Porsche er en tysk luksusbilproducent, der fokuserer på at fremstille velkonstruerede, pålidelige og eftertragtede sportsvogne og luksusbiler. Porsche startede først som et sportsvognsmærke, men senere kom der også luksusmodeller som SUV’erne Cayenne og Macan samt Porsche Panamera-sedanen.
Porsche er mest kendt for 911’eren, som vel nok er en af de største sportsvogne nogensinde. I en 70-årig arv har 911’eren bevaret en klassisk opskrift på en sportsvogn med bagmotor, der ikke har ændret sig ret meget gennem årene.
Med hensyn til pålidelighed er Porsche det førende luksusbilmærke, hvilket betyder, at Porscher har tendens til at holde længe, selv om de koster mange penge at vedligeholde. Som sådan oplever de ikke så mange problemer, men kun hvis de bliver vedligeholdt korrekt.
Ældre Porsche Cayenne- og Panamera-modeller er ikke lige så robuste som moderne Cayenne- og Panamera-modeller. 911’eren er pålidelig, pålidelig og oplever sjældent problemer, mens Cayman/Boxsteren er mere eller mindre den samme historie. Endelig ser den helt elektriske Taycan også ud til at være en ret pålidelig bil.
Porsches pålidelighed – førende i sin klasse
Ifølge flere online pålidelighedstabeller og -undersøgelser anses Porsche for at være et af de mest pålidelige mærker generelt. Det skyldes, at Porsche laver velkonstruerede biler, der ikke ændrer sig så meget gennem årene.
Dette har dog ikke altid været tilfældet, da Porsche ikke var lige så pålidelig for 20-30 år siden. Tværtimod var Porsche tidligere et relativt upålideligt bilmærke, men de formåede at forbedre sig, og de er nu et mærke, som de fleste andre mærker ønsker at konkurrere med, når det gælder pålidelighed.
J.D. Power er en af de mest berømte organisationer til vurdering af pålidelighed derude, og de har tildelt Porsche en stjernekarakter på 5 ud af 5 stjerner. 911-modellen ser ud til at være den mest pålidelige Porsche-model generelt, mens ældre Cayenne- og Panamera-modeller ser ud til at være de mindst pålidelige af dem alle.
Alt i alt kan man roligt sige, at Porscher ikke oplever problemer så ofte, og at de faktisk er pålidelige. Nogle modeller er bedre end andre, men de har alle en tendens til at tilfredsstille de fleste kunder derude. Alt dette er dog kun muligt, hvis du vedligeholder din Porsche tilstrækkeligt.
Porsche vedligeholdelse – Dyrt
De fleste Porsche-modeller har brug for regelmæssig service hver 10.000 miles eller deromkring, mellemliggende service hver 20.000 miles og større service hver 40.000 miles. Regelmæssige 10.000 miles vedligeholdelsesplaner omfatter olieskift og skift af oliefilter, 20.000 miles service omfatter også udskiftning af kabineluftfilteret og en mere grundig inspektion af din bil.
Et større service efter 40.000 mil omfatter typisk også udskiftning af andre vigtige bilkomponenter som f.eks. tændrør eller slangebælter. Alle disse serviceeftersyn plejer også at omfatte inspektion af dæk, inspektion af batteriets tilstand, inspektion af kølevæskesystemet, udskiftning af bremsevæske, inspektion og udskiftning af bremseklodser/bremseklodser og bremsecaliper, inspektion af styresystemet osv.
Som nævnt i begyndelsen koster Porscher mange penge at vedligeholde. I de første 10 år koster Porscher ofte mere end 20.000 USD at vedligeholde. Et branchegennemsnit for de fleste luksusmærker ligger på omkring 10.000 dollars, hvilket betyder, at det virkelig er dyrt at vedligeholde en Porsche.
Dette omfatter naturligvis high-end superbiler som Carrera GT og 918 Spyder, som har en tendens til at hæve de gennemsnitlige omkostninger en hel del. Mere almindelige Porsche-modeller som Panamera, Cayenne, 911 og Boxster/Cayman er ikke nær så dyre.
De mest almindelige Porsche-problemer
Porscher er ligesom alle andre europæiske mærker tilbøjelige til at lække en hel del. Det mest almindelige Porsche lækageproblem er ned til de bageste tætninger, som nogle gange kan være svære at reparere. Da de fleste Porsche-modeller ikke bliver kørt dagligt, har de en tendens til at stå stille i lang tid, hvilket skader batteriet.
Ældre manuelle Porsche-modeller har tendens til at få problemer med koblingspedalen på grund af trykakkumulatoren, som gør koblingspedalen tung. Ældre automatiske Tiptronic-transmissioner er også kendt for at fejle, især på Cayenne- og Panamera-modeller af første generation.
Alt i alt har Porscher brug for ordentlig vedligeholdelse for ikke at opleve disse problemer. For at en bil kan være pålidelig, skal den vedligeholdes korrekt. Dette gælder især for komplekse luksusbiler som Porscher.
FAQ-afsnit
Er Porscher det værd?
Det afhænger af, hvem du spørger, men det er ret almindeligt kendt, at Porsche-biler er et niveau over de fleste andre biler på vejen af flere forskellige årsager. For det første er Porscher præstationsbiler fremstillet af et mærke med et klart fokus på motorsport og væddeløb. Dette DNA er tydeligt selv i de mest luksuriøse og ikke-racy Porsche-modeller.
For det andet er Porsche-modellerne kvalitetsfremstillede produkter med avancerede materialer og alle mulige luksusteknologier fra det 21. århundrede. For det tredje er de pålidelige, og de har en tendens til at holde deres værdi meget godt. Alt i alt kan man roligt sige, at Porscher virkelig er det hele værd.
Hvilken Porsche er den bedste at få?
Det afhænger af, hvad du ønsker af en bil. Hvis du vil have en komfortabel luksus cruiser, er Panamera den rigtige at få. Hvis du elsker SUV’er, plads og anvendelighed uden at ofre luksus, er Cayenne den rigtige for dig. Du kan selvfølgelig også overveje Macan, hvis du ønsker en mindre ægte Porsche SUV.
911 er nok den bedste Porsche-model gennem tiderne, fordi den er den vigtigste Porsche-model. Den kombinerer ydeevne og luksus bedre end nogen anden Porsche-model, samtidig med at den også ser godt ud. Endelig, hvis du er miljøvenlig og ønsker en EV, bør du overveje Taycan eller vente et år eller to, indtil Porsche frigiver Macan EV.
Hvilken Porsche er den værste at få?
Første generation af Porsche Cayenne er nok den værste Porsche, du kan købe lige nu, fordi den er billig at købe, men rigtig dyr at eje. Desuden er 1. generations Cayenne ikke den flotteste Porsche nogensinde, og det er noget, som de fleste Porsche-entusiaster har tendens til at være enige i.
Du bør følge dit hjerte, og hvis du vil have en model, som de fleste mennesker anser for kedelig, langsom eller grim, er det i sidste ende op til dig. Det er dine penge og dine præferencer, men sørg for at være meget opmærksom på vedligeholdelses- og pålidelighedsaspekterne.