Mercedes Benz er et bilfirma, der har eksisteret i over 100 år. Siden da har Mercedes skabt mange forskellige modeller, men kun få af dem har været lige så velanset som modellerne fra 1980’erne og 1990’erne.
Den bedste Mercedes-model fra 90’erne er vel nok Mercedes 500E fra 1991. Bilen er et direkte resultat af et joint venture mellem Porsche og Mercedes. 500E byder på et ikonisk Mercedes-design og har fået tilnavnet “den firedørs Porsche”.
En anden fremragende Mercedes fra 90’erne er W140 S-klassen. Dette legendariske flagskib debuterede først med mange funktioner, som de fleste topmoderne luksusbiler tilbyder i dag.
Mercedes 500E
500E er en definition af en sleeper eller en ulv i fåreklæder. Bilen var subtilt designet, men tilbød imponerende præstationer og en motorsportstestambog, der blev bakket op af Porsche. 500E er en af de mest populære “moderne klassiske” Mercedes-modeller, og det er der en god grund til.
500E kunne nemt have været forvekslet med en almindelig Mercedes 90’er sedan, men denne bil bød på en 5,0-liters V8 med 326 hk, en 0-60-tid på 6,1 sekunder og en topfart på 250 km/t (155 mph). Disse typer af tal var normalt forbundet med de højest præsterende sportsvogne fra denne æra.
500E kostede næsten det dobbelte af prisen for en almindelig 300E, og der blev solgt mere end 10.000 enheder. At finde en i anstændig stand i dag kan stadig koste op til 60.000 dollars.
Bilen blev fremstillet på Porsches fabrik i Sindelfingen og var den første bil, der indførte en funktion kendt som “standarddækmotor”, hvilket betød, at motoren sad lavere i bilen for at forbedre ydeevnen.
500E og Audi RS2 var biler, der stort set startede Mercedes AMG-divisionen og Audi RS-divisionen. Den status, som moderne AMG- og RS-modeller nyder, har en direkte forbindelse til disse to modeller, og på grund af dette og mange andre grunde vil disse to for altid blive husket som originale autobahnraketter, der blev lavet i samarbejde med Porsche.
Mercedes W140 S-klassen
En anden stor Mercedes fra de tidlige 90’ere er W140 S-klassen. W140’eren anses af mange for at være en af de mest overudviklede Mercedes-modeller gennem tiderne. W140 S-klassen er den første bil i historien, der tilbyder elektronisk stabilitetskontrol (ESP). Dette system er en standard i alle nye biler i dag, men det debuterede i 90’ernes Mercedes-flagskib.
En luksussedan som W140 er en bil med et mål om maksimal komfort for passagererne, så Mercedes debuterede med mange nye funktioner for at forbedre køreoplevelserne. Disse omfatter dobbeltglasruder for en mere støjsvag kørsel, 4-zoners klimakontrol, traction control, navigation og endda stemmestyring.
Desuden tilbød W140 S-klassen også sot-close døre, soft-close bagagerum, sidegardinairbags og regnfølsomme forrudeviskere. Stort set alle disse funktioner, der er standard i dag, havde deres debut i W140.
Men det, der adskiller W140 mest fra resten, er det faktum, at denne S-klasse er den sidste sedan, som Mercedes fremstillede med en “penge er ingen sag”-mentalitet. Den efterfølgende S-klasse kunne ikke måle sig med W140, fordi den var plaget af mange forskellige omkostningsnedskæringer.
Mercedes 190E
W140 og 500E var biler, der blev lavet for at tilbyde den mest luksuriøse og den mest præstationsorienterede oplevelse, som Mercedes kunne tilbyde i 90’erne. Men 190E fra 90’erne er enhver mands Mercedes.
190E blev solgt fra begyndelsen af 80’erne til begyndelsen af 90’erne, og der er ikke mange andre modeller, der vil blive husket så kærligt som 190E. Det skyldes mest af alt, at 190E var og stadig er en skudsikker bil, der er højt anset for sin uforgængelighed og evne til at samle enorme kilometer på kilometertælleren.
Mere om vores yndlings-Mercedes fra de gode gamle dage
Hvilken er den bedste Mercedes Benz-model gennem tiderne?
Det er svært at finde en Mercedes, der nyder en mere legendarisk status end den ikoniske 300SL. Bilen blev lanceret i 1954 og kunne nå 163 mph, hvilket gav den titlen som den hurtigste bil i verden på det tidspunkt. Men det største ved denne Mercedes var evnen til at køre i en uovertruffen komfort ved sådanne hastigheder.
Desuden anses denne bil ofte for at være den smukkeste bil, der nogensinde er lavet. Selv om skønhed helt sikkert ligger i beskuerens øje, er 300SL’s udseende svært at tage fejl af. Efterspørgslen efter disse er så stor, at en 300SL i dag koster et par millioner dollars.
Hvilken er den mest pålidelige Mercedes fra 90’erne?
Mercedes tilbød mange pålidelige modeller i 90’erne, herunder den førnævnte 190E. Modeller som W124 er også bredt anset som utroligt pålidelige Mercedes-tilbud. Denne 3,0-liters turbodiesel var bygget som en tank, og de kan stadig findes overalt.
Hvis man stiller spørgsmålstegn ved W124 Mercedes’ pålidelighed, kan det varmt anbefales at se Grand Tour-afsnittet, hvor James May bruger en vogn som denne til at transportere et akvarium gennem Afrika.
Et andet godt eksempel på Mercedes’ pålidelighed er W126. W126 er den anden generation af S-klassen og er også bredt anset som et andet pålideligt køretøj.
Hvilken er den bedste Mercedes fra 90’erne at købe?
Mercedes biler fra 90’erne er utrolige, meget velbyggede, ser godt ud og er ret kraftfulde. En af disse modeller er R129 Mercedes 500SL. 500SL tilbød stil og substans med mange forskellige sikkerheds- og teknologifunktioner, der stadig er relevante den dag i dag.
500SL blev tilbudt med en 5-0 liters V8 med 322 hk, der var i stand til imponerende accelerationstider og lød som en muskelbil i processen. Du kunne få en af disse for så lidt som 15.000 dollars, og en flot en tilmed.
Den største ulempe ved 500SL er dens pris. Denne bil var billig i lang tid, og derfor blev mange af dem forsømt, men hvis det lykkes dig at finde en i ordentlig stand, så slå til, for 500SL er en af de bedste Mercedes cabrioleter gennem tiderne.
I 1990’erne var Mercedes den førende bilproducent i verden. Intet andet mærke kunne matche det niveau af tekniske muskler, som Mercedes udfoldede, og netop derfor vil en Benz fra 90’erne normalt være en levedygtig mulighed.