Selv om Audi er placeret på 34. pladsen på den seneste liste over pålidelighedsindekset, ligger Audi meget tættere på de højeste bilmærker på listen end på de andre, der halter bagefter. De mest almindelige problemer, som en Audi-bilist støder på, er olielækager, emissionsproblemer og problemer med elektriske komponenter.
Hvad er de mest almindelige problemer, som Audi-biler har?
Hvis du ønsker at købe en ny eller brugt Audi, bør du være opmærksom på de samlede omkostninger til vedligeholdelse, brændstofforbrug og det årlige ejerskab i alt. Desuden bør du være forberedt på de mest almindelige problemer, som Audi-biler har på vejen. Disse varierer som regel fra små olielækager til klirrende motorlyde og elektriske fejl.
Ligesom med enhver anden bil skal du være fortrolig med din Audi, inden du begiver dig ud på lange ture. De mest almindelige problemer er anført nedenfor:
Problemer med tandremmen
Dette er et af de dyrere almindelige reparationsproblemer, som Audi-biler har. Tandremmen er en del af motoren, som synkroniserer rotationen af knastakslerne. Det er en funktionsfejl, som kan forebygges ved regelmæssig servicering af din Audi hver 6. måned.
På den anden side giver korrekt vedligeholdelse dig ikke en 100 % garanti for, at du ikke vil opleve problemer med din bil. Hvis du ikke udskifter en beskadiget tandrem, vil din bil højst sandsynligt også få stempelskader, som kan være endnu dyrere at udskifte.
Nogle Audi’er bliver ofre for et svigtende tændrør
Dette er uden sammenligning det mest almindelige problem, som en bilist kan møde, når han eller hun forsøger at starte sin Audi. Et defekt tændrør forårsager fejl i tændingen. Det er ikke dyrt og kan let udskiftes. Disse komponenter bør naturligvis udskiftes med dele fra en OEM (originaludstyrsproducent) og kan også udskiftes efter nogen tid forebyggende.
Hvis du vælger en forebyggende udskiftning, skal du sørge for at afstemme dit nye tændrør med motoren i henhold til fabrikkens specifikationer for din Audi-model.
Audier kan opleve olielækager
Mange Audi-motorer oplever olielækager, som kan forårsage skader på motorens elektronik og undertiden forårsage brand, hvis de ikke bliver serviceret i tide. Hvis du ser en olielækage i din Audi, kan det betyde, at din motor har fået interne skader og skal repareres hurtigst muligt.
Hvis du udsætter reparationen til senere, kan det forårsage yderligere skader, som ender med at koste dig endnu mere. Så hvis du ser en olielækage, eller hvis din bils kontrollampe for motoren tændes, skal du få det tjekket med det samme.
Elektriske komponenter fungerer dårligt
De mest almindelige elektriske problemer, som Audier oplever, er svingende lys og baglygter, der nogle gange holder op med at fungere overhovedet. På den anden side er disse forholdsvis nemme at udskifte, og selv om de er ret almindeligt forekommende, er de ikke særlig dyre. Alt andet i Audi-elektronikken er ret pålideligt og holdbart.
Klonklyde og emissionsproblemer
Emissionsproblemer kan være en dyr ting at reparere. Det er naturligvis ikke alle modeller, der oplever problemet, men nogle af dem lider ofte af dårligt fungerende katalysatorer. Dette fører til en kulstofophobning, som beskadiger bilens recirkulationssystem samt katalysatoren.
Klonklyde er almindelige i mange bilmærker og modeller. Dette er ikke Audi-specifikt, men hvis din nye bil laver klonklyde, når du starter eller kører den, er der sandsynligvis et problem, der skal løses.
Hvis du f.eks. kun hører de klirrende lyde, når du tager sving, så vil det højst sandsynligt betyde, at din CV-akselmotor har mistet sin smøring og skal kontrolleres hurtigst muligt. Hvis det ikke bliver repareret snart, vil det medføre yderligere erosion af nogle dele, som er dyrere at reparere.
Hvilke er de mest pålidelige Audi-biler?
Nogle modeller klarer sig bedre end andre med hensyn til pålidelighed. Selv om der ikke findes en officiel liste og rangordning af specifikke sammenligninger, oplyser de fleste kilder, at Audi TT, A3 og A4 er langt mere pålidelige end andre modeller.
Årsagerne til det er deres score på 190 ved Reliability Index. Audi TT fører listen, efterfulgt af A3 og A4. Forbrugerrapporteringsfirmaet Which? og Reliability Index er enige om, at TT er den mest pålidelige Audi gennem tiderne. De gennemsnitlige reparationsomkostninger for modellen ligger på ca. 600 euro/750 dollars, og mindre alvorlige problemer tager ca. 2-3 timer at reparere.
Hvilke er de mindst pålidelige Audi-biler?
Ifølge Which? og Reliability Index er de tre modeller med de mest almindelige problemer og producentfejl Audi A8, Q7 og Q5. Disse modeller scorede relativt høje karakterer på 280 i Reliability Index-undersøgelsen, men blev til gengæld kun rangeret med 2 stjerner af Which?, selv da de testede helt nye biler.
Audi Q5, A8, Q7 og A7 har ikke blot flere problemer end andre Audier, men de har også højere reparationsomkostninger og tager også længere reparationstider. Og selv om Audier ikke er de mest pålidelige biler, ligger de ikke i bunden af rækken, men i midten.
Ofte stillede spørgsmål om at købe en Audi
Betyder den billige pris på brugte Audier, at de har problemer?
Brugte Audier koster i gennemsnit mere at reparere end nye Audier. Det er almindeligt at se folk opgradere tyske biler, når de rammer den 5-årige garanti af præcis samme grund. Den lavere pris på en brugt Audi betyder ikke nødvendigvis, at den har flere problemer end andre, men man bør ikke forsømme at kigge nærmere efter, når man inspicerer brugte biler generelt.
Hvor længe holder Audi-biler?
Med en god mængde vedligeholdelse kan Audi-biler holde op til 200.000 miles. Det tal afhænger selvfølgelig af, hvor godt du har passet på din bil. Med god, ikke-perfekt vedligeholdelse og regelmæssig service kan de fleste Audi-modeller holde op til 120.000 miles eller næsten 200.000 kilometer.
Er Audi’er pengene værd?
Nogle modeller som Audi A3 og A4 luksussedaner på begynderniveau er nogle af de bedste på området og koster ikke så meget, som du ville forvente, at sådanne biler på højt niveau ville koste. På den anden side er der nogle modeller som Q7 og A8, der måske er lidt for dyre, og standardmodellerne mangler måske funktioner, som billigere konkurrencemodeller kan tilbyde.