Peugeot 308 er en af, hvis ikke den mest succesfulde hatchback, som Peugeot nogensinde har tilbudt, og derfor vil de gerne beholde den selv i en verden af elbiler og hybridbiler. Derfor viser Peugeot e-308 vejen i Peugeots nye æra, som sigter mod at blive helt elektrisk eller hybridiseret fra 2023.
Så hvis du vil vide alt om 2023 Peugeot e-308, hvad du kan forvente, og om du bør få en, skal du sørge for at læse denne artikel. Til at starte med håber 2023 Peugeot e-308 stadig at lokke kunderne til med konkurrencedygtige priser, et godt udseende, et rigtig godt interiør og nok plads til en familie af anstændig størrelse.
Designet af e-308 er ikke alt for forskelligt fra den normale 308, men nogle tydelige detaljer adskiller den fra sine ikke-elektriske modstykker. For eksempel er frontgrillen nu helt lukket, og der er nogle specielle blå badges rundt omkring i bilen, som håber at signalere, at e-308 er lidt mere speciel.
Pålideligheden vil sandsynligvis være meget bedre end med den normale 308, da elbiler i sagens natur har en tendens til at være mere pålidelige. Praktiskheden vil være mere eller mindre den samme, hvilket betyder, at der er plads nok til en familie i e-308, mens prisen stiger i forhold til den normale 308.
2023 Peugeot e-308 – Drivlinjen
Hvad angår drivlinjen, kommer e-308 med en enkelt elmotor oven på forhjulene, der yder 154 hk og et drejningsmoment på 192 lb-ft. Dette er nok til at drive e-308 fra 0-60 mph på omkring 9 sekunder, hvilket er et imponerende tal for en lille Peugeot hatchback på begynderniveau. Dette er muligt takket være et 51 kWh-batteri, der kan give op til 240 miles rækkevidde.
Test i den virkelige verden har dog vist, at e-308 snarere vil være god for omkring 190 miles, hvilket ikke er så specielt eller bedre end de fleste biler. Grunden til, at e-308 ikke er bedre, er, at den ikke var designet til at være en elbil fra starten.
Du kan oplade e-308 ved hjælp af en 100 kW hurtigoplader fra 20 % til 80 % på ca. 25 minutter, hvilket faktisk er hurtigt nok. Alt i alt er rækkevidden ikke så speciel, men den er nok til en daglig chauffør. Hvis du oplader e-308 om natten, burde du være god nok i de fleste situationer, undtagen på nogle langdistanceture, hvor det vil være ret hyppigt at stoppe for at fylde op.
2023 Peugeot e-308 – Design og kørsel
Designmæssigt ser den nye e-308 skarp, moderne og karakteristisk ud, hvilket har været tilfældet med stort set alle nyere Peugeot-modeller. e-308 adskiller sig dog fra den almindelige 308 på grund af nogle særlige designtiltag som f.eks. forskellige hjul, sorte detaljer, en udtømt kølergrill, manglende udstødningsrør og et par frække “e”-mærker rundt omkring på bilen.
Interiøret er virkelig flot med den nye 308, så meget at det nemt kunne passere for noget som en Audi A3, da disse to deler en ret lignende interiørdesignfilosofi. Køreoplevelsen er mere eller mindre den samme som i den normale 308, men du vil mærke den ekstra vægt i sving. Uanset hvad, så vil de fleste mennesker alligevel ikke køre nogen temperamentsfuld kørsel med e-308’eren.
2023 Peugeot e-308 – Pålidelighed og almindelige problemer
e-308 er ikke ude endnu, hvilket betyder, at vi ikke rigtig kan sige noget om dens pålidelighed på nuværende tidspunkt, men vi kan sige, at den burde være mere pålidelig end den normale 308, da EV’er i sagens natur er mere pålidelige end ICE-biler. De kommer med færre bevægelige dele, hvilket betyder, at der ikke er så mange ting, der kan gå galt med e-308.
2023 Peugeot e-308 – Værdi og praktisk anvendelighed
e-308 bør koste omkring *£37.000, hvilket inkluderer alle de incitamenter, der indgår i den udbudte pris. SW stationcar-modellen skulle koste en tusind mere og skulle være stort set identisk med den normale e-308, bortset fra at den tilbyder mere plads på bagsæderne og i bagagerummet.
Dette fører os til praktiske forhold, hvor e-308 er meget bedre end den mindre e-208, men ikke kan komme i nærheden af Peugeot 508 sedan. Det betyder, at en mindre familie har mere end rigeligt med plads i e-308, mens fire voksne kan kæmpe om plads på længere ture.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Peugeot e-308 fra 2023?
Hvis du er interesseret i at købe en familie hatchback, der både er CO2-fri og økonomisk overkommelig, er e-308 faktisk et rigtig godt valg i det hele taget. e-308 virker som et meget bedre køb sammenlignet med e-208, som simpelthen er alt for lille til dem, der tilbringer en rimelig mængde tid i deres bil.
Det er rigtigt, at rækkevidden kunne være lidt bedre, men Peugeot mener, at de fleste, der ender med at købe e-208, vil oplade den om natten, hvilket giver god mening. Det er dog ikke alle, der kan oplade deres bil om natten, da de fleste stadig parkerer på gaden.
Hvilke biler konkurrerer med Peugeot e-308?
Peugeot e-308 konkurrerer med VW ID.3, som ligger et sted mellem e-208 og e-308, og Cupra Born. Ud af alle disse biler har ID.3 det største batteri med den største rækkevidde, men Peugeot e-308 ser mere cool ud både indvendigt og udvendigt. VW ID.3 er heller ikke på højde med e-308, når det gælder den indvendige kvalitet.
Dette vil måske komme som en overraskelse for mange, men VW har nedgraderet nogle af sine biler, når det gælder kvalitet og byggematerialer, så meget at de ikke længere virker som en bro mellem premium-segmentet og mellemprissegmentet.
Kan jeg købe Peugeot e-308?
Selv om Peugeot e-308 officielt er blevet frigivet i september 2022, vil du ikke kunne købe en før 2023. I 1. og 2. kvartal af 2023 vil der være mange af dem på vejene. Du kan forudbestille en nu gennem en af dine Peugeot-forhandlere for at få en så tidligt som muligt.