Hyundai Getz er en subkompakt bybil, der blev introduceret tilbage i 2002 og var i kontinuerlig produktion indtil 2011, hvor den blev erstattet af Hyundai i20 i 2012. Getz er kendt under mange navne såsom Hyundai Click, Hyundai Getz Prime, Hyundai TB og Inokom Getz. Så er Hyundai Getz en god bil?
Hyundai Getz er en virkelig overkommelig lille bybil med anstændige pålidelighedsrapporter. Den drives af et par benzin- og en dieselmotor, som alle er ret svage, men nok for sådan en lille bil. Designet af Getz er så intetsigende som man kan designe en bil, men det var det, som Hyundai mente var bedst, da bilen kom ud.
Interiøret er meget den samme historie, men det er utrolig nemt at forstå, da alting er præcis, hvor man forventer, at det skal være. Køreoplevelsen er præcis hvad man forventer af en så lille bil, den er kølig og rimelig komfortabel, men ikke på en dynamisk måde.
Pålideligheden synes at være okay for det meste, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Værdierne på disse er faldet en del i de sidste 10 år, hvilket gør dem til gode tilbud i dag. Praktiskheden er ikke god, da bilen ikke kan rumme høje personer, og bagagerummet er mildest talt begrænset.
Hyundai Getz – drivlinjen
Til Hyundai Getz får du et valg mellem et par benzinmotorer. Startende med entry-level 1.1L inline 4-cylinderen, der yder 62hk eller 65hk for den faceliftede model. Den næste i rækken er 1.3L inline 4-cylinderen med 82 hk og 1.4L 4-cylinderen med 97 hk, som normalt er den, som de fleste har tendens til at vælge. Den 1,6L 4-cylindrede med 106 hk er dog den bedste, da den giver en perfekt mængde kraft.
Alle modeller er udstyret med en 5-trins manuel gearkasse, og kraften sendes kun til forhjulene. Hvad angår dieselmotorer, kan du kun købe den 1,5L 4-cylindrede CRDI-motor med 4 cylindre med enten 82 hk eller 88 hk. Dieselmotorer er også de mest økonomiske af slagsen, da de kan give over 50 MPG US, mens de mest økonomiske benzinmotorer ligger tættere på 40 MPG.
Alt i alt er Getz virkelig ikke noget særligt i drivlinedepartementet, hvilket giver mening, da Hyundai aldrig har haft til hensigt at gøre det. Drivlinen er tilstrækkelig til en lille bybil, men de, der elsker hot hatchbacks, vil anse Getz for at være for langsom.
Hyundai Getz – Design og kørsel
Hyundai’s designsprog fra begyndelsen af 2000’erne er kendt for at lave biler, som man ikke husker, og Getz er ikke anderledes. Det er svært at tro, at Hyundai laver nogle af de flotteste biler i 2020’erne, og at de også lavede nogle af de dårligst udseende biler i 2000’erne. Det ydre er intetsigende, og der er intet interessant ved den overhovedet.
Interiøret er lige så intetsigende, men det føles relativt godt lavet, og alt er, hvor man forventer, at det skal være. Køreoplevelsen er også ret føjelig og ikke spændende, men det er et fælles træk for de fleste biler fra dette segment, især i begyndelsen af 2000’erne, hvor lækre subkompakte biler ikke rigtig var noget.
Hyundai Getz – Pålidelighed og almindelige problemer
Hyundai Getz er ikke nær så pålidelig som moderne Hyundai-modeller er, men den er heller ikke upålidelig overhovedet. Når det er sagt, er det en forholdsvis solid bil, der burde kunne holde til at holde i mange år fremover. Vi er dog nødt til at nævne nogle af de mere almindelige problemer, som Getz har en tendens til at lide af.
Det drejer sig bl.a. om problemer med affjedringen, elektriciteten, at bilen mister kraft, at bilen går i stå og med bremserne, som var et stort problem tilbage i 2003, da Hyundai tilbagekaldte Getz på grund af fuldstændigt tab af ABS. Hvorom alting er, så er de fleste Getz-modeller i dag blevet repareret, og der er mange mekanikere, der nemt kan arbejde på Getz.
Hyundai Getz – Værdi og funktionalitet
En brugt Hyundai Getz kan fås for næsten ingenting i 2022, da afskrivningskurven har ramt bunden. Getz var ikke en særlig dyr bil til at begynde med, men nu, 15 år senere, er det mere overkommeligt at købe nogle brugte Getz-modeller, end det er at få en fin middag.
Praktiske egenskaber er ikke denne bils stærkeste side, hvilket er rimeligt, da det trods alt er en subkompakt bil. Mange ejere klagede over den manglende siddeplads både foran og bagpå, hvilket betyder, at høje mennesker ikke vil være så glade for Getz.
FAQ-sektion
Hvorfor indstillede Hyundai Getz?
Grunden til, at Hyundai indstillede Getz, er på grund af dårlige salgstal. For at sætte det hele lidt på plads, blev der solgt mere end 3.000 biler hver måned i Indien tilbage i 2003, mens der blev solgt 6.500 biler i løbet af alle 12 måneder i 2009.
Den kunne bare ikke levere varen på det tidspunkt, da andre fabrikanter virkelig øgede deres indsats. Getz blev også kritiseret på grund af dens manglende plads i det øjeblik, den kom frem. Alle disse problemer var begyndt at blive alt for alvorlige til, at Getz kunne blive hængende.
Laver Hyundai gode kompaktbiler?
I 2022 er Hyundais katalog så stort, som det kan være, da du kan købe alle typer biler derude. Startende med de kompakte i10 og i20 og hele vejen op til den enorme Hyundai Palisade. Men når det gælder kompakte biler, gør Hyundai det rigtig godt, især med de allernyeste modeller.
Giver kompakte bybiler mening?
Det afhænger af dit brugsscenarie. Hvis du er den type person, der bruger det meste af din køretid i byen og pendler fra og til arbejde, er en kompakt bybil faktisk den bedste biltype, du kan gå efter. Men motorvejskørsel, komfort, siddeplads, plads til siddepladser, lastrum og bekvemmeligheder er noget, som du ikke vil kunne finde i kompakte bybiler.