Ford F150 har været den mest populære bil på det amerikanske marked i årtier, og den seneste F150 formår at fortsætte denne tendens. Det betyder dog ikke, at F150 og dens større heavy duty-brødre er helt uden fejl, for det er de ikke. Disse lastbiler har masser af ufuldkommenheder, nogle af dem skyldes manglende vedligeholdelse, nogle af dem skyldes manglende teknisk knowhow.
Dette har resulteret i tre forskellige gruppesøgsmål mod Ford, der kun vedrører F150, og et af dem fokuserer på den 10-trins automatiske gearkasse. Mange sagsøgere har sagt, at den 10-trins automatgearkasse simpelthen er alt for urolig, hård og aggressiv, så meget, at den giver “livstruende” problemer, især på motorvejen.
Ford har også udsendt en massiv tilbagekaldelse af stort set alle F250- og F600-modeller på grund af et problem med den første planetariske ringsamling. Andre problemer omfatter problemer med pumpens tandhjulstræk og momentomformeren, som begge kan påvirke din samlede ejeroplevelse betydeligt.
Alt i alt har Ford ikke rigtig gjort 10R140-transmissionen så tungt belastet som nogle af deres lastbiler. Dette har resulteret i mange tilbagekaldelser, og nogle anfører endda, at yderligere tilbagekaldelser også kan komme senere i år. Dette er dog ikke så ualmindeligt, da mange af verdens bedste transmissioner har været igennem mange års problemer, før de blev så gode, som vi kender dem nu.
Ford Super Duty 10 speed transmissionsproblemer – Grove og aggressive skift
Det mest omtalte problem med 10R140-gearkassen er nok dens manglende raffinement, hvilket ofte kan gøre bilen utrolig ubehagelig at køre. Dette har resulteret i et par forskellige gruppesøgsmål mod Ford. Selv om nogle af disse retssager er blevet delvist afvist, betyder det stadig ikke, at 10-trins gearkassen er fri for alle problemer.
Mange ejere, som ikke har noget med gruppesøgsmålet at gøre, har sagt, at 10R140 simpelthen ikke lever op til moderne standarder, og at nogle transmissioner, der er et årti eller to ældre, stadig formår at være mere livlige. Det er også værd at nævne, at disse problemer ikke er der konstant, de har en tendens til at dukke op og forsvinde af ukendte årsager.
Ford Super Duty 10-trins gearkasseproblemer – Første planetariske ringmonteringsproblem
Tilbage i 2021 udstedte Ford en massiv tilbagekaldelse, der omfattede stort set alle Ford F250 og F600 Super Duty-lastbiler på grund af problemet med ringmonteringen. Lejet inde i denne ring vil forurene sig selv og få transmissionen til at skifte på en virkelig grov måde, så meget, at det ofte kan føles som om, at transmissionen ønsker at rive sig selv fra resten af bilen.
Dette vil medføre, at skruenøgle-lyset tændes, og at bilen går i 7. gear og nægter at køre. Efterhånden som dette problem fortsætter med at hærge transmissionens indre, vil bilen helt koble gearkassen fra, hvilket betyder, at du ikke vil kunne vælge bakgear eller noget andet gear for den sags skyld.
Ford Super Duty 10-trins gearkasseproblemer – Fejl i pumpe gear
Ford Super Duty 10-trins gearkasse med 10 gear synes også at lide af fejl i pumpehjulet, som af en eller anden grund synes at være mere tydelige på dieselmodeller. Dette problem kan let bemærkes, hvis du konstant hører nogle hvinende lyde fra gearkassen. Ford siger, at dette er helt normalt, da disse gear er “ligeudskårne” og i sagens natur larmer mere end i andre gearkasser.
Nogle ejere har dog rapporteret, at de har fundet snavs og skidt inde i pumpehjulene, hvilket slet ikke er normalt. Uanset hvad, skal du sørge for at inspicere disse komponenter, hvis du hører mærkelige lyde, da ingen gearkasse bør lyde som en operasangerinde.
Ford Super Duty 10-trins gearkasseproblemer – problemer med drejningsmomentomformer
For at afslutte denne liste vil vi nævne problemer med momentomformeren, som også ser ud til at stresse mange Ford-lastbilsejere. Konverterkoblingerne ser ud til at blive trætte og bøjes over tid, hvilket uundgåeligt fører dem til deres endelige brudpunkt. Mange mener, at disse problemer påvirker gearkassens levetid, da de simpelthen har en tendens til at ske igen og igen på nogle modeller.
Et andet problem, der kan beskadige momentomformeren alvorligt med tiden, er overdreven varme, der har tendens til at ophobe sig i nærheden af omformerens indgangsaksel. Varme er den tavse dræber af alle sarte mekaniske komponenter, hvilket betyder, at dette også kan ødelægge din konverter efter et stykke tid.
FAQ-afsnit
Hvorfor tilbyder Ford 10-trins gearkasser?
I første omgang virker det overflødigt at bruge en 10-trins gearkasse, fordi 10 gear er lidt for meget. Men Ford gjorde det af en række forskellige årsager, der forbedrer ydeevnen og effektiviteten. Til at begynde med forsøger man ved at gøre gearene kortere og have flere gear i det væsentlige at holde motoren i dens optimale effektområde hele tiden, hvilket betyder, at motoren altid reagerer, og at lastvognen altid er klar til at køre.
Men når du når en motorvej og aktiverer fartpiloten, vil transmissionen sandsynligvis skifte til det højest mulige gear for at holde dit omdrejningstal på et optimalt niveau. Dette vil uundgåeligt maksimere din brændstofeffektivitet på langdistancekørsel, da omdrejningstallene altid er perfekte.
Hvornår indførte Ford den 10-trins gearkasse?
Ford introducerede først den 10-trins gearkasse tilbage i 2017, men brugte den først i 2021 som standard i F-serie lastvogne. Det betyder, at Ford er sikker på, at den 10-trins gearkasse er en fantastisk gearkasse, og at alle de problemer, der plager den nu, snart vil være væk, når alt dette er løst.
Ford mener, at den 10-trins gearkasse er et godt udgangspunkt for fremtidige transmissionsopgraderinger, vi bliver nødt til at vente og se, hvordan den 10-trins gearkasse vil klare sig på lang sigt.
Hvilken Ford gearkasse er bedst?
Ford har bygget gode gearkasser gennem årene, hvilket betyder, at det er svært at vælge den bedste af dem alle sammen. Vi vil dog gerne fremhæve nogle af Fords største hits. Tilbage til 1960’erne blev Ford C4-gearkassen hyldet som den bedste gearkasse i verden. Spol frem 60 år, og den er stadig lige så god som den var tilbage i 60’erne.
C6-transmissionen er også kendt som en legende, og det samme gælder AOD-transmissionen. AOD-transmissionen og 4R70W er også kendt som nogle af de bedste Ford-transmissioner gennem tiderne.