Hybridbiler er ikke nødvendigvis dårlige til motorvejskørsel, men de er primært bygget til bykørsel. Det betyder, at hybridbiler stadig giver lavere emissioner på motorveje, men at brændstofeffektiviteten ikke er langt fra en almindelig forbrændingsbil.
Hvis du udelukkende har planer om at købe en hybridbil til langdistancekørsel, er det måske ikke de ekstra omkostninger værd. Men hvis du kun har til hensigt at bruge den til lejlighedsvis motorvejskørsel, hvilket betyder, at størstedelen af din køretid foregår i byen, kan en hybridbil være en god idé.
På trods af at hybrider ikke kan drage fordel af bedre MPG-resultater på motorvejen, er de stadig anstændige til stort set alle kørselsscenarier. Hvis du vil have en perfekt langdistancekører, bør du i stedet vælge dieselbiler, da de har tendens til at give de bedste køreegenskaber på motorvejene.
Hybridbiler er skabt til bykørsel
Som tidligere nævnt fungerer hybridbiler bedst under 50-60 mph, fordi forbrændingsmotoren ikke behøver at arbejde så hårdt. Over 60 mph har de fleste hybridbiler tendens til at levere dårlig økonomi, fordi det ikke er det, de er bygget til. Alligevel bør du opleve MPG svarende til en almindelig forbrændingsbil, når du kører på motorvejen.
Den oprindelige årsag til, at hybridbiler blev udviklet, skyldes snarere de stadig strengere emissionsbestemmelser, som skabte et marked for mere effektive køretøjer. Først senere indså Honda og Toyota, at brændstofeffektivitet faktisk burde være det vigtigste salgsargument for en hybridbil.
Når du kører langsomt, kan du også drage fordel af regenerativ bremsning, som er en funktion, der er designet til at udnytte tabt energi i processer som f.eks. bremsning eller gearskifte. Der er monteret specifikke trækkende motorer på hjulene, som genererer energi, mens bilen bremses ned.
Dette betyder også, at hybrider og elbiler er anderledes at køre i hverdagen, fordi en almindelig forbrændingsbil ikke har en sådan funktion. Det tætteste, der kommer på regenbremsning i en almindelig bil, er nok motorbremsning, men intensitetsforskellene mellem de to er ret store.
Elbiler og motorvejskørsel
Elbiler er de nye børn i byen, og som sådan har man en tendens til at stille mange spørgsmål om, hvad elbiler kan og ikke kan. For det første kan de være gode cruisere, fordi de ikke har en drønende motor i baggrunden, og desuden tilbyder de også en masse futuristiske køreassistentsystemer, som hjælper med at tage belastningen ved langdistancekørsel.
De er dog begrænset af en underlegen rækkevidde, så meget at en dieselbil med en stor tank nogle gange kan give dobbelt så stor rækkevidde som en elbil sammenlignet med en elbil. Ud over problemerne med rækkevidden tager det også lang tid at oplade elbiler, mens almindelige diesel- og benzinbiler kun tager få minutter at oplade.
Du kan altid være sikker på, at en tankstation ikke er overfyldt, og at den næsten altid er i drift. På den anden side er ladestationer en blandet sag, nogle gange fungerer de, andre gange ikke. Du kan også systemer ankomme til opladningspladsen for kun at se en lille trafikprop af EV’er, der venter på at blive opladet.
Dieselbiler og motorvejskørsel
Dieselbiler bliver ofte overset, fordi de er æret for deres landbrugslydende motorer, som normalt findes på erhvervskøretøjer. I EU har dieselbiler dog altid været populære, fordi de har den bedste brændstofeffektivitet på motorvejene.
Mange kilder oplyser, at dieselmotorer har en tendens til at være 20-30 % mere brændstoføkonomiske på motorveje sammenlignet med hybridbiler. Som tidligere nævnt fungerer hybridbiler bedst i bykørsel, som for det meste består af langsom stop-and-go-trafik.
Selv om dieselpriserne er høje, giver det stadig mening at vælge en dieselbil, hvis du ofte kører lange distancer, hvis du ofte kører langt. Dieselbrændstof er mere effekttæt, hvilket gør det bedre til langdistancekørsel. Biler, der kun kører på benzin, kan også være gode til motorvejskørsel i visse tilfælde.
Hvorom alting er, så kan Ford Fusion køre op til 700 miles på en fuld opladning og en fuld tank. Det betyder, at du bør tage disse oplysninger som et generelt overblik og ikke som en 100 % sikkerhed. Det hele afhænger af den specifikke bil og den specifikke drivlinje, der er tale om.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en hybridbil?
Det afhænger af dit særlige brugsscenarie. Hvis du mest kører i byen, kan en hybrid være en god idé, fordi den giver dig mulighed for at drage fordel af hybridplatformen. Hvis du derimod mest kører langdistancekørsel, bør du springe over at købe en hybrid og i stedet vælge en dieselbil.
Et andet problem med hybrider er, at der bare ikke findes så mange af dem, og at de også har tendens til at være kedelige og ret livløse. Selvfølgelig findes der nogle få hybrid-superbiler i dag, men sådanne biler er kun forbeholdt de mest heldige.
Hvordan kører man på en motorvej?
Ved første øjekast kan man måske tro, at motorvejskørsel er som enhver anden form for kørsel, men der er et par motorvejsspecifikke tips, som du bør indarbejde i din kørsel. Det er altid bedst at køre med en konstant hastighed, fordi det gør turen mest afslappende, og det virker også bedst for bedre brændstofeffektivitet.
Derudover bør du altid holde en sikker afstand bag den forankørende bil, og du bør altid bruge dine blinklys, når du skifter vognbane. Hvis din bil ikke har et særligt blindvinkelovervågningssystem, skal du altid sørge for at tjekke dine døde vinkler, før du blander dig eller skifter vognbane.
Er motorvejskørsel bedre for din bil end bykørsel?
Ja, det er det, fordi det normalt tager længere tid, hvilket betyder, at motoren har tendens til at holde sig på sin optimale temperatur. Desuden er motorvejskørsel også gavnlig for rensningen af dit partikelfilter, fordi bilen får mere luft i bilen.
Bykørsel er ikke i sig selv dårligt for din bil, men biler er ikke bygget til at køre korte strækninger, fordi motoren kræver optimale temperaturer. Det er det samme med elbiler og hybridbiler, optimal temperatur og konsekvent kørsel er bedst for din bils pålidelighed på lang sigt.