I dag er stort set alle masseproducerede bilmodeller generelt sikre, men der er betydelige forskelle mellem dem. Ifølge en nylig undersøgelse foretaget af IIHS er hybridbiler bedre til at beskytte deres passagerer i tilfælde af en ulykke sammenlignet med almindelige benzinbiler.
Den samme undersøgelse konkluderede, at der er 25 % mindre sandsynlighed for at komme til skade, når man kører i en hybridbil i forhold til en almindelig benzindrevet modstykke. Desuden synes selve dødsraten også at være meget lavere med hybridbiler.
En del af grunden til, at hybrider har tendens til at klare sig bedre i tilfælde af en ulykke, skyldes den samlede vægtforøgelse, fordi hybrider normalt vejer ca. 10 % mere end en almindelig benzindrevet model. Som sådan er enhver ekstra masse normalt til fordel for dig i tilfælde af et sammenstød.
På den anden side har hybridbiler en tendens til at være støjsvage, hvilket i sig selv kan være en sikkerhedsrisiko. Desuden er hybridbiler også udstyret med højspændingsledninger og farlige batterier. Desuden udgør hybridbiler ofte en større risiko for fodgængere, især hvis de kun kører i elektrisk tilstand.
Ekstra vægt betyder ekstra sikkerhed
Logikken bag dette er ret enkel. Når en tungere bil kører ind i en lettere bil, er den større bils kraft større, og det har en tendens til at skubbe den lettere bil væk. Dette resulterer i, at den lettere bil er mere tilbøjelig til at få strukturelle skader, hvilket ofte resulterer i alvorlige ulykker.
Nogle biler som f.eks. Toyota Highlander vejer omkring 350 pund mindre end en Toyota Highlander Hybrid. Sådanne forskelle virker ikke som en stor ting på papiret, men når du kører med højere hastigheder, kan selv en lille vægtfordel gøre en massiv forskel.
Nogle hybridbiler er konstrueret på en måde, der øger den strukturelle stivhed ved at placere batterierne fladt på bilens underside. Dette gøres af sikkerhedshensyn, men det betyder også, at selve bilen er lidt mere strukturelt solid, og alt dette kan også hjælpe dig i tilfælde af en ulykke.
Hybrider er for støjsvage, når de kører i EV-tilstand
Selv om hybrider har en tendens til at være mere sikre fra bag rattet, er hybrider dog en mere alvorlig trussel, hvis du er fodgænger. Dette skyldes hovedsagelig, at hybrider kører i EV-tilstand, og som sådan er de stort set lydløse.
Ifølge IIHS er fodgængere 20 % mere tilbøjelige til at blive ramt af en hybridbil på grund af den lydløse driftstilstand. På grund af dette arbejder mange myndigheder og bilproducenter rundt om i verden på lydgeneratorer, der burde gøre hybrider hørbare af hensyn til fodgængernes sikkerhed.
Toyota har allerede fundet på måder at advare fodgængere i nærheden ved at udsende høje lyde til alle omkring bilen. Målet med sådanne lyde er at finde den perfekte balance mellem at genere fodgængeren og advare ham om en forestående trussel.
Batterier og ledninger med høj spænding er ikke sikre
Selv om stort set alle aspekter af en hybridbil er tæt på at være helt og aldeles sikre, er de elektriske højspændingsledninger og selve batterierne det ikke. Disse udgør en alvorlig trussel, især i tilfælde af en ulykke, fordi brandmænd er nødt til at tage ekstra forsigtige skridt, når de skal håndtere en hybrid/EV-ulykke.
For at illustrere det lidt yderligere, indeholder batterierne enorme mængder energi, og hvis en ulykke beskadiger batterierne, er der en ret stor chance for, at disse batterier vil bryde i brand. Når de gør det, kan temperaturen overstige 5.000 grader, og sådanne brande kan ikke bare slukkes ved hjælp af almindelig vand og skumslanger.
Selv efter at det er lykkedes at slukke branden, er der stor chance for, at batterierne vil antændes igen og igen, hvis de ikke er blevet afkølet. Ud over brandrelaterede problemer kan alle på ulykkesstedet let blive chokeret, især fordi vand er en elektrisk leder.
Du bør også tænke på alle de højspændingsledninger, der løber i hele bilen. De skal behandles i overensstemmelse hermed, før nogen kan skære eller bore i bilen, men problemet her er, at der ikke er enighed om, hvor disse højspændingsledninger skal være, og hver producent gør det forskelligt.
FAQ-afsnit
Hvilke sikkerhedsforanstaltninger bør man tage, når man arbejder på en hybridbil?
Hybridbilers kredsløbssystemer opererer i dag med langt over 400 volt, helt op til 800 volt. Disse kan være ekstremt farlige og endda dødelige. Sørg derfor for altid at følge alle sikkerhedsforanstaltninger, når du arbejder på komponenter til hybridbilers drivlinje. Sørg for altid at vente mindst 10 minutter efter at have afmonteret servicestikket.
Brug altid elektriske isoleringshandsker, før du arbejder på noget, der er beskadiget, revnet eller sprunget. Følg desuden altid alle de advarselsetiketter, der er fastgjort til enhver højspændingsdel, og sørg for aldrig at røre ved eller forsøge at udskifte eller reparere højspændingsledninger eller -stik.
Kan hybridbiler forårsage massive eksplosioner?
I dag bruger de fleste hybridbiler batterier fremstillet af nikkel-metalhydridceller, som heldigvis ikke er eksplosive. På den anden side bruger elbiler litium-ion-batterier, som er brandfarlige og endda kan eksplodere. Det skyldes, at litium-ion-batterier er mere energitætte og kan levere mere energi
Selv om sådanne batterier kan eksplodere, gør bilproducenterne sig store anstrengelser for at sikre, at noget sådant er yderst usandsynligt. En måde at opnå et sådant sikkerhedsniveau på er ved at isolere alle de andre battericeller, hvis en celle beskadiges eller går i stykker. Ud over disse er kortslutninger designet til at afbryde batteriet, når det beskadiges.
Er det værd at købe en hybridbil?
Oftest ja, det er det. Hybridbiler sparer virkelig penge, hvis du bruger dem som sådan. Selv om de koster mere i starten, kan sådanne omkostninger teoretisk set indhentes gennem et par års ejerskab. Desuden er hybridbiler sikre, pålidelige og mindre skadelige for miljøet.
Som sådan er det i dag et godt tidspunkt at overveje at købe en hybridbil, hvis du ikke allerede er opsat på at gå helt over til en elbil. Men hvis du ikke har planer om at udnytte hybridmotoren fuldt ud, bør du springe over at købe en hybrid.