Fiat 500L & 500X 1.3 multijet 95 CV problemer

Fiat 500L

Fiat 500L og Fiat 500X er nogle af de bedste Fiat-modeller på markedet. De er også udstyret med en 1.3 Multijet 95 CV-motor, som er en af de bedste små motorer på markedet. Som de fleste motorer er denne motor forbundet med flere problemer. Men hvad er de almindelige problemer med 1.3 Multijet 95 CV-motoren.

Almindelige problemer med Fiat 500L & 500X 1.3 Multijet 95 CV-motoren er tilstoppede partikelfiltre, manglende effekt, motoren starter ikke, tilstoppet GR-ventil, blå eller hvid røg, olieadvarselslampe og svært at starte motoren. Med god vedligeholdelse og pleje kan de fleste af disse motorproblemer undgås.

Hvad er de almindelige problemer med Fiat 500L & 500X multijet 95 CV?

Tilstoppede partikelfiltre

Et dieselpartikelfilter er et filter, der opfanger og holder udstødningens sod tilbage for at reducere emissionerne fra Fiat 500L eller 500X. Hvis DPF’et bliver tilstoppet, vil det imidlertid forårsage problemer og bringe din motor i en skrøbelig balance ved at blokere den normale udluftning af gasser. Nogle af tegnene på et tilstoppet partikelfilter er dårlig brændstofeffektivitet, nedsat effekt og en fejlfunktion i motoren.

Bemærk, at partikelfilteret skal selvrense sig selv, hvilket det kun kan gøre ved lave omdrejninger. Så hvis det ikke selvrenser ordentligt, kan det blive tilstoppet og forårsage de problemer, som vi har nævnt ovenfor. For at undgå alvorlige motorfejl og endog motorsvigt skal du udskifte det dårlige partikelfilter med et godt.

Motoren starter ikke

Flere brugere af Fiat 1.3 Multijet-motoren har også rapporteret om problemer med at starte deres motor. Nogle af de ting, der forårsager dette problem, er en sprunget sikring, ødelagte ledninger, dårligt batteri, fejl i tændingsafbryderen og fejl i relæet til startmotoren. Det er vigtigt at få en mekaniker til at inspicere din bil, før du løser problemet.

  Er Fiat Mobi en god bil?

Tilstoppet EGR-ventil

Når du kører i din Fiat 500L eller 500X i en længere periode, kan den sidde fast “åben” eller “lukket” på grund af en ophobning af sodpartikler, snavs fra brændstof og kulstofaflejringer. Desuden opstår dette problem for brugere, der normalt kører korte ture i kulde. Som følge heraf bliver motoren ikke varm nok til at forbrænde kuldeaflejringerne.

For at løse dette problem skal brugeren rense eller udskifte den tilstoppede EGR-ventil. Desuden bør de køre deres Fiat 500L eller 500X på længere strækninger for at forbrænde kuldeaflejringer.

Blå eller hvid røg

Hvis du bemærker, at der kommer blå eller hvid røg fra din bil, er dette et tegn på, at EGR-systemet er blokeret. Derudover kan det også betyde, at din bil har lavt brændstoftryk, et tilstoppet luftfilter, olielækage og snavset olie eller oliefilter.

For at løse dette problem skal du tage din bil til en professionel mekaniker for at få den undersøgt og repareret.

Advarselslampe for olie

Mange brugere af Fiat 500L og 500X har også klaget over, at olieadvarselslampen er tændt. Dette problem skyldes normalt en defekt ECU. Men i nogle tilfælde kan det skyldes lavt olieindhold eller et dårligt oliefilter. Så før du udelukker det ene eller det andet problem, bør du få en professionel mekaniker til at inspicere din bil.

Hvis det er ECU’en, der er den skyldige, skal den omprogrammeres. Hvis det derimod er olien eller oliefilteret, der er problemet, skal du skifte oliefilteret og fylde ny olie i motoren. Sørg altid for at fylde din bil med den rigtige olie for at få en jævn og optimal drift. Derudover bør du altid skifte olien som anbefalet af producenten.

  Er Fiat Tipo en god bil?

Manglende effekt

Et andet almindeligt problem med 1.3 Multijet-motoren er manglende effekt. Dette problem skyldes normalt tilstoppede brændstofindsprøjtningsdyser. Og hvis brændstofinjektorerne er i orden, bør du også inspicere turbofiner, mellemkølere og rør for utætheder. I nogle tilfælde kan det skyldes stanglejer, et tilstoppet brændstoffilter eller problemer med brændstofpumpeledningerne. Få en professionel mekaniker til at inspicere og diagnosticere din bil.

FAQ

Er Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren pålidelig?

Ja, Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren er meget pålidelig. Den anses for at være en af de bedste små dieselmotorer på markedet. Desuden registrerer denne motor færre problemer, og den har en fremragende brændstofeffektivitet.

Hvor længe holder en 1.3 Multijet-motor?

Med den rette pleje og vedligeholdelse bør Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren holde i mere end 200.000 miles. Derudover bør brugeren praktisere gode kørevaner, for at bilen kan holde længe. Ikke desto mindre bør denne motor i gennemsnit holde i mindst 150.000 miles.

Har Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren en turbo?

Ja, Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren har en turbo. Det er en 4-cylindret dieselmotor i rækkeform med dobbelt overhead cam, common rail, direkte indsprøjtning og turboladning. Så selv om 1.3 Multijet-dieselmotoren er lille, leverer den flere hestekræfter og et større drejningsmoment, end den ville gøre uden turbo.

Hvilke Fiat-modeller er udstyret med Fiat 1.3 Multijet-dieselmotoren?

Fiat 1.3 Multijet-motoren er en af de mest pålidelige og velfungerende dieselmotorer, som Fiat leverer. På grund af sin pålidelighed og exceptionelle ydeevne er denne motor monteret på mange Fiat-modeller. Nogle af dem omfatter Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500X, Fiat Panda, Fiat Punto, Fiat Doblo, Fiat Qubo, Fiat Strada og Fiat Fiorino.

  Biler der minder om Fiat Argo

Ud over at være monteret på Fiat-modeller kan 1.3 Multijet-motoren også findes i Alfa Romeo Mito, Lancia Ypsilon, Swift, Indica Vista og meget mere.

Hvad er en Multijet-dieselmotor?

Multijet er en betegnelse for anden generation af turboladede dieselmotorer med et common rail direkte brændstofindsprøjtningssystem. Desuden er den udstyret med elektronisk styring, der opdeler hele brændstofforsyningen i flere uafhængige indsprøjtninger, hvilket giver en mere støjsvag, miljøvenlig og effektiv motordrift.

Konklusion

Fiat 500L og 500X er to exceptionelle biler med enestående præstationer. De er også pålidelige, rummelige, brændstoføkonomiske og nemme at vedligeholde. Med 1.3 Multijet-dieselmotoren er disse to biler kraftfulde, selv om de har en lille motor.

Selv om Fiat 1.3 Multijet-motoren er pålidelig og kraftfuld, er det vigtigt at kende nogle af de almindelige problemer, som denne motor står over for. Som følge heraf hjælper dette brugerne med at vedligeholde deres bil korrekt og sikre, at den kører problemfrit og holder længere.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z