Porsche Boxster er en 2-sædet sportsvogn på begynderniveau, der er lavet til dem, der ønsker at nyde en ægte Porsche-køreoplevelse uden at betale 911 penge. Desuden er der faktisk nogle, der foretrækker Boxster-serien frem for 911-serien, fordi 911’eren er vokset alt for meget i de sidste par årtier.
Hvis man kombinerer det med en 6-cylindret motor med midtermonteret midtermotor og en kort akselafstand, kan man endda sige, at nogle Boxster/Cayman-modeller er endnu mere spændende at køre end en 911. Hvad angår pålidelighed, synes Boxster at have haft en relativt op og ned-agtig oplevelse med nogle modeller, der klarer sig meget dårligere end andre.
Den første generation af 986 Porsche Boxster er den værste, når det gælder pålidelighed, mens alle de senere generationer er meget bedre. Uanset hvad er de mest almindelige alvorlige problemer, der potentielt kan plage den Boxster-model, du er ude efter, PDK-problemer, olielækagerproblemer, IMS-lejeproblemer, overophedning og problemer med timingkæden.
Alt i alt er de nyere Boxster-modeller betydeligt mere pålidelige, men de kræver også konstant vedligeholdelse for at kunne holde længe. Boxster er en sportsvogn, hvilket betyder, at driftsomkostningerne er forholdsvis højere, men det samme gælder spændingen og spændingen ved at køre en Boxster.
Porsche Boxster – PDK-problemer
Porsche PDK er en af de mest avancerede dobbeltkoblingsgearkasser på planeten, men den er ikke fri for fejl. Hvis du bemærker, at din Boxster skifter gear tøvende eller gør det groft, især hvis det er ledsaget af advarselslamper for transmissionen, er der stor sandsynlighed for, at din PDK er begyndt at give sig til kende. De mest almindelige PDK-problemer er forbundet med den hydrauliske og elektronisk styrede koblingsdel.
Hvis den PDK, du ser på, begynder at forårsage problemer og ikke kan repareres, skal du udskifte den. Udskiftning af en PDK koster normalt tusindvis af dollars og er den næstdyreste udskiftningsdel bortset fra selve motoren. Derfor skal du sørge for at tjekke PDK’en grundigt.
Porsche Boxster – Olielækager
De mest almindelige problemer, som Boxster-modeller har tendens til at opleve, er de forskellige olielækager, der typisk er placeret på enten den bageste hovedforsegling, ventildæksler, tændrørstætninger eller oliekølerforseglinger. Nogle af disse som den mest almindelige, den bageste hovedforsegling, kan endda ødelægge en manuel gearkasse helt og holdent.
Udskiftning af denne pakning i en manuel bil kræver nogle gange, at du tager hele gearkassen ud, hvilket er grunden til, at disse kan være så dyre. Alt i alt skal du sørge for at kontrollere alle disse steder for utætheder, da de er relativt almindelige på alle Boxster-generationer.
Porsche Boxster – IMS-lejeproblemer
IMS-lejeproblemet er et af de mest omtalte Porsche 986- og 987-modeller, så meget at de biler, der har fået eftermonteret et IMS-leje, nu har en markant højere værdi på brugtbilsmarkedet, mens de biler, der stadig har det originale, er en del billigere.
Faktum er, at IMS-lejet faktisk sandsynligvis vil gå i stykker på et tidspunkt, og når det gør det, kan det skabe ravage. Som sådan skal du sørge for at tjekke en 986 og en 987 Boxster, om de stadig leveres med et originalt IMS-leje, hvis de gør, bør du kigge efter en, der har et tilsvarende nyere.
Porsche Boxster – Overophedningsproblemer
Et af de vanskeligste Porsche Boxster-problemer er revne cylinderforinger, som er begravet dybt inde i motoren og er kendt for at forbruge motorkølevæske som ingen andre. Problemet her er, at disse problemer har tendens til først at opstå, når bilen har kørt i et stykke tid, hvilket betyder, at det er ekstremt svært at diagnosticere.
Dette er især tilfældet, fordi man skal skille motoren ad for at sikre sig, at det er foringerne, der er problemet. Det betyder, at reparation af foringerne kræver noget af en ombygning af motoren, hvilket koster mange penge.
Porsche Boxster – Problemer med styringskæden
Ældre Porsche Boxster-modeller er også kendt for at have alvorlige problemer med motorens timing, som potentielt kan ødelægge motoren, hvis der ikke tages hånd om dem i tide. Hvis du oplever en check engine light under acceleration, er der stor sandsynlighed for, at dit timing-system er ude af drift, og at det skal udskiftes.
Porsche har designet disse motorer til at være kompakte og tætpakkede, hvilket betyder, at du er nødt til at fjerne motoren helt ud af bilen for at udskifte timingssystemet, hvilket er et ekstremt dyrt arbejde.
Relateret: porsche boxster 981 problemer & porsche boxster 2 5 problemer
FAQ-afsnit
Hvilken Porsche Boxster-generation skal jeg vælge?
Porsche Boxster 981-generationen er sandsynligvis den bedste af slagsen, fordi den balancerer perfekt mellem ydeevne, modernitet og omkostninger. 6-cylindrede motorer er der masser af, moderne teknologi er også til stede, mens værdien af 981 Boxster stadig er stærk og sandsynligvis vil forblive sådan i mange år endnu.
Den værste Boxster-generation at gå efter er uden tvivl 986’eren, fordi den oplever alt for mange problemer, især de tidligere modelår. 987 er sammenligneligt bedre, men er stadig ikke lige så god som 981’eren.
Hvor meget koster det at vedligeholde en Porsche Boxster?
Porsche Boxster vedligeholdelsesomkostningerne er meget afhængige af, hvordan bilen er blevet vedligeholdt, indtil den kom i din besiddelse. Det betyder, at de typisk ikke er helt så dyre at vedligeholde, hvis alt er blevet gjort korrekt i hele bilens levetid.
Hvis bilen derimod ikke er blevet vedligeholdt så godt i forvejen, har den en tendens til at koste ret mange penge at vedligeholde senere hen. Hvis du er interesseret i at købe en Boxster, skal du derfor sørge for at få en bil med alle service- og vedligeholdelseshistorikken let tilgængelig ved hånden.
Er Porsche Boxster det værd?
Porsche Boxster er bestemt pengene værd, fordi det er en spændende 2-sæders sportsvogn, der har tendens til at overgå de fleste af sine konkurrenter såsom Z4, Alpine A110 og MX-5 Miata. Boxster fås i mange forskellige iterationer og motorer, hvilket betyder, at det er ret nemt at finde den, der passer til dig.
Boxster er lavet til at være en gennemgående sportsvogn, hvilket er ret tydeligt i det øjeblik, du træder ind i bilen og drejer nøglen om. Som sådan er Boxster det hele værd, da det er en af de mest køreglade Porsche-modeller nogensinde.