Mercedes 280SL er en klassisk 2-sædet Mercedes roadster/coupe, der først blev introduceret i 1963 og stoppede produktionen i 1971. Der blev oprindeligt bygget mere end 48.000 af disse til hele kloden. Nogle skøn tyder på, at der kun findes en brøkdel af disse i perfekt fungerende stand. Et par online kilder, at der kun findes 8 af disse i hele Storbritannien.
280SL-værdien har været kontinuerligt stigende i det sidste årti. De billigste 280SL-modeller koster mindst 30.000 dollars, selv om de kræver en komplet restaurering med skruer og møtrikker. De dyreste concourse-modeller kan indbringe op over 300.000 dollars efter komplette, grundige og MB-mærketro restaureringer.
Hvad angår pålidelighed, er 280SL’eren anstændig, men det er trods alt en ekstremt gammel bil. De mest almindelige Mercedes 280SL-problemer er forbundet med rust, motorproblemer, elektriske problemer, utætheder og øget olieforbrug samt defekte brændstofsystemslanger.
Nogle af disse kan ikke nemt repareres, når de er blevet alvorlige, som f.eks. rust. Andre, såsom motorrelaterede problemer, kan og bliver normalt afhjulpet gennem forebyggende vedligeholdelse. Alle er efterhånden klar over, at 280SL “Pagoda” er en virkelig værdifuld klassiker, og derfor er folk opsat på at vedligeholde dem.
Mercedes 280SL rustproblemer
Mercedes 280SL er en gammel Mercedes, hvilket betyder, at den lider af rust ligesom alle andre ældre Mercedes’er. Sørg for at gennemgå alle de sårbare steder som f.eks. under bilen, inde i hjulkasserne, omkring forlygterne, på gulvet, omkring bagklappen og på kølerhjelmen. Alvorlig rust er et totalt no-go, medmindre du har planer om at restaurere bilen.
På nuværende tidspunkt burde du allerede være klar over, hvad rust gør ved en bil, og at det er ekstremt svært at reparere en rusten bil. Sæsonrust kan endda kompromittere en bils strukturelle integritet, hvilket betyder, at bilen har brug for omfattende arbejde.
Mercedes 280SL motorproblemer
Mercedes 280SL kommer med tre forskellige motorvarianter, og alle tre lider af lignende problemer. Masseluftstrømsensoren er en kendt klagepunkt, fordi den holder op med at opretholde det rette forhold mellem luft og brændstof i forbrændingskammeret. Disse motorer er også tilbøjelige til at få problemer med tændingssystemet og brændstofindsprøjtningssystemet.
Nogle ejere har oplyst, at de også er kendt for at overophede, hvilket kan få alvorlige konsekvenser som f.eks. en brand, der bryder ud af motoren. Alt i alt er disse motorer gamle og sarte, hvilket betyder, at de skal passes på, hvis du ønsker at bevare så meget værdi som muligt.
Mercedes 280SL elektriske problemer
At være 70 år gammel for en bil betyder, at den kan lide af stort set alle former for problemer. Disse biler er simpelthen for gamle til at fungere lige så godt som selv 80’ernes biler gør. 280SL synes at opleve problemer med de elektriske stik på motoren, hvilket kan hæmme opstart.
280SL lider også af problemer med udvendig belysning, hvilket er en selvfølge for en bil, der leveres med den ældste og mindst pålidelige belysningsteknologi, der findes. Alt i alt er 280SL’eren enkel nok til, at der ikke er for mange elektriske problemer, fordi der ikke er for mange elektriske komponenter i 280SL’eren til at begynde med.
Mercedes 280SL utætheder og øget olieforbrug
Alle er efterhånden klar over, at Mercedes-biler lækker og at gamle biler lækker. Hvis du kombinerer disse to, får du en Mercedes-klassiker, der nyder at lække som ingen andre. 280SL’eren lækker olie, men den lækker også kølevæske og endda brændstof i nogle tilfælde. Vi har allerede nævnt bilens evne til at bryde ud i flammer.
For at afhjælpe dette skal du sørge for altid at holde øje med gulvet, hvor du parkerer bilen, og gå gennem bilens motorhjelm fra tid til anden for at se, om der er nogen lækager synlige fra toppen af motoren.
Mercedes 280SL defekte brændstofsystemslanger
For at afslutte vores liste over Mercedes 280SL problemer, vil vi også nævne problemer med brændstofsystemet. I afsnittet om motorproblemer i denne artikel har vi allerede nævnt defekte brændstofinjektorer. Problemet her er, at motoren hælder under sving, hvilket lægger pres på injektorerne og får dem til at udvikle problemer med de tætninger, der omgiver dem.
Når dette sker, kan der begynde at løbe brændstof ud, hvilket også er farligt, da det kan bryde i brand på ingen tid. Brændstofslangerne, der sender brændstoffet til injektorerne, kan også blive ødelagt med tiden, hvilket kan forårsage endnu mere alvorlige brændstoflækager.
FAQ-afsnit
Hvorfor er Mercedes 280SL så populær?
Grunden til, at Mercedes 280SL er så populær, er, at der simpelthen ikke findes så mange af dem. Desuden er alle klar over, at 280SL tilbyder upåklagelige byggematerialer af høj kvalitet, der får bilen til at føles dyr og uforgængelig.
280SL ser fantastisk ud, og det er også delvist grunden til, at folk elsker den så meget. Endelig, hvis du spørger en Mercedes classic entusiast om, hvilken Mercedes classic kører bedst, er der stor chance for, at Mercedes 280SL kommer til at ligge på en af de 3 øverste pladser på listen.
Hvorfor kaldes Mercedes 280SL for Pagoden?
Mercedes 280SL blev designet af en mand ved navn Paul Bracq, som fandt på det cool tagdesign på 280SL’eren. Folk begyndte at kalde 280SL’eren for “Pagoda”, fordi taget ligner taget på et tempel i Fjernøsten. Da dette kælenavn begyndte, tog det ikke lang tid, før folk begyndte at kalde 280SL Pagoda over hele verden.
Det konkave tag er et af de definerende træk ved 280SL, så det giver god mening, at 280SL forbliver husket på grund af sit tag og på grund af mange andre ting.
Er Mercedes 280SL en god investering?
Mercedes 280SL Pagoda er faktisk en god investering af en række årsager. Til at starte med er der simpelthen ikke mange af disse rundt omkring, hvilket betyder, at dem i god stand nu er i stand til at hente store beløb.
Hvis vi tager et kig på 280SL-værditabellerne, vil vi se, at værdien af disse er konstant stigende. Alt i alt skulle 280SL’eren være en god investering, men det er umuligt at sige med sikkerhed.