Almindelige problemer med BMW B58-motorer

BMW B58-motoren med turboladet straight-six-motor med turbolader begyndte produktionen i 2015. Den erstattede BMW N55-motoren, og den er i øjeblikket en af de bedste BMW-motorer på markedet. Som de fleste motorer har BMW B58 også et par problemer, som interesserede brugere bør kende til. Men hvad er de almindelige problemer med BMW B58-motoren?

Almindelige problemer med BMW B58-motoren er fejl på ventildækselpakningen, tab af kølevæske, fejl på VANOS-solenoiden og opløsning af oliefilteret. Foreløbig er problemerne få, da BMW B58-motoren har været på markedet i et par år. Men efterhånden som motoren tager flere kilometer på sig, vil der blive opdaget nogle flere problemer.

Alt i alt er BMW B58-motoren en af de bedste BMW-motorer. Den blev kåret som en af de 10 bedste motorer i 2016 og er blevet monteret i nogle af de mest spændende BMW-modeller. Nogle af disse omfatter BMW Z4 M40i, 340i, X3 og X4 M40i.

Hvad er de almindelige problemer med BMW B58-motorer?

Ventildæksletpakningssvigt

Svigt i ventildækselpakningen er almindeligt forekommende på alle moderne, turbo BMW-motorer. Det skyldes, at ventildæksletpakningen er lavet af gummi, mens pakningen er lavet af plastik. Derfor er disse dele svage og holder ikke godt over en længere periode. Så når din bil når over 70.000 miles, bør du se nærmere på disse dele.

Når din bil når over 70.000 miles, bør du overvåge og udskifte gummipakningen til ventildækslet og plastpakningen. Tegn på en svigtende ventildækseltætning er en brændende lugt, lavt olielys, røg fra ventildækselområdet og olie på tændrørene. Udskift det dårlige eller revnede gummi for at løse problemet.

  Bilforsikring til BMW g20: Find billig forsikring

Tab af kølevæske

Dette er et andet problem, som brugere af BMW B58-motoren bør være klar til at håndtere. Overraskende nok har de fleste brugere, der har rapporteret om kølevæsketab, ikke fundet noget galt med de dele, der er forbundet med kølevæsken. De fleste professionelle mekanikere har dog mistanke om, at kølevæsketankdækslet er løst.

Hvis du oplever kølevæsketab, bør du derfor prøve at stramme kølevæsketankdækslet og se, om problemet forsvinder. Hvis ikke, så er problemet med de dele, der er forbundet med kølevæsken, hvilket omfatter en sprængt køler, en skæv hovedpakning eller en dårlig slangeklemme.

Almindelige tegn på tab af kølevæske er synlige lækager, overophedning af motoren, tab af kølevæske og kølevæske blandet med olie. Udbedr de underliggende problemer for at forhindre lækage af kølevæske. Desuden bør du sikre dig, at der er nok kølevæske i bilen.

VANOS Solenoidfejl

Siden BMW indførte VANOS eller variabel ventilstyring i 1992, har denne komponent været meget problematisk og er det stadig. Ikke desto mindre er de fleste VANOS-problemer forbundet med VANOS-solenoiderne. Så hvis din BMW-model er udstyret med BMW B58-motoren, kan du forvente at få VANOS-problemer.

I modsætning til andre VANOS-solenoider på andre BMW-motorer er VANOS-systemet på B58-motoren noget udfordrende at reparere og kan være dyrt. Det skyldes, at timingkæden blev flyttet til bagsiden af motoren. Desværre er VANOS-solenoiderne placeret ved siden af timingkæden.

Med et sådant design er det temmelig besværligt at udskifte VANOS-solenoiderne med en bagmonteret timingkæde end at udskifte dem på en frontmonteret kæde. Nogle af de almindelige tegn på dårlige VANOS-solenoider er ujævn tomgang, dårlig brændstofeffektivitet, tab af effekt og VANOS-fejlkoder.

  Er BMW E46 pålidelig?

Hvis VANOS-solenoiden er defekt, bør du udskifte den for at løse problemet. Desuden svigter de fleste VANOS-solenoider, når bilen når over 80.000 miles. Men med korrekt bil og vedligeholdelse skal du måske udskifte VANOS-solænderen, når bilen når over 100.000 miles.

Oliefilter opløses

Selv om dette problem ikke er almindeligt i andre BMW-motorer, kan det findes i BMW B58-motorerne. Oliefilteret på BMW B58-motoren er tilbøjeligt til at skære af ved bunden. Som følge heraf sidder en del af oliefilteret fast i bunden af oliefilterhuset.

Selv om dette er et almindeligt problem i denne motor, er det ikke noget stort problem. Desuden vil det ikke være en stor gene, da oliefilteret kan udskiftes ved hvert olieskift. Hvis oliefilterhuset derimod er beskadiget, eller hvis oliefilteret sætter sig fast, kan du blive nødt til at udskifte det med et nyt.

Nogle af de almindelige tegn på et dårligt oliefilter er, at motorolielampen tændes, at olietrykket er lavere end normalt, og at der drypper olie fra filteret. For at løse dette problem skal du udskifte det beskadigede eller slidte oliefilter.

FAQ

Er BMW B58-motoren pålidelig?

Ja, BMW B58-motoren er mere pålidelig end de fleste BMW-motorer. B58-motoren har f.eks. registreret færre problemer i de første år i brug end N55-motoren. Ikke desto mindre er nogle af de ting, som du bør holde øje med ved denne motor, stængerne, lejerne og stemplerne.

Hvor længe holder BMW B58-motorer?

Som de fleste BMW-motorer bør BMW B58-motoren kunne køre over 250.000 miles med den rette pleje og vedligeholdelse. Denne motor er meget holdbar, da B58-blokken og de interne dele er rimeligt robuste. Uanset dette bør du overholde BMW’s anbefalede planlagte vedligeholdelsesservice.

  Alt om BMW problemer med dørlås aktuator

Desuden bør mindre problemer som udskiftning af kugleled og trækstænger udføres, når bilen har tilbagelagt over 70.000 miles. Derudover bør ting som oliefiltre udskiftes i forbindelse med et olieskift.

Hvad er nogle af forskellene mellem BMW B58- og B58TU1-motorerne?

BMW B58 er den originale motor, mens B58TU1 er en modificeret motor. Så B58TU1 kommer med nogle funktioner, der gør den lidt bedre end den originale B58-motor. Disse omfatter et revideret brændstofsystem, splitkøling, partikelfiltre, opdateret cylinderhoved med integreret manifold, nyt design af styringskæde og nyt design af krumtaphus.

Afsluttende tanker

BMW B58 har et par problemer, som interesserede købere og brugere bør være klar til at håndtere. Alt i alt er det en af de bedste BMW-motorer, og den er meget pålidelig. Den har også mere kraft og kører effektivt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z