BMW e39 – Almindelige problemer & fejl

BMW e39

BMW E39 er en af de mest populære biler fra slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne. Takket være dens fremragende udseende, ydeevne og behagelige kørsel. Men som de fleste BMW’er kom BMW e39 også med flere problemer, som brugerne har rapporteret i årenes løb. Så, hvad er de almindelige problemer med BMW E39?

Almindelige problemer med BMW E39 er fejl i kølesystemet, fejl i Dual-Vanos, slange- og ledningslækager, problemer med LCD-displayet, fejl i bøsninger i thrusharm-bøsningerne og svigtende vinduesregulatorer. På trods af flere problemer er BMW E39 en af de mest pålidelige BMW 5-seriebiler, der nogensinde er bygget.

Hvad er de almindelige problemer med BMW e39?

Fejl i kølesystemet

De fleste BMW-modeller har problemer med kølesystemet. BMW e39 er ikke en undtagelse, da den også oplever flere fejl i kølesystemet. Nogle af de almindelige BMW e39-kølesystemproblemer er vandpumpe- og termostatfejl. I nogle tilfælde kan køleren også svigte.

Den bedste måde at vide, om kølesystemet svigter, er ved at kigge efter, om “service engine soon”-lampen tændes, og ved at tjekke temperaturmåleren. Hvis temperaturen er over det normale område, er det et tegn på, at kølesystemet har et problem. Reparer de defekte dele for at reparere kølesystemet.

Dual-Vanos fejl

BMW e39 leveres med M52-motoren, der er udstyret med et Dual-Vanos-system. Dette system styrer timingen af udstødnings- og indsugningsnokkeakslerne. Nogle af symptomerne på Dual-Vanos-svigt er ujævn tomgang, problemer med koldstart, tab af effekt og en defekt aktuator.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Den bedste måde at reparere en defekt Dual-Vanos på er at udskifte hele enheden eller ombygge aktuatorerne. Processen er dog ret besværlig og dyr.

Problemer med LCD-display

Et andet almindeligt problem, som brugere af BMW e39-modeller oplever, er problemer med LCD-skærmen. LCD-displayet på bilens instrumentbræt er en vigtig del, da det formidler vigtige oplysninger som f.eks. kilometertal. I nogle tilfælde kan computerens aflæsning miste pixels og blive til et rod af tal og bogstaver.

  Fejlsøgning og diagnosticering BMW 328xi pris

Dette problem skyldes normalt et dårligt bånd eller den indbyggede computer. Hvis du bemærker et sådant problem, bør du få mekanikeren til at inspicere din bil. Du bør også få kontrolleret ledningerne og sikringen for at sikre, at de fungerer efter hensigten.

Slange og ledninger er utætte

Dette problem er almindeligt i højtydende e39 5-serie-modeller med høj ydeevne. Flere dele kan begynde at lække efter nogen tid. Disse omfatter olieventildæksel, servostyringshuller og andre ledninger. Tegn på utætte slanger og ledninger er udsivning af væsker, fejltændinger, problemer med at styre og vanskeligheder med at håndtere bilen.

Tag din bil til mekanikeren og få den undersøgt. Hvis slangen og ledningerne er beskadiget, skal du udskifte dem. Desuden bør du også inspicere tændrørene, da væsker og olier kan forstyrre dem.

svigtende vinduesregulatorer

Når BMW e39 har lagt over 100k miles på, er det almindeligt, at vinduesregulatorerne svigter. Vinduesregulatorerne svigter normalt på grund af slitage eller alder. For at løse dette problem skal du udskifte vinduesregulatorerne. Så før du køber en brugt BMW E39, bør du kontrollere, om vinduesregulatorerne er i god stand eller ej.

Thrush arm bøsninger fejler

Ligesom tændrørene og tændspolerne svigter også thrush arm bøsninger tidligt i BMW’er. Trussearmbøsningerne er med til at kontrollere suspensionens bevægelse for at sikre en jævn overførsel af energi og tryk fra bilens hjul til rammen. Bemærk, at stødarmsbøsninger normalt svigter efter 40.000 miles. Men med korrekt vedligeholdelse kan de svigte efter 75.000 miles.

  Lån penge til BMW m850 - Billån & finansiering

Almindelige tegn på dårlige eller svigtende skubbearmbøsninger er løst rattet, raslende lyde og klirren ved hårde opbremsninger.

FAQ

#### Er BMW E39 pålidelig?
Ja, BMW E39 er en af de mest pålidelige BMW 5-seriebiler. De fleste BMW e39-modeller på markedet har kørt over 200.000 km. Selv om den sidste e39-model blev produceret for næsten 20 år siden, findes der stadig flere biler i god stand. Ikke desto mindre er det ret dyrt at vedligeholde denne bil.

BMW e39 er pålidelig på grund af de ekstraordinære og holdbare motorer, som den er udstyret med. Nogle af motorerne i denne model er den 2,0-liters M52 straight-6-motor, 2,2-liters M54 straight-6-motor og 3,5-liters M62 straight-6-motor.

Hvor længe holder en BMW E39?

BMW e39 kan holde over 200.000 miles. De fleste BMW e39-modeller er nu klassikere. Denne model er meget holdbar og pålidelig. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan BMW e39 5-serien klare over 250k miles.

Hvis du planlægger at anskaffe dig en BMW e39 bil, skal du sørge for, at den er godt vedligeholdt for at undgå hyppige besøg hos mekanikeren eller teknikeren.

Er det dyrt at vedligeholde en BMW e39?

BMW e39 er måske mere pålidelig end de fleste BMW 5-serie-modeller, men den er stadig dyr at vedligeholde. Og da de fleste af disse modeller er gamle med over 150.000 miles, skal du forvente at skulle gennemgå dyr vedligeholdelse og reparationer. Med korrekt vedligeholdelse og pleje kan du dog reducere omkostningerne til reparationer.

  Bilforsikring til BMW 530i: Find billig forsikring

Efter hvor mange kilometer begynder BMW E39 at få problemer?

BMW E39 er en af de mest BMW 5-serie på markedet. Hvis den er godt vedligeholdt, kan denne bil begynde at få mindre problemer efter 80.000 miles. Ikke desto mindre skal brugerne være klar til at håndtere alvorlige problemer, når bilen når over 150.000 miles.

Hvilken motor er monteret i BMW E39?

BMW e39 er udstyret med en M52-motor. M52 er en straight-6 DOHC benzinmotor, der blev fremstillet mellem 1994 og 2000. BMW S52-motoren er den højtydende variant af M52-motoren. Da de fleste interne dele af BMW M52-motoren er skudsikre, er det en stærk og holdbar motor, der kan køre over 200.000 miles.

Konklusion

Nu hvor du kender nogle af de almindelige problemer, som BMW e39-brugere står over for, kan du planlægge, når du forbereder dig på at erhverve en brugt BMW e39, som langsomt er blevet til en klassiker. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan BMW e39 køre over 150.000 miles uden at foretage større reparationer.

For at sikre, at din bil holder længere og kører problemfrit, skal du overholde BMW’s anbefalede service-vedligeholdelsesplan.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z