Ingen bil er i sig selv sikker, for i gennemsnit dør mere end 30.000 amerikanere hvert år af bilrelaterede årsager. Biler er tunge, kraftfulde, fulde af brændbare væsker og bevæger sig undertiden med ekstremt høje hastigheder, hvilket gør dem farlige, uanset hvilken drivlinje der er tale om.
På den anden side er elbiler ikke fyldt med brændbare væsker, hvilket gør dem mere sikre ud fra det perspektiv, men elbiler har energitætte litium-ion-batterier, som er brændbare og endda kan eksplodere lejlighedsvis.
Hybrider er en blanding af almindelige benzin- eller dieseldrevne køretøjer og elbiler, hvilket betyder, at de potentielle sikkerhedsproblemer er endnu større. Heldigvis bruger mange moderne hybridbiler nikkel-metalhydrid-batterier, som er mere sikre end lithium-ion-batterier, men ikke lige så strømtætte og effektive.
Man kan roligt sige, at juryen stadig ikke er klar over dette spørgsmål, da der ikke findes tilstrækkelige data, der sikkert kan bevise, hvorfor og hvordan batterier antændes og/eller eksploderer. Uanset hvad det måtte være, er der i dag masser af sikkerhedsforanstaltninger, der skal forhindre batterier i at eksplodere.
Nikkelmetalhydridbatterier (NiMH) – Den mest almindelige hybridbatteritype
I dag bruger langt de fleste hybridbiler stadig nikkel-metalhydridbatterier, som er mere sikre end lithium-ion-batterier, men som er langt mindre strømtætte og energieffektive. Disse batterier bruger brint til at lagre elektrisk energi, og de bruger også titan til at sikre brintionerne korrekt.
NiMH-batterier har eksisteret i et godt stykke tid nu, og som sådan er de billige og nemme at få fat i. De giver omkring 4 til 5 miles pr. Kwh og er langt bedre sammenlignet med blybatterier med syre, som også bruges i mange biler i dag.
NiMH-batterier kan let genoplades og tømmes, men de er langt fra lige så effektive og strømtætte som lithium-ion-batterier. Hvad angår sikkerhed, er NiMH-batterier faktisk mere stabile og mindre tilbøjelige til at bryde i brand eller eksplodere.
Grunden til dette er, at NiMH-batterier er mindre strømtætte, og at der er meget mindre aktivt materiale i hver celle. NiMH-batterier er dog skadelige for miljøet, og de skal bortskaffes i henhold til producentens anvisninger.
Lithium-ion-batterier (Li-Ion) – stærkere, bedre, hurtigere, lettere og mere dødbringende
Li-Ion-batterier er simpelthen bedre sammenlignet med NiMH- eller bly-syre-batterier, fordi de er langt mere effektive, kraftigere, mindre, lettere og generelt hurtigere at oplade. Li-Ion-batterier er fremstillet af meget reaktivt lithium og kulstof, og de kan derfor lagre langt mere energi.
Li-Ion-batterier er dog langt fra perfekte. De koster mange penge, og nogle elbiler og hybridbiler bruger batteripakker, som det koster titusinder af dollars at udskifte. Sådanne priser er en stor afskrækkende faktor for mange mennesker, der ønsker at gå over til elbiler, men som tiden går, bør disse priser falde.
Det er også vigtigt at bemærke, at lithium-ion-batterier primært er lavet til mindre enheder, og større Li-Ion-batterier er derfor ikke lige så effektive eller overlegne. Større Li-Ion-batterier er også brandfarlige og tilbøjelige til at eksplodere, og det er sandheden.
Selv om sådanne tilfælde sker ret sjældent, og der er masser af forholdsregler derude, der er lavet for at sikre, at et Li-Ion-batteri ikke bryder i brand, men Li-Ion-batterier bryder nogle gange i brand, og når de gør det, er det virkelig svært at slukke branden.
Hybridbilers generelle sikkerhed – sikrere for føreren, farligere for alle andre
Batterier og drivlinjekomponenter er ganske vist en vigtig del af den overordnede sikkerhed i biler, men de er ikke de eneste komponenter, der skal konstrueres på en bestemt måde. Hybrid- og EV-biler er i sagens natur tungere, og nogle gange kan en hybridvariant veje op til 500 pund mere end en almindelig benzinvariant.
Som sådan bidrager denne ekstra vægt til den overordnede sikkerhed, fordi en tungere bil nødvendigvis er sikrere, når den kolliderer med en letvægtsbil. IIHS anslår, at ulykker med hybridbiler har 25 % mindre sandsynlighed for at skade føreren alvorligt, men hvad angår fodgængere, er det omvendt.
Et af de største problemer med EV- og hybridbiler er den manglende støj, når de udelukkende bruger elmotoren. I dag skal næsten alle hybridbiler afgive en eller anden form for støj for at kunne godkendes på de fleste markeder.
FAQ-afsnit
Kan man aflade et hybrid litium-ion-batteri fuldstændigt?
I teorien kan Li-Ion-batterier aflades helt, men det er ikke noget, du nogensinde ønsker at gøre, fordi kobberet i batteriet kan opløses i elektrolytterne. Hvis du aflader batteriet fuldstændigt, vil du ligesom opleve et alvorligt fald i batteriets tilstand.
Nogle gange kan det endda kræve, at du skal udskifte hele batteriet fuldstændigt, og det kan koste dig et par tusinde kroner. Indrømmet, de fleste nyere hybridbilbatterier er næsten umulige at aflade helt.
Hvor længe holder et hybridbatteri?
Et andet stort problem med Li-Ion-batterier er, at de ikke holder evigt, for at være helt præcis holder de fleste bil Li-Ion-batterier op til 100-150k miles. Herefter er du bundet til at udskifte batteriet, og det kan koste en betydelig sum penge.
På den anden side kan et nikkel-metalhydridbatteri nogle gange holde helt op til 355k miles, og selv når de går i stykker, er de billigere at købe, fordi de er mere almindelige. Nogle Toyota Prius NiMH-batterier kan angiveligt holde endnu længere end det.
Er brintbiler bedre end hybridbiler?
Ikke mange mennesker ved det, men man kan købe en komplet brintbil i dag, og nogle mener endda, at en brintbil er det bedste rene alternativ til benzin og diesel. En af de største fordele ved brintbiler er, at de har en tendens til at give dig et højere kilometertal end elbiler.
Uanset hvad, er brint ikke perfekt, og det er sandsynligvis grunden til, at brint aldrig blev et almindeligt valg af fremdrift. Et stort problem med brint er den alvorlige mangel på effektivitet og brugervenlighed, fordi der stort set ikke findes nogen brintstationer i de fleste befolkede lande, og det skyldes til dels, at brintlagring i sagens natur er ineffektiv.