Er Hyundai Veloster en god bil?

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster er en 2-dørs sporty hatchback, der blev afsløret første gang tilbage i 2011 og var i kontinuerlig produktion indtil 2022. Veloster er blevet afløst af modeller som Hyundai Kona N og Hyundai Elantra N. Hyundai formåede at sælge et par hundrede tusinde Veloster-modeller frem til 2021, hvilket faktisk er et godt antal for en bil med kun 2 døre. Så er Hyundai Veloster en god bil?

Hyundai Veloster er faktisk en god bil, hvis du er ude efter en 2-dørs hatchback. Dette segment har dog aldrig rigtig været så populært hos de fleste, hvorfor Veloster ikke er en særlig succesfuld Hyundai-model. Uanset hvad, får Veloster ret interessante og frugtige motorvarianter, som alle kan tunes til at give en masse flere hestekræfter.

Designmæssigt er Veloster kendetegnet ved sin kileformede taglinje, som straks adskiller den fra lignende biler i dette segment. Interiøret er anstændigt indrettet, men det er bestemt ikke noget særligt. Pålidelighedsmæssigt er Veloster også rigtig god, da de fleste ejere har vurderet bilen med mindst 4 ud af 5 stjerner.

Værdimæssigt er Veloster også rigtig god, da du nu kan købe disse for kun et par tusinde kroner brugt. Praktikken er lidt begrænset, fordi Veloster kun får 2 døre og et relativt trangt interiør, især for større passagerer.

Hyundai Veloster – Drivlinjen

Hyundai Veloster kommer med en 4-cylindret 1,6L sugemotor med 140 hk og 123 lb-ft drejningsmoment. Dette er den svageste model af dem alle, men mange mener, at det er nok, især fordi det er en sugemotor, der kan lide at skrue op. Du kan også vælge den samme motor med en turboladet 4-cylindret motor, der giver frugtige 186 hk og et drejningsmoment på 195 lb-ft.

  Er Hyundai Santa Fe en god bil?

Hvis du vil have en seriøs præstationsmodel, skal du vælge den 4-cylindrede Veloster Turbo-model med 1,6 liter, der yder 201 hk og 196 lb-ft drejningsmoment. I den allerøverste ende står Veloster N med sine 275 hk og et lige så imponerende drejningsmoment på 260 lb-ft. Alle modeller leveres med FWD som standard, mens N-modellen også får et særligt differentiale foran.

Du kan også vælge mellem en god gammel manuel kortrørsmanual eller en hurtig 6-trins DCT-automatik. Effektiviteten spænder fra 24MPG op til 40MPG for de mest effektive modeller. Alt i alt kommer Veloster med interessante drivliniemuligheder, især Turbo- og N-modellen.

Hyundai Veloster – Design og chassis

Hyundai Veloster er kendetegnet ved en kileformet taglinje og brede hofter bagtil. Det får bilen til at se sportslig nok ud, selv om fronten ikke ligner noget særligt. Interiøret er velindrettet, men den får ikke nogen ægte luksusudstyr, som man kan forvente af en bil på økonominiveau.

Tuningen af chassiset og affjedringen er udelukkende skræddersyet til dynamikken, men bilen er slet ikke straffende. Som sådan kan du køre Veloster til daglig uden problemer, men du kan også have det sjovt i svingene.

Hyundai Veloster – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, synes Veloster at være en virkelig pålidelig bil, da de fleste pålidelighedstabeller og undersøgelser giver den mindst 4 ud af 5 stjerner. Den gode nyhed er, at Veloster ikke er en dyr bil at vedligeholde. Dette er også grunden til, at mange yngre bilister har tendens til at vælge Veloster, fordi den er pålidelig og billig at køre.

  Hyundai Ioniq hybrid Pålidelighed

De mest almindelige Hyundai Veloster-problemer er relateret til motoren, mere specifikt motorens plejlstænger, der kan gå i stykker, hvis de er under stress i en længere periode. Bilen kan også lide af pludseligt tab af effekt, bankende lyde, forskellige problemer med bilens elektriske systemer og udstyr.

Hyundai Veloster – Værdi og funktionalitet

Hvis du vil gå efter en relativt nyere og lavt kilometertal, 2-4 år gammel Veloster-model, skal du sandsynligvis betale et sted mellem 14.000 og 30.000 kroner afhængigt af model og motor. Det er i denne prisgruppe, at de bedste Veloster-modeller findes.

Praktiskhed er ikke Velosters stærke side, fordi den kun får to døre, et trangt interiør og i bedste fald passende bagagerum. Sigtbarheden er heller ikke perfekt, fordi det kileformede tag ikke giver alt for meget visuel frihøjde bagtil.

FAQ-afsnit

Hvor længe kan Hyundai Veloster holde?

Hyundai Veloster skulle kunne holde mindst 200.000 km uden at skulle have større eftersyn, hvis du er heldig, og hvis du gør alt, hvad du skal gøre for at muliggøre det. Det er ekstremt svært at vurdere, hvor længe en bil kan holde, da der er mange variabler, der spiller ind, men 200.000 km er en rimelig vurdering for Veloster.

Hvis du er en af de bilister, der kan lide at presse din bil til det yderste, vil du sandsynligvis komme til at lide af problemer med plejlstænger, der endda kan ødelægge hele motoren. Dette vil også øge dit samlede olieforbrug og dermed gøre bilen mere udsat for problemer i hele bilen.

  Hyundai Veloster N Pålidelighed

Hvorfor stoppede Hyundai med at lave Veloster?

Veloster var ude på markedet i omkring et årti eller deromkring, hvilket er mere end nok for en enkelt model. De fleste af os forventede, at Hyundai bare ville komme med en helt nydesignet Veloster, men det valgte de at lade være for at fokusere på Kona og Elantra.

Hyundai tilbyder en hel del mindre hatchback-modeller, hvilket betyder, at Veloster var lidt for meget. Hvis man kombinerer det med det faktum, at SUV’er og crossovers nu dominerer markedet, giver det økonomisk set god mening at droppe Veloster.

Er Hyundai Veloster en sportsvogn?

Hyundai Veloster er ikke baseret på en gennemgående sportsvognsplatform, hvilket betyder, at den ikke rigtig er en fuldgyldig sportsvogn. Veloster N-modellen er dog en del mere seriøs takket være den kraftige motor, den stive affjedring og det responsive styretøj. Som sådan kan N-modellen og Turbo-modellen betragtes som sportscoupé-modeller, mens de normale Veloster-modeller blot er 2-dørs hatchbacks.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z