Porsche 996 er sandsynligvis en af de mest kontroversielle moderne 911-modeller, fordi den repræsenterede et stort skift i 911-tidslinjen. Det var den første model, der introducerede en vandkølet motor, hvilket blev mødt med en masse kritik, da mange stadig mener, at ældre luftkølede 911-modeller er 911-motorer i top.
996 repræsenterede også et radikalt skift i designet, især på grund af de såkaldte “æggeplante”-forlygter, som stadig er et ømt syn for mange 911-entusiaster. Ingen kan dog benægte, at 996 også repræsenterede et enormt spring i ydeevne, hvilket betyder, at den var den mest kraftfulde og mest kapable 911’er fra det øjeblik, den kom frem.
996 var i produktion mellem 1997 og 2006, hvor den senere blev erstattet af 997, som stadig synes at være det foretrukne valg for de fleste samlere. Det betyder, at der er mange tilbud, som man kan få med 996’eren, men nogle 996-modelårgange er bedre end andre. Det bedste 996-modelår er sandsynligvis 2004 GT3’eren.
Vi er også nødt til at nævne 996-modellen fra 1999 og 996 Turbo-modellen fra 2003, da disse tre sandsynligvis er dem, der vil forblive samlerobjekter i lang tid. Uanset hvad, skal du sørge for at foretage en inspektion før købet, da det sandsynligvis vil afgøre, om den model, du kigger på, er et godt køb eller ej.
2004 Porsche 996
Vi har opført Porsche 996 fra 2004 på listen, fordi 996 GT3, der udkom i 2004, er en af, hvis ikke den mest samlerværdige version af 996’eren generelt. Disse kommer med meget bedre motorer, som er meget mere pålidelige end tidligere versioner, og det ser ud til, at disse langsomt, men støt, kravler op i værdi.
Grunden til, at folk anser 2004 GT3 for at være den bedste 996’er, er, at den repræsenterede en faceliftet version af GT3’eren, som både ser ud og føles langt bedre at køre end tidligere 996-modeller. Ydelsen er også virkelig anstændig, da bilen yder 381 hk, hvilket mange mener er det søde punkt for 996’eren, da det giver dig mulighed for at udforske bilens grænser.
De fleste 2004 GT3-ejere er ikke rigtig villige til at lade dem gå, fordi de ved, at 2004 GT3 er bedre end de fleste 996-modeller. Disse er et sikkert køb, da værdierne på disse sandsynligvis vil stige. Senere GT3-modeller har et større prisskilt, men er ikke rigtig anderledes end 2004-modellen.
1999 Porsche 996
Hvis du vil have en Porsche 996, der ikke kommer til at dræbe banken, samtidig med at den tilbyder dig alt det, du ønsker af en 911, er 996’eren fra 1999 vejen frem. Selvfølgelig vil nogle måske sige, at 1999-modellen ikke rigtig er en 996, der er værd at anbefale, men prisforskellen mellem 1999 og nogle senere modeller er så væsentlig, at det ikke giver så meget mening.
1999 var året, hvor den første GT3 blev introduceret, og verden blev beæret med den ret ikoniske “Metzker”-motor. 1999’eren har et mekanisk betjent gashåndtag, mens de senere 996-modeller bruger et elektronisk betjent gashåndtag, som nogle mener er ringere, da det ikke giver nær så meget feedback.
996-modellen fra 1999 er også en model, der har færre problemer med IMH-lejet, som er et kendt problem, der plagede mange 996-modeller. De fleste specialister anbefaler dog, at der monteres et eftermarkedsleje på både modeller fra før 1999 og efter 1999.
2003 Porsche 996
Porsche 996 fik en opdatering mellem 2002 og 2004, som gjorde bilen meget pænere. Motorerne voksede til 3,6L med mere effekt. Det var også på dette tidspunkt, at Porsche genindførte Targa-modellen, som mange samlere længes efter. 2003-modellen var mere aerodynamisk og havde mere downforce, hvilket hjalp bilen til at håndtere bedre rundt på banen.
Mange entusiaster mener, at Porsche 996 fra 2003 er den rigtige, fordi den byder på en kulmination af mange små opgraderinger, som i sidste ende fik bilen til at føles meget mere speciel end de tidligere modeller. 2003-modellen er identisk med 2004-modellen, men 2003-modellen er billigere, så den måtte med i vores artikel.
GT2 og 996 Turbo er de bedste modeller fra 2003 996-serien, hvilket også betyder, at det er de dyreste 2003 996-modeller.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Porsche 996?
Der er et par grunde til, at du bør overveje at købe en Porsche 996. Til at starte med kommer den til en meget mere opnåelig pris end de modeller, der kom før den og efter den. Der er nogle 996-modeller, som faktisk er samlerobjekter, og andre, som er billige, hvilket betyder, at du kan få en anstændig førerbil for ikke så mange penge.
Men hvis du ikke kan forstå “æggeplante”-forlygternes design, og hvis du mener, at 996 repræsenterer en mørk æra for 911’eren, bør du enten prøvekøre bilen eller helt springe den over. Jeg mener dog, at 996’eren nu er noget af et røverkøb, især fordi den faktisk ikke er så gammel.
Hvilken Porsche 996-model er den bedste?
De bedste Porsche 996 modeller er GT3 og Turbo, da det er disse to modeller, som de fleste er interesserede i at købe. Carrera gen-1 Carrera er værdivalget for mange, da du får en hel del bil for pengene. GT3 RS er også et rigtig godt valg, men den er måske lidt for seriøs til daglig kørsel.
Er Porsche 996 den værste 911-generation?
Mange anser 996-generationen for at være den værste generation af 911’eren, og at der ikke er andre 911-generationer, der kan komme i nærheden af 996’eren, når det kommer til design. Selvom priserne afspejler, at flertallet af folk mener det, tror jeg ikke helt, at det er sandt, da mange elsker 996’eren, men er bange for at købe den, da de ikke er billige at køre, selvom de er billige at købe.