisk. Mercedes har ikke udtalt sig officielt om SLC’s fremtid, men nogle rapporter tyder på, at SLC måske vil blive genoplivet i de kommende år. Hvis de moderne biltrends fortsætter med at favorisere SUV’er, vil vi måske ikke se SLC’en i den nærmeste fremtid.
FAQ-afsnit
#### Er hardtops bedre end cabrioleter med blød top?
Det afhænger af det. En cabriolet med blød top er normalt lettere og billigere at reparere. En soft top bruger også meget mindre plads, så den hindrer ikke bagagerummet så meget.
Dog er levetiden for en cabriolet med blød top meget kortere end for en cabriolet med hård top.
En softtop er lettere, hvilket gavner kørselsscenariet, når taget er nede, sammenlignet med en hardtop. Selv om en hardtop er tungere, har den bedre køreegenskaber ved kørsel med taget oppe, da en hardtop fungerer som en strukturel del af køretøjet, hvilket gør chassiset meget mere stift.
En hardtop er normalt også mere støjsvag, men nogle mærker som Rolls Royce kan nå op på et usædvanligt højt niveau af støjsvaghed, selv med softtop-cabrioleter.
Laver BMW, Porsche eller Audi cabrioleter med hardtop?
BMW tilbød tidligere mange hard-top cabrioleter, men i dag tilbyder BMW kun nogle få moderne hardtops. Modeller som M4 cabriolet leveres med en udtrækkelig hard-top, men den nyeste M4 cabriolet forventes at få en soft-top cabriolet.
Audi har ikke tilbudt nogen hard-top cabrioleter i et stykke tid nu, og det forventes ikke, at de vil gøre det i den nærmeste fremtid.
Porsche har 911 Targa-modellerne. Disse 911-varianter repræsenterer en ode til fortiden, da mange af de ældre 911-modeller blev tilbudt med en Targa-top.
Porsche tilbød også tidligere Boxter som en hard-top, men moderne Boxter-modeller kommer i stedet med en soft-top. Desuden var Porsche 918 Spyder i begrænset oplag fra et par år siden en super sportsvogn med en streng hardtop med cabriolet i super sportsvogn.
Hvordan ser fremtiden ud for hardtop cabrioleter?
Hard-top cabrioleter er langsomt ved at blive udgået i hele bilindustrien