Kan man reparere rust under en bil?

Ofte kan rust repareres. Der er stor forskel på nogle tilfælde af rust, og nogle af dem kræver måske bare en lille berøring, mens andre kan kræve masser af karrosseriarbejde. Nogle rustne biler kræver endda helt nye bilpaneler.

Så det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt det er muligt, men om det giver mening at reparere en rustbeskadiget bil? Det koster langt mindre at slibe et korroderet område ud og slibe det ned i forhold til at svejse og udskifte paneler. Så en rusten bil er kun værd at reparere, hvis det er økonomisk muligt.

En rusten bil kan også være et stort problem, der venter på at opstå, især hvis bilens ramme er rusten. Bilens strukturelle integritet er kompromitteret, og bilen kan bogstaveligt talt brække i to dele. Disse niveauer af rust er normalt ikke værd at reparere for enhver pris.

Det er sikkert at sige, at hvis du ikke ejer en særlig limited edition meget værdifuld bil, der kan drage fordel af en top-down bolt og møtrikker restaurering, er det meningsløst at reparere enhver alvorlig rust. Ikke-specialbiler med store rustpletter er normalt ældre og mindre tilbøjelige til at bevare nogen værdi efterfølgende.

Udbedring af mindre rustpletter

Mindre rustpletter er forholdsvis almindelige hos biler, der er 20+ år gamle. Mange af disse biler er ikke lavet med nogen rustbeskyttelse fra fabrikken, og det forventes endda, at de vil ruste, hvis der ikke er truffet nogen proaktive foranstaltninger.

Først skal du lokalisere alle de mulige rustpletter, og til dette er det nok den bedste idé at tage bilen ind til en inspektion. Når det er lykkedes dig at lokalisere alle rustpletterne, skal du gå i gang med at købe alt det nødvendige udstyr, f.eks. fint sandpapir, en slibemaskine, malinggrunder, en dåse sort autolak og en affedtningsmiddel af høj kvalitet.

  Hvad er det bedste pendlerkøretøj?

Desuden bør du også købe det relevante beskyttelsesudstyr som f.eks. et par ordentlige beskyttelsesbriller og handsker. Desuden er det også en god idé med et bilhejseværk eller en hurtig donkraft, da rusten sandsynligvis er placeret på bilens underside.

Først bør du rense det rustne sted, slibe det ned og afslutte forarbejdet ved at slibe overfladen ned til det bare metal. Når du har fået fjernet al rusten, skal du grundmale området og vente på, at grundmalingen tørrer. Derefter kan du gå i gang med at male området.

Proaktive rustbeskyttende foranstaltninger

Når du har malet området, er det også en god ting at træffe nogle proaktive foranstaltninger for at sikre, at der er mindre sandsynlighed for, at der opstår rust. Et naturligt næste skridt efter den proces, der er fremhævet i det foregående afsnit, er at bruge et tjærebaseret stof, også kendt som en underlak, for at beskytte de sårbare områder yderligere.

Dette stof er lavet til at skabe et beskyttende lag mellem malingen og elementerne, og hvis det anvendes med succes, bør det beskytte panelet i et år eller to. Denne proces koster normalt 100-200 USD og bør gentages hvert år eller hvert andet år.

Du bør også tjekke en række forskellige oliesprays, der også er lavet til at beskytte panelerne mod rust. Disse kan fås i dryp- eller drypfri form, men de drypfri kræver, at du borer i bilens paneler, hvilket aldrig er en god idé. Begge disse er også prismæssigt set lige så gode som den tjærebaserede belægning.

Du kan også tjekke et dedikeret elektronisk modul, der, hvis det placeres strategisk, sender en konstant elektrisk strøm ud i hele bilens karrosseri og gør det teoretisk umuligt for rust at opstå. Men disse er primært lavet til både og under overflader, der konstant er under vand, ellers er de ikke lige så effektive, og de koster også et par hundrede kroner.

  Vil elbiler blive billigere?

Fastsættelse af alvorlig rust

Alle de førnævnte rustpletter kan og bliver ret ofte repareret. Men hvis din bil har mange rustpletter, eller hvis niveauet af eksisterende rustpletter er mere alvorligt, så er det meget sværere at reparere den. Hvis dit panel er helt rustet, er der intet, du kan gøre for at redde det.

Det betyder, at du sandsynligvis står over for et helt nyt panel, og hvis rusten også har spredt sig til andre paneler (hvilket ofte er tilfældet), får du også brug for alle de ekstra paneler. Disse reparationsopgaver kan koste mange penge, og det kræver en erfaren mekaniker og en stor mængde tid.

Hvis der er alvorlig rust på dine strukturelle dele, så er det stort set game over, fordi disse reparationer kræver, at du skal skille bilen helt ad. Det er værd at nævne, at næsten al rust kan repareres på den ene eller anden måde, men nogle niveauer er rimelig uoprettelige.

FAQ-afsnit

Skal jeg reparere rust på min bil?

Det afhænger af rusten, den pågældende bil og dig. Hvis rustpletterne er små og nemme at komme til, så gør det bare og reparer det. Hvis rustpletterne er store og alvorlige, så giver det ikke så meget mening, hvis bilen ikke er noget værd.

Hvis du f.eks. ejer en klassisk 911’er eller en anden værdifuld bil, så kan det give mening at reparere bilen. Og det kommer også an på, hvad du vil have. Hvis du elsker din bil og hader at se den gå denne vej, så gå i gang med at reparere den, men kun hvis det giver en vis økonomisk mening i sidste ende.

  Hvad er den hurtigste familiebil?

Hvor ofte opstår der rust?

På moderne biler er rust ikke så almindeligt takket være en masse rustbeskyttende metoder og proaktive fabriksforanstaltninger. Desuden er masser af nyere biler også under garanti for en lang række skader, herunder rust.

Ældre, stærkt brugte og slidte biler er meget mere udsat for rust. Ubefæstede veje, stenslag, salt og langvarig udsættelse for fugt kan udvikle rust til alvorlige problemer, så sørg altid for at kontrollere bilen en gang imellem.

Giver det mening at redde en helt rusten bil?

En fuldstændig rusten bil er en bil med masser af alvorlige rustpletter og endda en masse strukturel rust på karrosseriet. Disse er ikke værd at reparere i 99% af tilfældene. Men hvis den pågældende bil er en begrænset udgave af en meget eftertragtet klassiker, kan det endda give mening.

For et par år siden fandt en mand en Ferrari 250 GTO fra 60’erne bogstaveligt talt begravet i sin baghave. Bilen er fuldstændig rustet ud, men efter restaureringen steg bilens værdi voldsomt til flere tocifrede millionbeløb.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z