Peugeot 2008 er en fransk subkompakt crossover SUV, der blev afsløret første gang tilbage i 2013, og den ligger under Peugeot 2008 som den mindste crossover SUV i Peugeots sortiment. 2008 er Peugeots bud på det, der formodes at være det mest populære crossover-segment i Europa, hvilket betyder, at 2008 er designet til at sælge rigtig godt.
Peugeot 2008 har faktisk et stort salg i hele Europa, fordi den tilbyder en virkelig lokkende pakke til en relativt overkommelig pris. I denne artikel vil vi dog fokusere på alle de almindelige problemer med Peugeot 2008 og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet for en subkompakt crossover Peugeot SUV.
Det drejer sig bl.a. om problemer med transmissionen, problemer med dieselpartikelfilteret (DPF), problemer med motoren og problemer med affjedringen. 2008 lider også under visse elektriske problemer, som også skal behandles grundigt.
Alt i alt er 2008 ikke den mest pålidelige bil i sit segment, men den er pålidelig nok for de fleste. Hvis du passer ordentligt på den, og du vedligeholder den, når det er nødvendigt, bør den tjene dig i mange år fremover uden alvorlige problemer, i hvert fald for det meste.
Problemer med transmissionen
Et af de mest skuffende aspekter ved 2008 er dens automatiserede manuelle gearkasse, som bare ikke er på højde med de fleste andre muligheder i dette segment. Den nuværende generation af 2008 fra før-faceliftet har en gearkasse, der ikke er den mest smidige i normal drift, men som alligevel kan blive virkelig rykagtig og hård relativt ofte, hvilket er indlysende på grund af de mange klager, den har fået gennem årene.
Modellen efter faceliftet ser ud til at være lidt bedre, men den oplever problemer med aktuatoren, hvor gearkassen nogle gange nægter at sætte gearene i gang på en ensartet måde eller slet ikke. For at afhjælpe dette er det nødvendigt med en ny aktuator, hvilket langt fra er ideelt.
DPF-problemer
Selv om diesel er ved at blive den ulige mands brændstof på det seneste, er folk stadig interesseret i at købe dieselmotorer på grund af en lang række fordele, men ikke så meget med 2008, da den lider af DPF-problemer i højere grad end andre lignende biler. 2013-2018-modellerne synes at opleve disse problemer mest, og de kan føre til et totalt motorbortfald, hvis de ikke behandles i tide.
Problemet her er, at noget plastik kan blive beskadiget på grund af, at det er for tæt på udstødningen, hvilket vil kræve, at du skal udskifte filtre ret ofte. Desuden vil mere alvorlige problemer med DPF’en kræve, at du skal betale mange penge for reparationer, da disse systemer er notorisk dyre.
Motorproblemer
Hvis du mærker, at din 2008 mangler kraft eller går i stå, kan der være noget galt med motoren. 2017 2008’erne synes at have flest motorrelaterede problemer, hvoraf nogle endda kan føre til et totalt motorstop. Andre motorrelaterede problemer omfatter problemer med olielækager og problemer med turboladeren.
Sørg for at inspicere din 2008’s drivlinje, når du fornemmer uoverensstemmelser med, hvordan den leverer strøm, da det kan være skadeligt for bilens værdi og også for din bankkonto at lide et totalt motortab.
Problemer med affjedring
Affjedringssystemet i 2008 var årsagen til, at Peugeot foretog et par separate tilbagekaldelser, da nogle af disse problemer er ret alvorlige. De forreste wishbones er kendt for at være skrøbelige, da monteringsboltene kan knække af uden nogen åbenlys grund. 2013-2014 2008 synes at være den mest berørte af problemer med ophængning, så sørg for at inspicere disse, hvis du er på markedet for en 2008.
Det siges, at problemet her er, at Peugeot enten ikke brugte de rigtige bolte, eller at de ikke strammede boltene fra fabrikken på den måde, som de skulle.
Elektriske problemer
Som toppen af denne liste skal vi også nævne et par elektriske problemer, som ofte kan være virkelig frustrerende. Startmotoren, der bruges til at sætte motoren i gang, er tilbøjelig til at fejle på nogle 2008-modeller, hvor motoren kan overophede og endda bryde i brand i ekstreme situationer. Som sådan skal relæet efterses og udskiftes, hvis det rent faktisk sker.
Andre elektriske problemer omfatter potentielle problemer med batteriet, problemer med infotainmentsystemet, der ikke reagerer, og visse problemer med ADAS, hvor bilen kan opfatte forhindringer, selv om de ikke er der.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Peugeot 2008?
Peugeot 2008 er helt sikkert en virkelig lokkende pakke, da den ser rigtig godt ud både indvendigt og udvendigt, og den tilbyder en anstændig mængde plads. Den er også spækket med masser af funktioner, der holder dig både sikker og underholdt på lange ture. Det bedste ved 2008 er dens værdi, da den ikke koster alt for mange penge til at begynde med, men alligevel tilbyder en masse ting i processen.
Hvis du er vant til at køre i luksusbiler og større SUV’er, vil du dog ikke kunne lide 2008’eren. Hvis du ofte transporterer flere passagerer, er 2008’eren desuden ikke den bedste i sin klasse. Endelig er 2008 heller ikke den mest pålidelige eller den sjoveste bil at køre i sit segment.
Hvilke biler konkurrerer med Peugeot 2008?
Peugeot 2008 går op imod biler som den lige så populære Renault Captur, den finurlige Citroen, Mini Countryman, Dacia Duster, Nissan Juke, VW T-Cross og Skoda Yeti. Ud af alle disse har VW den bedste badgeappeal, Dacia er den mest fordelagtige af dem, mens Skoda Yeti tilbyder mest plads.
Alt i alt er de alle tæt på hinanden og har en tendens til at overgå hinanden i forskellige kategorier hele tiden.
Hvornår kommer den nye Peugeot 2008 på markedet?
Peugeot har for nylig opdateret 2008 for at gøre den mere moderne og på linje med resten af segmentet, hvilket betyder, at vi bør forvente den næste generation af 2008 inden for de næste 2-4 år. Peugeot vil sandsynligvis fokusere på at elektrificere den næste generation af 2008 og gøre den til en mere moderne, mere kasseagtig og generelt bedre bil.