Renault Twizy er en 2-personers mini-bybil, der drives af en elektrisk drivlinje. Twizy blev først introduceret i 2012 og er stadig en ret populær bybil i hele Europa. Den er kendetegnet ved sit insektlignende karosseri, saksedøre og utroligt lille fodaftryk, hvilket er grunden til, at Twizy er så populær.
I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige problemer med Renault Twizy, hvilket betyder, at vi vil liste, hvad der går galt med den, og hvad du kan gøre for at løse det. De mest almindelige problemer omfatter problemer med speedometeret, problemer med rækkeviddenedsættelsen, problemer med bremserne, problemer med affjedringen og problemer med det elektriske system.
Det er vigtigt at sige, at Twizy ser ud til at være en ret pålidelig bil, hvilket betyder, at disse problemer ikke er alt for almindelige. Da elbiler har tendens til at være mere pålidelige end normale biler med forbrændingsmotor på grund af færre bevægelige dele, formår Twizy også at være mere pålidelig sammenlignet med nogle mini-bybiler med forbrændingsmotor.
Alt i alt, hvis du vil købe en brugt, er det bedst at gå efter en med en anstændig servicehistorik, da mange af disse blev brugt som værktøj, hvilket betyder, at folk ikke rigtig var så opmærksomme på at vedligeholde dem, når det var nødvendigt. Hvis du gør det, kommer du til at nyde Twizy.
Problemer med speedometeret
2020 Renault Twizy-modeller blev ofte rapporteret at lide af problemer med den elektriske traktionsreduktion, som påvirker speedometeret. Det betyder, at speedometeret viser, at du kører 45 km/t, men i virkeligheden kører du tættere på 80 km/t, hvilket er en enorm forskel og kan være en sikkerhedsrisiko, især i en lille bil som Twizy.
Renault tilbagekaldte Twizy tilbage i 2020 på grund af dette problem, men det er uklart, om alle Twizy-modeller har været en del af denne tilbagekaldelse. Derfor er det altid en god idé at bruge din telefons GPS som speedometer, når du kører i din Twizy, da de fleste mennesker alligevel bruger deres telefoner til GPS-formål.
Problemer med reduktion af rækkevidde
Twizy leveres med et ret lille 6,1 kWh-batteri, som kan give dig en rækkevidde på op til 90 km, hvilket ikke er ideelt under nogen omstændigheder. Men denne rækkevidde kan blive meget dårligere på grund af en lang række faktorer som udetemperaturen, det terræn, du kører på, og dine kørevaner.
Hvis alle disse faktorer spiller ind, kan din rækkevidde blive kraftigt reduceret, så meget, at du ikke vil være i stand til at klare din daglige pendling uden at skulle oplade den. Det er en af grundene til, at mange mennesker vil springe Twizy over og vælge en elbil med en lidt større batteripakke for at kunne opfylde deres behov for minimumsrækkevidde.
Problemer med bremserne
Dette er ikke et problem i klassisk forstand, men det skal nævnes, da mange simpelthen ikke er glade for, hvordan bremserne på Twizy er kalibreret fra fabrikken. Mange ejere har udtalt, at bremsepedalen føles alt for spinkel og blød, og at den ikke er så progressiv, som de fleste bilbremsepedaler plejer at være.
Det kan gøre det lidt problematisk at vide, hvor meget bremsetryk man skal lægge på, når man skal stoppe helt op. Ved lavere hastigheder ser bremserne ikke ud til at være et lige så stort problem, men det skyldes sandsynligvis, at det alligevel kræver færre kræfter at stoppe ved en lavere hastighed.
Problemer med affjedringen
Twizy er primært en bybil, da langdistancekørsel med en så lille og larmende bil ville være lidt af et mareridt. Problemet her er, at de fleste byer er fyldt med mindre end ideelle fortove med masser af steder, hvor man kan bremse hjulene eller stresse affjedringssystemet. Det ser også ud til at være tilfældet med Twizy, da mange har klaget over problemer med affjedringen.
Disse problemer omfatter hvinende og raslende lyde, når man kører over fartbump eller kører op på kantsten. Desværre er det noget, der ikke let kan undgås, da affjedringssystemet i enhver bil er udsat for slitage, uanset hvordan du plejer at køre den.
FAQ-sektion
Skal jeg købe en Renault Twizy?
Hvis du er på udkig efter en mini-bybil, og du gerne vil køre helt elektrisk, er Renault Twizy en af de bedste biler, du kan vælge. Det skyldes, at den er utrolig lille og kan parkeres, hvor du vil, den er nem at køre, og den formår at forblive problemfri for det meste. Det er derfor, man kan se masser af dem i Sydeuropa eller andre europæiske kystlande.
Den er bare for nem at leve med, især i sommermånederne, hvor Twizys åbne karrosseri føles mest behageligt. Når det er sagt, hvis du bor i et koldere klima, er det bedre at gå efter en bil, der har en helt lukket kabine, da du vil sætte stor pris på ikke at få forfrysninger om vinteren.
Kommer Renault med en ny Twizy?
Renault har officielt sagt farvel til Twizy, og der er ingen planer om at genoplive den lige foreløbig. Men Renault er kommet med sit nye undermærke, Mobilize, som skal udfylde dette hul og tilbyde en bil ved navn Mobilize Duo.
Mobilize Duo er en Renault Twizy 2.0, hvilket betyder, at der ikke er mange ting, der vil ændre sig, men Duo vil tilbyde mere rækkevidde, mere teknologi og forhåbentlig være en smule mere lukket end Twizy.
Hvorfor køber folk Renault Twizy?
Fordi det bare er for bekvemt at stige ind og ud af en superminibil, der kan parkeres overalt og koster næsten ingenting at leve med. Twizy er perfekt til steder som Sydfrankrig eller andre steder, hvor parkering er lidt af et problem.
Du kan foretage alle dine daglige pendlerture, mens du nyder elementerne, hvilket betyder, at Twizy dybest set er lidt mere praktisk end en normal scooter.