Peugeot 3008 Hybrid4 er en PHEV-version af Peugeot 3008, som blev introduceret første gang i 2008. Hybrid4-modellen kom senere i 2012 og var verdens allerførste masseproducerede dieselhybrid. 3008 Hybrid4 er bakket op af et noget mindre 13,2 kWh-batteri, men det gør bilen mere effektiv end den normale 3008.
I denne artikel vil vi fortælle dig alt, hvad du har brug for at vide om 3008 Hybrid4, og vi starter med spørgsmålet: Er Peugeot 3008 Hybrid4 en god bil? Det korte svar er ja, men det er ikke helt så enkelt, for 3008 Hybrid4 har sine op- og nedture. Drivlinjen er interessant og ret effektiv på den ene side, men relativt konfliktfyldt og ikke helt så pålidelig på den anden side.
Designet er stort set det samme som den normale 3008, hvilket betyder, at den ser moderne ud og har et rigtig fint indrettet interiør. Køreoplevelsen er ikke noget at prale af, da 3008 Hybrid4 kører som en SUV/MPV og ikke er overdrevent luksuriøs eller dynamisk.
Pålidelighedsdelen er helt hen i vejret, men det samlede indtryk er okay. Værdimæssigt har 3008 Hybrid4 en høj pris fra fabrikken, men afskrivninger har gjort den virkelig overkommelig i dag. Endelig er den praktiske anvendelighed også rigtig god med plads nok til 4 personer og et ordentligt stort bagagerum.
Peugeot 3008 Hybrid4 – drivlinjen
Peugeot 3008 Hybrid4 er i øjeblikket bakket op af en 1,6L turboladet 4-cylindret rækkemotor med turbolader, der yder 197hk og 221lb-ft drejningsmoment, hvilket er et anstændigt tal for en Peugeot. Denne motor er dog også koblet sammen med en elmotor, hvilket betyder, at den kombinerede effekt af 3008 Hybrid4 er 300 hk og 358 lb-ft moment.
Den ældre 3008 Hybrid4 havde tidligere en dieselhybridmotor med langt mindre effekt, hvilket ikke rigtig gav så meget mening for en hybrid. Denne drivlinje er koblet til en effektiv og relativt problemfri 8-trins automatgearkasse med FWD. Dette er nok til at skubbe Hybrid 4 fra 0-60 mph på ca. 5,9 sekunder, hvilket er en rask tid for en så stor bil.
Hvad angår effektivitet, kan du forvente, at Hybrid 4 kan levere omkring 181 MPG kombineret, hvis alt går efter planen. Men den reelle MPG er meget værre end det, og den svæver normalt omkring 40MPG.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Design og kørsel
Designet af 3008 Hybrid4 er på linje med resten af Peugeots sortiment, hvilket betyder, at Hybrid4 ser moderne ud og er en meget flottere bil end sin forgænger. Den nye 3008 ligner faktisk en SUV i modsætning til en MPV af en slags, som det var tilfældet for de tidligere modeller. Interiøret er virkelig attraktivt, som det er tilfældet med de fleste Peugeot-modeller i dag.
Køremæssigt adskiller Hybrid4 sig ikke rigtig fra resten af serien bortset fra, at den er hurtigere. Det betyder, at bilen er relativt rolig og komfortabel og ikke forsøger at være sportslig eller dynamisk.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Pålidelighed og almindelige problemer
Den første generation af Hybrid4 havde flest problemer, hvoraf mange var bundet til dieselmotoren. 2. generation af Hybrid4 var en start forbedring, mens 3. generation af Hybrid4 er langt den bedste. Peugeot har lært at lave pålidelige biler i de seneste fem år, da mærket løbende får bedre placeringer i de fleste pålidelighedstabeller.
De mest almindelige 3008 Hybrid4-problemer er forbundet med de elektriske systemer, klimaanlægget, EV-rækkevidden og transmissionen samt DPF-filteret for 1. gen Hybrid4. Problemer med EV-rækkevidden kan blive et stort problem, når bilen bliver ældre, mens elektriske problemer er et almindeligt forekommende problem, især for 1. og 2. generation af Hybrid4.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Værdi og praktisk anvendelighed
Hvad angår værdi, er 31.185 £ – 48.140 £ den pris, du skal betale for en 3008 generelt, mens Hybrid4-modellerne lever i over 40.000 £, hvilket er en heftig pris for en Peugeot. De fleste synes dog at være tilfredse med 3008, hvilket betyder, at bilen faktisk er en rigtig fornøjelig oplevelse i det hele taget.
Praktisk set er bagagerummet stort, men åbningen er ret smal. Forsæderne tilbyder masser af justeringsmuligheder, mens bagsæderne er rummelige, men ikke rummelige nok til at tre voksne kan sidde komfortabelt. Bilen har masser af USB-porte og mange nyttige opbevaringsområder med et godt udsyn hele vejen rundt og nem adgang.
FAQ-sektion
Hvorfor stoppede Peugeot med at lave 3008 Hybrid4 som en diesel?
Grunden til, at Peugeot valgte en benzinhybrid i stedet for en hybriddieselmotor, er, at dieselmotorer langsomt udgår, og fordi de fleste biler i dag er udstyret med benzinhybridmotorer. Benzinmotorer er ikke så forurenende og er elsket af de fleste mennesker på grund af den måde, de føles at køre på.
En lille benzinmotor kan stadig producere nok hestekræfter til at drive en stor bil, mens dieselmotorer har brug for mere slagvolumen for at kunne yde samme ydelse. Desuden er ydeevne ikke noget, som dieselmotorer alligevel er berømte for.
Er Peugeot ved at indstille alle dieselmotorer?
Peugeot er faktisk ved at trække alle sine dieselmotorer tilbage fra 2023, da de sigter mod at fokusere på en renere fremtid med kun elbiler og hybrider. Peugeot har forpligtet sig til at være et af de allerførste store mainstream bilmærker til helt at omfavne EV’er, og dette er blot en vej til denne idé.
Nogle vil helt sikkert savne dieselmotorer, da der stadig er mange fordele ved dieselmotorer, i hvert fald set ud fra et teknisk synspunkt. Uanset hvad, skal CO2-emissionerne sænkes, og miljøet skal vinde, så derfor forsvinder dieselmotorerne.
Er Peugeot 3008 en luksusbil?
I betragtning af dens prisskilt kunne nogle meget vel tro, at 3008 Hybrid4 er en luksusbil, men i virkeligheden er den langt fra det. Selv om 3008 byder på et væld af funktioner og teknologier, indebærer det at være en luksusbil meget mere end det, da den overordnede finish og opmærksomheden på detaljerne simpelthen ikke er der.