I de seneste år har vi været vidne til en slags revolution. Kæmpe V12- og V10-motorer er ved at blive erstattet af mindre slagvolumen og turboladning, og forbrændingsmotoren som helhed er potentielt på vej ud.
Bilindustrien bevæger sig langsomt i retning af elektricitet, og nogle mærker som Audi planlægger helt at stoppe udviklingen af nyere forbrændingsmotorer. Men lige nu er opladningsinfrastrukturen stadig i sin vorden, og bekvemmeligheden kan ikke sammenlignes med benzindrevne biler.
Og i en sådan overgang kan det være en god idé at vælge en hybridbil. Når alt kommer til alt, er en hybrid en overgang mellem en almindelig forbrændingsmotor og en fuld elektrisk bil. Men hybrider er ikke perfekte, de er dyre, komplekse og dyre at sikre.
Desuden producerer de stadig masser af emissioner af fossilt brændstof, og vedligeholdelsesomkostningerne er højere sammenlignet med en EV eller en bil med forbrændingsmotor. Batterierne bliver ikke genbrugt, og hybridbiler er tunge og ikke særlig sjove at køre dynamisk.
Hybridbilers anskaffelsesomkostninger
Hybridbiler er ikke så populære, som nogle producenter forventede, at de ville blive. Det er derfor ikke så økonomisk fordelagtigt at udvikle en sådan bil. Hvis man vil have et overskud, må man hæve indgangsprisen, fordi udviklingsomkostningerne er høje.
Selv om noget som en V8-motor koster flest penge at udvikle i dag, elsker folk V8-motorer, og der er nok mennesker, der vil købe en V8-motor til, at det er økonomisk rentabelt at udvikle den. Men omkostningerne ved en hybridbil vil kunne afskrives gennem statslige incitamenter, men ikke meget mere.
Kompleksitetsniveauer
Hybrider har i det væsentlige mindst to motorer, hvilket gør dem meget mere komplekse end en almindelig ICE-bil. Når en producent ønsker at maksimere effektiviteten, vil de normalt parre en mindre benzinmotor med en elmotor.
Men benzinmotoren er også normalt turboladet eller kompressoropladet, eller endda begge dele nogle gange. Volvo tilbyder f.eks. en benzinmotor, der er turboladet, overladet og assisteret med en elmotor. Og en sådan kompleksitet er dømt til at gå i stykker, og når den gør det, kommer det til at koste dig noget.
Hybrider forsikringsomkostninger
Med en så høj grad af kompleksitet stiger forsikringspriserne også. Hybrider har en tendens til at være dyrere at forsikre af primært to årsager. De er dyrere at udvikle, servicere og vedligeholde. Desuden køber folk hybridbiler for at tilbagelægge mange kilometer, og de fleste mekanikere derude er måske ikke dygtige nok til at arbejde på en hybridbil.
Det tager længere tid at servicere en hybridmotor, og tilgængeligheden af reservedele er betydeligt dårligere sammenlignet med en almindelig ICE-bil. Dette segment er stadig for ungt og ikke særlig populært, og det er usandsynligt, at dette vil ændre sig så snart.
Miljømæssige virkninger af hybridbiler
I teorien er hybridbiler rene, hvis du kun bruger din forbrændingsmotor ved visse lejligheder, når du har brug for mere kraft eller løber tør for strøm. Men i praksis har folk en tendens til at bruge deres forbrændingsmotorer hele tiden. Hybrider er faktisk bedre for miljøet, men kun hvis man bruger dem som sådan.
Og det gør de fleste mennesker ikke. Hybrider er ikke så stærke i de fleste tilfælde, og hvis du vil maksimere din bils ydeevne, vil du sandsynligvis bruge forbrændingsmotoren hele tiden.
Hybridbiler vedligeholdelsesomkostninger
I teorien har hybridbiler brug for mindre vedligeholdelse, da belastningsniveauet for disse biler normalt ikke er så intenst. Men fra tid til anden er vedligeholdelse nødvendig for at holde din bil i god stand, og en sådan vedligeholdelse koster mere.
Især hvis du skal udskifte et batteri, da batterier kan koste op over 2.000 dollars. Når det er sagt, har de fleste producenter en tendens til at garantere deres batterier i op til 10 år eller 150k miles. Men herefter er det op til dig at vedligeholde det.
Hybrider er tunge
I de seneste år er biler blevet ekstremt tunge. For et årti eller to år siden var en sedan på to ton ikke så almindelig, men i dag er det det. En så tung bil påvirker mange ting som f.eks. den generelle køreegenskaber og sikkerhed.
Det tager længere tid for sådanne biler at standse eller at accelerere til motorvejshastigheder, hvilket alt sammen påvirker trafikstrømmen. Og i tilfælde af en ulykke er sådanne biler i stand til at forårsage enorme ødelæggelser.
Hybrider er ikke dynamiske
Porsche 918, McLaren P1 og Ferrari LaFerrari er hybrider og er nogle af de mest dynamiske biler i den moderne tidsalder. Men de fleste hybrider er det stik modsatte, de er for tunge og for store til at føles underholdende at køre.
De mangler smidighed, og hele drivlinjen har en tendens til at være doven og ikke-lineær. Nogle gange føles de også alt for robotiserede og syntetiske, hvilket yderligere forringer det sjove.
FAQ-afsnit
Er det værd at købe en hybridbil?
Hvis du virkelig drager fordel af elmotoren, og du ikke har noget imod de ekstra omkostninger, så er det det. Hvis du desuden planlægger at gå over til en elbil snart, er en hybridbil bestemt værd at overveje.
I takt med at verden bliver ved med at ændre sig, bliver hybrider hyppigere og mere raffinerede. Som sådan er disse biler godt værd at købe.
Er hybridbiler mindre pålidelige?
Ja, det er de, men ikke meget. En undersøgelse af 55.000 køretøjer konkluderede, at hybridbiler faktisk er mindre pålidelige end deres benzin- og dieselbiler. Men kun ca. 15 % af hybridbilerne havde et problem, hvilket ikke er meget.
Når det er sagt, forbedres hybridbiler hurtigt, og om nogle få år vil vi sandsynligvis have hybridbiler, der er lige så pålidelige som deres benzin- og dieselbiler.
Holder hybridbiler længere?
Ifølge nogle medier har hybridbiler en tendens til at holde længere end deres benzin- og dieseldrevne modstykker. Årsagen er, at garantierne har tendens til at dække batterierne i op til 10 år eller 150k miles i gennemsnit.
Og hvis du passer godt på din hybridbil, burde den holde længe. Lige nu er Toyota det mærke, hvis batterier har tendens til at holde længst, hvilket ikke er nogen overraskelse, da Toyota har været det mest pålidelige bilmærke på markedet i et stykke tid nu.