En V8-motor er en 8-cylindret motor, hvor stemplerne er anbragt i en V-konfiguration. En V8-motor er meget rost for sit lave drejningsmoment, imponerende effekt og en generelt smidig køreoplevelse.
V8-motorer har altid været forbundet med Mercedes-modeller med højere trim, især AMG-modellerne. En af disse motorer er AMG 156/159 V8-motoren, og ikke mange andre Mercedes V8-motorer er nogensinde blevet tilbedt så meget som denne motor. Det er ret sikkert at sige, at AMG 156/159 er den bedste Mercedes V8-motor nogensinde.
AMG 156/159 V8
AMG 156/159 V8-motoren er en 6,2-liters V8-motor med naturlig indsugning, som blev tilbudt i mange Mercedes AMG-biler mellem 2007-2014. Denne motor producerede hestekræfter på mellem 451 hk og op til 622 hk i SLS AMG Black Series, hvilket på daværende tidspunkt var den kraftigste naturligt sugende motor på planeten.
De tidlige versioner af denne motor klarede sig ikke godt, da de havde mange forskellige problemer, fejl og mangler, som endda resulterede i et gruppesøgsmål. Men efter at Mercedes havde fået udbedret alle problemerne, var AMG 156/159 klar til at stjæle showet, og et par år senere gjorde den det så sandelig også.
Motoren i den sorte serie
I 2011 udgav Mercedes en af de bedste AMG-kreationer nogensinde, nemlig C63 Black Series. C63 BS var og er stadig en meget eftertragtet bil, og mange mener, at netop denne bil er den bedste tyske performance-sedan nogensinde og endda slår de største BMW M-biler.
Årsagen til en så stor arv er utvivlsomt motoren, og hvilken motor det var. En 6,2-liters V8-motor med naturlig indsugning, der producerede 510 hk og 620 Nm drejningsmoment, parret med en 7-trins Mercedes-gearkasse med 7-trins gear. Bilen kunne sprinte fra 0-100 km/t på ca. 4 sekunder, hvilket var og stadig er et imponerende tal for en familiebil.
AMG 156/159 V8’eren blev også brugt i mange Mercedes-racerbiler, især GT3-bilerne. Men den største gengivelse af denne motor var det bankende hjerte i den legendariske Mercedes SLS Black Series. Denne motor er en sand hyldest til automobilteknik, og på grund af downsizing og tvangsindtrækning vil motorer som disse aldrig blive fremstillet igen.
Mercedes Benz M178 V8
Efter nedlæggelsen af AMG 159’eren stod Mercedes over for en ret krævende opgave. Hvordan kan man forbedre en så legendarisk motor i en tid, hvor ingeniørerne er begrænset af de stadig mere restriktive emissionsregler for biler? Men vær forvisset om, at Mercedes’ ingeniører ville finde en løsning.
Og det gjorde de i hvert fald med M178 V8-motoren. M178 V8-motoren tilbydes i øjeblikket i mange AMG-modeller på samme måde som AMG 159-motoren. Denne motor er en mere kompakt 4,0-liters V8-motor med to turboer fastgjort på den, også en klassisk V-konfiguration.
De første versioner af disse motorer var i stand til at producere 456 hk i Mercedes AMG GT, en bil, hvor denne motor debuterede. Efter et stykke tid fandt Mercedes en måde at øge denne motors effekt op til 630 hestekræfter i den kraftigste Mercedes sedan nogensinde, GT 63 S AMG 4-dørs coupé GT 63 S AMG.
Sammenlignet med AMG 159-motoren var denne motor i stand til at producere mere drejningsmoment, mere kraft og en bedre brændstoføkonomi. Af disse grunde kan man måske tro, at M178 er den bedste Mercedes V8-motor nogensinde, og ud fra et teknisk synspunkt kan den lige så godt være det.
Men for den almindelige bilentusiast er der ingen Mercedes V8, der kan måle sig med AMG 159’eren.
M178 med flad plan krumtap
Det seneste hit fra AMG-afdelingen er en fuldstændig revideret M178, der er placeret i AMG GT Black Series. Forskellen mellem denne motor og de motorer, der er placeret i mange andre aktuelle AMG-tilbud, er, at denne motor er en V8-motor med flad krumtap.
Fordelene ved dette motorlayout er en mere kompakt, lettere, mere responsiv motor med højere omdrejningstal, der minder mere om en motor med naturlig indsugning. Motorer som disse anvendes i de mest eksotiske superbiler som f.eks. mange Ferrari V8-motorer.
AMG GT BS-motoren yder en forbløffende 730 hestekræfter og et drejningsmoment på 800 Nm. Mercedes formåede endda at slå Nürburgring-rekorden for den hurtigste produktionsbil, der findes, med netop denne motor.
Motorer på vej frem
Hvad er fremtiden for V8-motoren?
V8-motorer er noget af en uddøende race på grund af de stadig mere restriktive emissionsregler. I vore dage er fabrikanterne nødt til at overholde restriktionerne af miljømæssige årsager. Selv om dette er positivt for planeten, er den triste konsekvens, at V8-motorer snart vil være uddøde.
Fremtiden for bilindustrien ser med glæde på nyere transportmidler som f.eks. elektriske og hybride drivlinjer. Og i denne situation virker V8-motoren en smule beskidt og arkaisk.
Hvad er fordelene ved en elmotor i forhold til en V8-motor og omvendt?
Først og fremmest producerer en elmotor ingen skadelige emissioner, når den er placeret i en bil. Desuden kan en elmotor producere 100 % af sin effekt fra 0, mens en V8-motor skal forkæle til et bestemt omdrejningstal for at producere 100 % af effekten.
Dette udmønter sig i, at en elmotor giver en bedre accelerationstid, men den mangler i tophastighedsafdelingen. En følelsesmæssig forbindelse til en V8 er også noget, som en elmotor ikke kan matche, da en elmotor ikke tilbyder nogen specifik motorkarakter og heller ikke kan producere nogen lyd, der kan matche en V8.
Hvad er forskellen mellem en V12- og en V8-motor?
En V12-motor er en 12-cylindret motor, der er anbragt i en V-konfiguration. En V12 er lidt af en hellig gral i segmentet for superbiler og luksusbiler i topklasse. V12-motorer er normalt de mest jævne forbrændingsmotorer, og V12-motorernes effekt er ganske enkelt forbløffende.
V12-motorer er også en uddøende race, da mange bilproducenter går væk fra V12-motorer og over til mindre motorer. Mercedes plejede at tilbyde en V12 i det største flagskib i S-klassen, men de stoppede med at tilbyde en V12 i 2020 ved at frigive S65 AMG Final Edition.
Mange andre bilproducenter vil snart følge efter, da V12’eren kun tilbydes i de dyreste biler derude, såsom Ferrari, Lamborghini og Rolls Royce.