Mercedes Benz GLC300 er den mest populære GLC-model, mens selve GLC’en også er en af de mest populære modeller i hele Mercedes-kataloget. Men er Mercedes GLC300 en god bil? Leverer den nok til, at den kan betragtes som kronjuvelen i det nuværende Mercedes SUV-sortiment?
Virkeligheden er, at GLC300 er en god bil, men den mangler i forhold til konkurrenterne på grund af det faktum, at denne generation af GLC har været stort set uændret i en bedre del af 7-8 år nej. GLC300 kommer med en 2,0L 4-cylindret rækkemotor i både pre-facelift- og post-facelift-versionen.
Designet af GLC300 er flot, især for post-facelift-modellen, som stadig ser konkurrencedygtig ud i dag. Det er også værd at nævne, at GLC’en efter faceliftet også kommer i coupéudgave. Interiørmæssigt er GLC’en begyndt at vise sin alder endnu mere. Post-facelift-modellen klarer det bedre takket være et fuldt widescreen-instrumentpanel.
Med hensyn til pålidelighed er GLC300 rimelig, men den lider under problemer, der er værd at dvæle ved. GLC300 er også en praktisk bil, og den repræsenterer en rimelig værdi, men kun hvis du køber den brugt. Det er ikke så smart at købe en GLC300 som ny, da den næste generation af GLC300 er lige rundt om hjørnet.
Mercedes Benz GLC300 – Drivlinjen
Pre-facelift Mercedes GLC300 kommer med en 2,0L 4-cylindret inline-motor med turbolader og en 2,0L rækkemotor med 245 hk og et drejningsmoment på 272 lb-ft. Post-facelift GLC300 bruger den samme motor, men effekten er nu øget op til 258 hk, mens drejningsmomentet er helt uændret.
Mercedes GLC300 leveres normalt med et Mercedes 4MATIC AWD-system, som giver øget trækkraft i alle vejrforhold. I betragtning af at GLC er en SUV, er et 4MATIC-system et must. Både præfacelift- og postfacelift-modellerne af GLC300 leveres med en 9-trins automatgearkasse, der er både smidig og problemfri.
Med hensyn til effektivitet kan GLC300-modellen med pre-facelift levere op til 35 MPG max., mens GLC300-modellen med post-facelift kan gøre det samme. Det er værd at nævne, at de fleste, der kører GLC300 til daglig, typisk opnår omkring 25MPG.
Mercedes GLC300 – Design og chassis
GLC300 blev først introduceret i 2015 som en efterfølger til den underlige GLK. I det øjeblik GLC landede, blev den et kæmpehit næsten øjeblikkeligt. GLC’en fra før-faceliftet er begyndt at vise sin alder både udvendigt og indvendigt, mens GLC’en fra efter-faceliftet ser langt mere moderne ud i sammenligning. Desuden kommer GLC’en efter faceliftet i coupéform, hvilket får bilen til at se og føles endnu mere førsteklasses ud.
Chassis- og affjedringstuningen i GLC er mest skræddersyet til komfort og brugervenlighed. Der er masser af affjedring til at klare alt, hvad et bymiljø kan kaste efter dig, men GLC er ganske enkelt ikke en terrængående SUV. Selvfølgelig er den udstyret med et AWD-system, men Mercedes har aldrig haft til hensigt, at GLC-ejere skal køre offroad.
Mercedes GLC300 – Pålidelighed og almindelige problemer
GLC300 er ikke den mest pålidelige Mercedes-model nogensinde, men den er heller ikke den mest upålidelige Mercedes nogensinde. Den ligger et sted i midten, hvilket betyder, at korrekt vedligeholdelse er afgørende, hvis du vil have GLC300 til at holde så længe som muligt. Vedligeholdelsen er på linje med konkurrenterne, hvilket betyder, at Audi Q5 og BMW X3 koster mere eller mindre det samme at vedligeholde.
De mest almindelige GLC300-problemer er forbundet med transmissionen, bremserne, styresystemet og motorrelaterede problemer. Nogle af disse kan koste op over 10.000 dollars at reparere, f.eks. motorstop. De er dog ikke så almindelige og er typisk forbundet med mangelfuld vedligeholdelse.
Mercedes GLC300 – Praktiske egenskaber og værdi
Mercedes GLC300 er til den mindre side, men den formår alligevel at rumme op til fem passagerer med relativ lethed. Det betyder, at GLC300 er praktisk nok til at være en familiebil, men den er ikke designet til at køre folk rundt som chauffør. Bagagerummet er stort, udsynet er godt, og det er ekstremt nemt at stige ud af/og ind i bilen.
Værdimæssigt er GLC300 temmelig svær at sælge lige nu, fordi den næste generation af GLC er lige om hjørnet. Hvis du ønsker at købe en ny GLC, bør du vente på, at den næste kommer ud. Hvis du vil købe brugt, bør du også vente, før de nye kommer ud, og priserne begynder at falde.
FAQ-afsnit
Hvornår kommer den nye Mercedes GLC ud?
Den nye Mercedes GLC300 er sat til at blive afsløret i juni 2022, og forskellige kilder oplyser, at den skulle nå markedet i slutningen af september 2022. Det giver al mulig mening i verden at vente på den nye GLC, fordi den kommer til at være baseret på den nye C-klasse, som ligner en million dollars indefra.
Den dårlige nyhed er, at de nye GLC AMG-modeller ikke kommer til at få hverken 6-cylindrede eller 8-cylindrede motorer til fordel for den allerede eksisterende A45 AMG 2.0L 4-cylindrede turbomotor med 4-cylindret motor. Det er nøjagtig den samme historie som med den nye C 63 AMG.
Er Mercedes GLC en sikker bil?
Mercedes Benz GLC er en enormt sikker bil, da den opnår en stjerne 5-stjernet crash rating i alle velrenommerede organisationer. Det giver god mening, at en Mercedes fra det 21. århundrede er sikker, som alle nyere Mercedes-modeller er det.
GLC fås med alt det moderne sikkerhedssæt som adaptiv fartpilot, 360 kameraer, trafikassistent, automatisk bremsning, parkeringssensorer, kollisionsforebyggende systemer, fodgængerdetektion osv.
Er Mercedes GLC bedre end Audi Q5 eller BMW X3?
Mercedes GLC er på nuværende tidspunkt til den ældre side, men Q5 er meget lig Q5, fordi de to kom ud på samme tid. Q5-opdateringen var dog meget mere omfattende, hvilket fik bilen til at se og føles nyere ud sammenlignet med GLC’en, især indvendigt.
BMW X3 fik også en lille ansigtsløftning i år, hvilket betyder, at den kan holde trit med både Q5 og GLC, men den er ikke den mest spændende kompakte SUV derude.