BMW IX giver andre top EV SUV’er som Tesla Model X, Mercedes EQC, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace kamp til stregen. Denne bil er fremragende, da den tilbyder en fremragende rækkevidde, komfort, topklasse teknologiske funktioner, og den er hurtig. Men er BMW IX en god bil?
Selvfølgelig, ja! BMW IX er en god bil, da den er billigere i drift end dens ICE-modeller. Den reducerer også forureningen ved at reducere eller ikke at udlede drivhusgasser. Desuden er BMW IX billigere at vedligeholde, mere pålidelig og mere praktisk end de fleste af sine konkurrenter.
Ligesom andre BMW EV’er har IX også et par problemer, som ejere eller interesserede købere bør være bekymrede over. Ikke desto mindre er disse problemer let håndterbare, og korrekt pleje og vedligeholdelse vil bidrage til at forlænge bilens levetid.
BMW IX’s historie
BMW IX er en mellemstor luksus crossover SUV fremstillet af BMW. Denne batteri-elektriske bil har været i produktion siden 2021 til dato. Det er også den fjerde model af undermærket i med BMW i3 som den første model. Bilen køre på en dobbeltmotor og et firehjulstræk med 5-dørs system.
BMW IX er bygget på en skræddersyet arkitektur med elektrisk drivlinje og en rumramme i aluminium, der forstærker en indre kulfiberplast. På trods af at den elektriske platform er ny, er det med den modulære CLAR Platform.
Funktioner af BMW IX
Udseende
BMW IX’s udseende er ret skuffende. Selv om BMW ønskede at få denne EV til at se anderledes ud end sine ICE-modstykker, endte det med at tilbyde et usympatisk design. Bortset fra det er BMW IX en flot bil med en førsteklasses kabine og en fremragende finish. Så alt er ikke tabt.
Ydeevne
Når det kommer til ydeevne, er BMW IX et bæst på vejen. Da den kommer med dobbeltmotorer, er denne bil meget kraftfuld og overgår de fleste af sine modstandere med hensyn til ydeevne. Den har tre trimmuligheder; xDrive40, xDrive50 og M60 performance-modellen.
M60-præstationsmodellen er den mest kraftfulde med et maksimum på 619 hk og et drejningsmoment på 749 til 811 lb-ft.
Komfort og lastrum
BMW IX er rummelig med et dejligt interiør. Den har plads til op til fem personer, og den kan prale af flere topkarakteristika. Nogle af dem omfatter et stort buet touchscreen-instrumentpanel med kurve, panoramasoltag, opvarmede el-sæder foran og læderindtræk. Den har også et anstændigt lastrum, men den mangler et forreste lastrum som de fleste EV’er.
Rækkevidde og brændstoføkonomi
En af grundene til, at mange mennesker tøver med at tage EV’er til sig, er på grund af rækkevidden. Ikke desto mindre har BMW gjort et godt stykke arbejde med at komme med pålidelig og avanceret batteriteknologi. BMW X er udstyret med et 105,2 kWh lithium-ion-batteri, der giver en maksimal rækkevidde på 315 miles.
Oven i det har den en fremragende EPA-rating på 86 mpg i byen, 85 mpg på motorvejen og en kombineret 86 mpg. Så du vil ikke bruge penge på at tanke din bil eller stå i kø på tankstationen.
Sikkerhedsfunktioner
Dette er en sikker bil, da den leveres med avancerede sikkerhedsfunktioner. Nogle af de bemærkelsesværdige funktioner omfatter autonom nødbremsning, vognbaneassistent, parkeringssensorer, automatisk fjernlys, adaptiv fartpilot og advarsel om vognbaneafkørsel.
Pris
BMW IX er en af de dyreste EV-SUV’er i sin klasse. Den kommer med en grundpris på omkring 77.000 dollars, hvilket er dyrere end alle konkurrenterne. For eksempel har Jaguar I-Pace en grundpris på 71.000 dollars, mens Volvo C40 har en grundpris på 59.800 dollars.
FAQ
Er BMW IX værd at købe?
Hvis du er på udkig efter en mere kraftfuld, større, avanceret, mere sikker og højtydende EV end BMW I3, er dette et godt valg. Den er også mere effektiv og rummelig end BMW I3. Hvis du ikke desto mindre er på et budget eller ønsker en bil med et slankere udseende, er dette måske ikke det ideelle valg for dig.
Hvad er de almindelige problemer med BMW IX?
Da BMW IX stadig er en ny dreng på blokken, er der kun registreret få problemer indtil videre. Men efterhånden som bilen fortsætter med at sætte flere kilometer på, kan der blive opdaget flere problemer undervejs. På nuværende tidspunkt er de almindelige problemer med BMW IX defekte airbagfejlindikatorlys, komplikationer i styretøjet, problemer med tilslutningsdrevet og langsom opladning.
Hvor hurtig er BMW IX?
BMW IX er superhurtig, da den kører på to elmotorer; en på hver aksel. Disse to motorer producerer en ekstraordinær kraft, der gør det muligt for bilen at accelerere fra 0 til 60 mph på 4,0 sekunder. Desuden leverer de en topfart på 124 mph, hvilket er exceptionelt og bedre end de fleste af konkurrenterne.
Bemærk, at ovenstående tophastighed er for BMW IX xDrive50. M60 er meget hurtigere og mere kraftfuld end xDrive50. Den kan accelerere fra 0 til 60 mph på 3,6 sekunder og har en topfart på 155 mph.
Er BMW IX større end IX3?
Ja, BMW IX er større end BMW IX3. Desuden er den også højere og har større hjul end IX3. Derudover er BMW IX dyrere med en bedre rækkevidde og effekt end IX3. Mens BMW IX leveres med to elmotorer, er BMW IX3 udstyret med en enkelt elmotor.
Desuden yder BMW IX maksimalt 326 hk, mens IX3 yder maksimalt 286 hk. BMW IX er større, da den har en akselafstand på 3000 mm, en længde på 4953 mm, en bredde på 1967 mm og en højde på 1695 mm. IX3 har derimod en akselafstand på 2864 mm, en længde på 4734 mm, en bredde på 1891 mm og en højde på 1668 mm.
Holder BMW IX sin værdi?
Som de fleste elbiler vurderes BMW IX at blive afskrevet hurtigere end gennemsnittet. Forbes anslår, at elbiler mister mindst 5.700 dollars af deres oprindelige værdi pr. år, hvor de ejes. Og da BMW afskrives hurtigere end de fleste af sine konkurrenter, vil BMW IX ikke holde sin værdi efter 5 års ejerskab.
Resumé
BMW IX er en af de bedste EV-SUV’er på markedet. Dens øverste trims tilbyder en bedre rækkevidde end selv Tesla Model X takket være dens fremragende batteriteknologi. Desuden er den udstyret med højteknologiske funktioner, og den har et smukt interiør med rummelige sæder. Ikke desto mindre har den en høj startpris, og udseendet er ikke så godt.