BMW E36 er en pålidelig og højtydende kompakt executive bil med mange forskellige karrosseriformer at vælge imellem. Den er også brændstoføkonomisk, holdbar og giver en jævn kørsel. Men som mange BMW’er har denne bil også flere problemer. Så hvad er de almindelige problemer med BMW E36?
BMW E36 står over for problemer som rust, defekt vandpumpe, grov tomgang, dårlig pakning af ventildæksel, svag bageste underramme, fejl i bremselysets kredsløb, elektrisk fejl og lækager i køleren. I modsætning til de fleste kompakte executive BMW-biler er denne model lettere og billigere at reparere. Og med god pleje kan de fleste af disse problemer undgås.
Hvad er de almindelige problemer med BMW 336?
Defekt vandpumpe
Dette er et almindeligt problem i gamle BMW-modeller. Da de fleste gamle BMW’er er lavet med plastikimpeller, der driver kølevæsken gennem motoren, har disse dele en tendens til at gå i stykker. Og hvis den ikke fejler, vil den gå i stykker eller knække. Som følge heraf vil det medføre, at motoren overophedes, at vandpumpen korroderer, hvilket medfører, at kølevæske lækkes, og at der opstår en hvinende lyd.
For at løse dette problem skal du udskifte den defekte eller revnede vandpumpe med en ny. Kontroller altid din bil og udskift sådanne dele i tide for at undgå alvorlige og dyre reparationer.
Rust
Et andet almindeligt problem, som BMW E36-ejere bør være klar til at håndtere, er rust. Rust på BMW E36 udvikler sig omkring kølerhjelmen, de forreste kofangere og bagklappen under nummerpladen. Hovedårsagen til rust på denne bil er en rådden fugemasse. På grund af den rådne fugemasse, vil ind i bilens sømme.
Hvis de rustne dele er i dårlig stand, kan du blive nødt til at udskifte dem. Men hvis rusten ikke er veludbredt, bør du genforsegle sømmene.
Radiator utætheder
Ligesom vandpumpen er køleren i BMW E36 også fremstillet af plast. Som følge heraf går denne del hurtigere i stykker. Når din BMW E36 når over 130.000 mil, skal du forvente at få dette problem. Køleren er sammen med termostaten lavet af plastik.
Når termostaten og radiatoren i plast knækker, går i stykker eller bliver defekt, vil det føre til en kølervæskelækage, hvilket vil føre til overophedning af motoren. Du bliver nødt til at udskifte den dårlige radiator og termostat for at løse dette problem.
Fejl i bremselysets kredsløb
Selv om det ikke er særlig almindeligt, har nogle ejere af BMW E36 325i rapporteret, at de har set kontrollampen, der angiver en “fejl i bremselysets kredsløb”. Dette problem skyldes normalt en dårlig bremsekontakt eller et problem med en intermitterende kontakt til pærefatningen. Få mekanikeren til at reparere disse dele for at løse problemet.
Rough idle
Der er to ting, der normalt forårsager grov tomgang i BMW E36. Den første er en snavset kontrolventil. Dette kan løses ved at rense kontrolventilen. Den anden årsag til grov tomgang sker derimod normalt i E36’ere, der er fremstillet før 1994. På grund af dårlig forsegling kan kraftig regn forårsage oversvømmelse i DME-rummet, hvilket fører til grov tomgang. Forsegl bilen korrekt for at undgå, at dette sker.
Elektrisk fejl
De fleste BMW-modeller kommer med elektriske problemer. BMW E36 er ikke en undtagelse. Denne bil leveres med defekte kabler i bagagerummet. Nogle brugere har rapporteret, at deres bil er gået i brand på grund af denne fejl. Få mekanikeren til at løse dette problem, før du anskaffer dig en brugt BMW E36.
Dårlig pakning af ventildæksel
Ventildæksletpakningen er en anden del af BMW E36, som bør observeres. Denne del begynder at få problemer efter at have kørt over 50.000 miles. Hvis ventildæksletætningen svigter, kan olien begynde at lække ned i cylinderhovedet. Når dette sker, kan du bemærke brændende olie og se blå udstødningsrøg.
Svag bageste underramme
Subrammen på BMW E36 er normalt forårsaget af et øget drejningsmoment fra en modificeret motor eller højere affjedringsbelastninger og misbrug på banen. Den gode nyhed er, at professionelle mekanikere har løst dette problem ved at lave et fix til chassiset og svejse plader på.
FAQ
Er BMW E36 pålidelig?
Ja, BMW E36 er en af de mest pålidelige kompakte executive cars på markedet. De fleste pålidelighedsbureauer har givet den en pålidelighedsscore over middel. Ikke desto mindre kan denne bil være dyr at vedligeholde, da dens dele er ret dyre. Desuden registrerer den flere problemer end de fleste af sine konkurrenter.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW 36 at få problemer?
BMW E36 begynder at få problemer allerede fra 50.000 miles. Det skyldes, at den består af en masse plastikdele, der kræver nøje eftersyn og udskiftning. For at undgå at få alvorlige problemer allerede fra 100.000 miles er det nødvendigt med korrekt pleje og vedligeholdelse.
Er BMW E36 dyr at vedligeholde?
Det afhænger af modelåret. Uanset hvad er det stadig dyrt at vedligeholde BMW E36 sammenlignet med dens konkurrenter. I gennemsnit skal du bruge mindst 1.100 dollars om året på at vedligeholde denne bil. Og hvis du får et alvorligt problem, er omkostningerne måske endnu højere.
Hvad er den mest pålidelige BMW E36 model årgang?
BMW 318i fra 2002 er den mest pålidelige BMW E36. Denne bil fik en pålidelighedsscore på fire ud af fem af AA Cars. Desuden var den udstyret med en 1,5-liters turboladet trecylindret motor med tre cylindre, der leverede over 141 hk.
Hvis du køber en brugt BMW 318i fra 2002, skal du dog sikre dig, at den er i god stand og har en god historik.
Afsluttende tanker
BMW E36 er en af de fineste BMW 3-serie, der nogensinde er lavet. Alle BMW E36-modelårene klarede sig godt. Hvis du har til hensigt at investere i BMW E36-modellen, skal du dog forholde dig til nogle problemer. Disse omfatter rust, defekt vandpumpe, dårlig pakning af ventildæksel, lækager i køleren, elektriske fejl, fejl i bremselysets kredsløb og grov tomgang.
På trods af at BMW E36 har flere problemer, er det stadig en meget pålidelig bil. Den er blandt de mest pålidelige BMW-modeller på markedet, da den registrerer færre problemer. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan 36’eren holde i lang tid.