Porsche 911 er en af verdens bedste sportsvogne og er sandsynligvis den mest ikoniske sportsvogn nogensinde. Den klassiske 911-opskrift består af en bagmonteret flad 6-cylindret motor, en drivlinje med baghjulstræk og en klassisk silhuet, som ikke rigtig har ændret sig i det meste af et halvt århundrede.
Det er umuligt at vælge det perfekte modelår for en 911, da der simpelthen er for mange 911-modelår at vælge imellem. Den første 911 blev introduceret tilbage i 1968, og der findes snesevis af forskellige undermodeller i 911-serien. Vi vil fremhæve tre forskellige 911-modelårgange, som nu synes at være rigtig gode potentielle brugte biler.
Det første 911-modelår, som vi vil nævne, er 2018-generationen, da den generelt anses for at være den bedste 992-model af den nuværende generation. Grunden til, at vi starter med den nyeste generation, er, at det objektivt set er den bedste 911’er til dato. Det næstbedste modelår for 911’eren er 1973-modellen, især 911 RS 2.7, som er en af de mest eftertragtede 911-modeller gennem tiderne.
Endelig bør Porsche 911 fra 2011 også stå øverst på din liste, da 997-modellerne, der kom ud i 2011, er nogle af de bedste 911-modeller, der findes. At vælge disse tre modelår, der repræsenterer tre forskellige epoker i 911-produktionen, er den eneste måde, hvorpå vi kan vise, at der simpelthen er for mange fantastiske 911-modeller.
1. 2018 Porsche 911 – det mest pålidelige år
2018 Porsche 992 911 er den bedste 992-modelårgang af den nyeste generation, fordi den synes at være den mest pålidelige generation. Desuden koster 2018 992’eren færre penge sammenlignet med 992-modeller, der kom efterfølgende, hvilket også er en grund til, at 2018 992’eren er udnævnt til den bedste 992’er af dem alle.
Vi skal også tage højde for, at 2018 var året, hvor 992 kom ud. De fleste biler har en tendens til at opleve alle mulige problemer, når de kom ud, men Porsche gjorde alt, hvad de kunne, for at gøre 911’eren så god som muligt. 911’eren er en Porsche-hæftebil, og Porsche måtte sørge for at sætte prikken over i’et og krydse alle T’er, inden bilen kom ud.
Det samlede kundetilfredshedsindeks for Porsche 992-generationen er virkelig positivt, og det ser ud til, at 2018-modellen ikke er anderledes. 992-generationen ser også ud til at holde sin værdi rigtig godt, hvilket bestemt er en god ting for dem, der er interesseret i at købe en helt ny model.
2. 1973 Porsche 911 – den bedste klassiker – 997 GT-divisionsbiler er fantastiske
1973 var den tid, hvor Porsche kom med mange interessante og meget eftertragtede 911-modeller, hvor 911 Carrera RS 2.7 fra 1973 var den, der herskede over dem alle. Denne smukke bunke metal fik senere selskab af den dejlige RS 3.0, som også er en utrolig eftertragtet 911-model. Det var også dengang, hvor Porsche kom med den ikoniske 911 3.0 RSR.
Alle disse biler er kendt som Porsche 911 royalty og er jævnligt en del af “bedste Porsche 911 gennem tiderne”-listerne. Grunden til, at de er så succesfulde, er, at der virkelig ikke findes ret mange af dem, men de er en varm vare, da stort set alle Porsche-samlere ønsker at have en.
De er også overraskende pålidelige i betragtning af deres alder, og værdierne på disse ser kun ud til at stige, hvilket betyder, at afskrivning ikke er noget, man nogensinde skal bekymre sig om med disse legendariske 911-modeller.
3. 2011 Porsche 911 – 997 GT-divisionsbiler er fantastiske
2011 var et virkelig succesfuldt år for Porsche 911, da det var det tidspunkt, hvor 997-generationen var ved at være slut. Det betød også, at 997 GT3 udkom lige omkring dette tidspunkt, og 997 GT3 er en utrolig bil i sin egen ret. For at være 100 % ærlig er alle 997 GT-divisionsbiler fantastiske og vil altid være fantastiske.
Porsche 911 Sport Classic fra 2011 er også en utrolig cool 911’er, da den er en 911-model med naturlig indsugning og baghjulstræk i begrænset produktion, der minder om 911’erne fra 60’erne og 70’erne. 2011 911 GTS er også en utrolig cool bil, og det samme gælder “Widowmaker”, 2011 GT2 RS.
Som prikken over i’et var 2011 også året, hvor Porsche lavede 911 997 GT3 RS 4.0, som nu af mange anses for at være en af, hvis ikke den bedste GT3 RS-model nogensinde. Nogle går så langt som til at sige, at 2011 GT3 RS er den bedste 911’er nogensinde.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Porsche 911?
Ja, du bør købe en Porsche 911, fordi en Porsche 911 er en bil, der er utrolig nem at anbefale. 911’ere er nogle af de mest ikoniske biler nogensinde, og hvis du er en bilentusiast af nogen art, kan du sikkert lide det, 911’eren kan tilbyde.
Den ligner måske ikke en Ferrari eller en Lamborghini, men det er en god ting, da 911’eren ser stilfuld og attraktiv ud. Det er også en bil, der nu er fyldt med al den nyeste teknologi, så meget, at en 911 nu føles som en luksusbil og en sportsvogn.
Hvilken Porsche 911-model er den bedste?
Det er et virkelig svært spørgsmål, men vi kan forsøge at indsnævre valgene til blot nogle få 911-modeller. Porsche 911 GT-divisionen er kendt for at lave nogle af de bedste 911’ere nogensinde, og 911 RS er sandsynligvis den bedste af den gruppe. Vi skal også nævne den dejlige 911 R-model, som altid synes at være den bedste 911-model, når den udkommer.
Speedsteren er en fantastisk bil, GT3 er en fantastisk bil, GT2 er en fantastisk bil, og Turbo S er en fantastisk bil.
Hvorfor elsker folk Porsche 911 så meget?
Folk elsker Porsche 911, fordi det er en bil med en arv, som ingen anden bilmodel kan matche. Siden 1968 har 911’eren haft en kult, som har udviklet sig meget, og nu er der tusindvis af mennesker, som ikke kan tale om andet på denne planet end en Porsche 911 af en eller anden art.
For at være ærlig fortjener 911’eren al æren, fordi den har haft så farverig en historie. Porsche forblev tro mod den oprindelige 911 så meget som muligt, og det er også derfor, at 911’eren nu er en virkelig respekteret og elsket bil.