Er Hyundai Bayon en god bil?

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon blev først introduceret i 2021, og den placerer sig under Hyundai Kona som den mindste Hyundai crossover SUV, du kan købe i Europa. Hyundai håber at sælge masser af dem, da kompakte crossover-SUV’er i øjeblikket er de mest populære biler i Europa. Bayon er næsten helt baseret på den eksisterende Hyundai i20, men er Hyundai Bayon en god bil?

Hyundai Bayon er en bil, der lover meget, da den hører til i det mest populære bilsegment i Europa, samtidig med at den er helt ny og relativt veludstyret. Den kommer kun med en enkelt motor, men nogle er sikre på, at en elektrisk version af Bayon er på vej, og at den skal dele drivlinje med den eksisterende Kona EV.

Designmæssigt er Bayon 100% Hyundai, hvilket betyder, at den er slående at se på og ret vovet, hvilket ikke er noget, vi plejer at forbinde med Hyundai-design. Pålideligheden ser ud til at være i orden nu, men bilen er simpelthen alt for ny til, at vi kan vurdere dens pålidelighed ordentligt.

Det er også den mest prisvenlige Hyundai crossover, mens det praktiske ikke er dens største fordel. Den er lidt mere rummelig end i20, som den er baseret på, men ingen af de to er designet til at have bagsædepassagerer med så ofte.

Læs mere om de problemer, som Hyundai Bayon har.

Hyundai Bayon – drivlinjen

Lige nu kan Hyundai Bayon kun fås med en enkelt motor i Europa, og det er den 3-cylindrede 1,0-liters T-GDI-benzinmotor med 100 hk og et drejningsmoment på 126 lb-ft. Du kan også vælge en lidt kraftigere version af den samme motor, som yder 120 hk og et drejningsmoment på 147 lb-ft. Nogle markeder får også en 1,2 liters 4-cylindret motor og topmodellen Kappa II 1,4 liters 4-cylindret rækkemotor.

  Hyundai Nexo - Almindelige problemer & fejl

Alle Bayon-modeller er udelukkende forhjulstrukne, og der er ingen indikationer på, at Hyundai overhovedet vil tilbyde en AWD-model. Hvad angår gearkasser, kan Bayon fås med enten en standard 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DCT-automatgearkasse.

Hyundai Bayon kører omkring 53MPG i Storbritannien, hvilket er et rigtig godt tal. Alt i alt kunne Hyundai tilbyde Bayon med nogle af sine større motorer, og det giver mening at tilbyde Bayon som en elbil, da Kona EV er mere populær end den almindelige ICE-version af Kona.

Hyundai Bayon – design og køreegenskaber

Hvad angår det udvendige design, ligner Bayon bestemt en Hyundai, hvilket betyder, at den er virkelig moderne og ret iøjnefaldende. Fronten ligner den, man finder på den meget større Santa Fe SUV, mens interiøret ligner Kona. Alt i alt er Bayon en flot bil, der tilbyder en god balance mellem design, kvalitet og pris.

Køreoplevelsen er også, som man kan forvente af Hyundai. Det betyder, at bilen er ret sjæleløs at køre, men det er måske lige præcis det, man ønsker af en Hyundai. Bayon forsøger ikke at være dynamisk eller en SUV, hvilket faktisk er, hvad man forventer af Hyundai-modeller uden N-Line.

Hyundai Bayon – Pålidelighed og almindelige problemer

Hvad angår pålidelighed, ser Hyundai Bayon ud til at klare sig rigtig godt, men vi kan ikke sige noget med sikkerhed, da den stadig er alt for ny. Nogle mennesker har rapporteret om problemer med batterisystemet og potentielt tab af strøm, mens alt andet ser ud til at være i orden.

  Hyundai i30 vs Ford Focus - Hvilken er bedst?

Hyundai laver ret pålidelige biler nu om dage, hvilket til dels er grunden til, at mærket er blevet så succesfuldt på det seneste. Der er ingen grund til at tro, at Bayon ikke vil være pålidelig i det lange løb. Den er baseret på i20, hvilket betyder, at den potentielt kan arve nogle af dens langsigtede fejl.

Hyundai Bayon – værdi og praktisk anvendelighed

I Storbritannien starter Hyundai Bayon ved 20.530 pund for basisversionen kaldet SE Connect. Den mellemste Premium-model koster 22.730 pund, mens topmodellen Ultimate koster 24.030 pund. Det gør Bayon til den billigste Hyundai crossover, du kan købe fra ny, og Hyundai håber, at det bliver en rigtig lukrativ forretningsbeslutning.

Rent praktisk klarer Bayon sig ikke så godt, da den har relativt trange bagsæder, som vil føles for klaustrofobiske for alle, der er over 1,80 meter høje. Bagagerummet er anstændigt, da Bayon har et rummeligt bagagerum og mange indvendige aflukker og opbevaringsrum.

FAQ-sektion

Er Hyundai Bayon en luksusbil?

Hyundai Bayon er ikke en luksus-SUV på nogen måde, da Hyundai slet ikke er et luksusmærke. Hyundai har dog skruet op for indsatsen i de seneste par år, hvilket nu bringer dem tættere på det, vi plejer at kalde premium-mærker. En mere luksuriøs version af Bayon er Audi A1, men Audi A1 er generelt en meget mere premium bil.

Alt i alt er Bayon og resten af det nuværende Hyundai-program placeret under premium-segmentet, men det afholder ikke Hyundai fra at forsøge at komme endnu tættere på premium-segmentet.

  Er Hyundai Ioniq 4 en god bil?

Kommer Hyundai til at tilbyde en elektrisk version af Bayon?

Hyundai kommer sandsynligvis til at tilbyde en elektrisk version af Bayon i slutningen af 2022 eller begyndelsen af 2023. Selv om det ikke er 100% bekræftet, er der ikke meget fornuft i, at Hyundai ikke tilbyder en elektrisk version af Bayon. For det første er der ingen hybridmodeller af Bayon, så Hyundai bør komme med enten en hybrid- eller en elektrisk version.

Nutidens Hyundai er mere opsat på at tilbyde elbiler, og de fleste mennesker, der nyder virkelig små biler i byen, er også glade for små elbiler.

Skal jeg købe Hyundai Bayon eller Kona?

Hyundai Kona er lidt større og lidt bedre udstyret end Bayon, hvilket er nyttigt for dem, der gerne vil have så meget plads som muligt, da begge biler ikke er alt for rummelige til at begynde med. Vi skal også huske på, at Kona kommer med en elektrisk drivlinje, mens Bayon stadig ikke gør det.

På den anden side er Bayon den billigste bil af de to, og den kan give mere mening, hvis du kun bruger din bil til pendling mellem byer, hvor en mindre formfaktor er en bedre idé.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z