Hvilken Mercedes er den hurtigste, er et ret kompliceret spørgsmål at svare direkte på. Gennem årene har Mercedes produceret mange hurtige biler, hvoraf nogle kan sprinte fra 0 til 60 mph på omkring 3-4 sekunder, og mange af dem topper med langt over 200 mph.
I dag formår GT 63 4-dørs Coupé at nå 60 mph fra stilstand på omkring 3,1-3,2 sekunder og er sandsynligvis den hurtigste 0-60 Mercedes i produktion i øjeblikket. Hvad angår topfart, indtager Mercedes SLR Stirling Moss førstepladsen med en topfart på 217 mph.
Hurtigste Mercedes-sedaner
I dag producerer Mercedes forbløffende dygtige sedaner. Sedans som AMG E63 S er firehjulstrukne, BiTurbo, V8-drevne speedsters, der er i stand til at nå 60 mph fra stilstand på under 3,5 sekunder. Disse tal er vanvittige for en familie-sedan. For ikke så længe siden var disse tal udelukkende forbundet med superbiler.
Med en imponerende tid på 3,1-3,2 sekunder indtager den førnævnte GT 63 4-dørs coupé førstepladsen som den hurtigst accelererende Mercedes-model. Både E63 S og GT 63 formår at nå disse tåbelige tal takket være 4matic+ firehjulstrækssystemerne, en hurtigskiftende automatgearkasse med launch control og den dejlige V8’er.
Hvad angår topfart, indtager GT 63 også førstepladsen som den hurtigste sedan med en topfart på 192 mph. AMG E63 S indtager andenpladsen med en topfart på omkring 186-190 mph. På tredjepladsen kommer Mercedes CL63 fra 2010-2014, som også kan nå op på 186 mph.
Hurtigste Mercedes SUV’er
I takt med at SUV’er fortsat stiger i popularitet, har Mercedes udvidet sit SUV-udbud og lanceret hurtige AMG-varianter af almindelige Mercedes SUV’er. SUV’er er ikke i stand til at nå de samme tal som sedaner på grund af den øgede vægt og de kompromitterede aeroprofiler.
Men GLE 63 S Coupé formår at nå 100 km/t på omkring 3,7-4,0 sekunder. Disse tal er endnu mere imponerende, når man tager SUV’ernes form og størrelse i betragtning. For ikke så længe siden nåede de mest kraftfulde superbiler som Ferrari Enzo de 60 mph på lignende tider.
GLC 63 AMG formår også at ramme de 60 mph på omkring 3,7-4,0 sekunder. Både GLE og GLC topper ved ca. 174 mph. Lige efter følger GLE 63 i den almindelige udgave, der klarer 173 mph med en lignende 0-100-tid som de førnævnte SUV’er.
Hurtigste Mercedes super/sportsvogne
Sports- og superbiler er lavet med henblik på ydeevne, så det er kun logisk, at disse typer biler opnår de mest imponerende tal. Og det er sandt, men disse biler er ikke primært lavet for at opnå de bedste 0-60-tider, og det er grunden til, at GT 63 4-dørs coupé er den hurtigste accelererende Mercedes.
De hurtigst accelererende nuværende Mercedes supersportsvogne fra produktionen er forskellige varianter af den 2-dørs AMG GT-model med 2 døre. Den hurtigst accelererende er den helt nye GT Black Series, der når 60 mph på 3,2 sekunder og når en topfart på 202 mph.
Den hurtigste Mercedes-bil i det hele taget er dog SLR Stirling Moss, som kan nå 217 mph med en respektabel 0-60-tid på 3,4 sekunder. Tæt efter følger CLK GTR med en topfart på 214 mph. Tredjepladsen indtages af den legendariske Mercedes SLR Mclaren 722, som var en fælles produktion mellem Mercedes og Mclaren med en respektabel hastighed på 210 mph.
Mercedes vil snart starte produktionen af den nyligt udgivne hyperbil kaldet Project 1. Bilen kan prale af en motor, der blev fundet i Mercedes F1-bilen. Bilen forventes at yde op mod 1000 hk med en topfart på mere end 217 mph og en 0-60-tid på under 3 sekunder.
Mere om hurtige biler
Hvad er den bil med den højeste topfart i verden lige nu?
Målet om at være den hurtigste i verden er et fristende tilbud for enhver bilproducent, der konkurrerer i topfartssegmentet. Biler som den legendariske McLaren F1, Ferrari F40, Bugatti EB-110, Bugatti Veyron for blot at nævne nogle få er nogle af de modeller, der på et tidspunkt har været betragtet som verdens hurtigste.
I dag er dette segment utroligt populært, og titlen som den hurtigste bil i verden gør helt sikkert underværker, når det gælder salget. Producenterne har en tendens til at bygge rekordbiler, fordi nummer et-bilen altid sælger godt.
I dag er den hurtigste bil i verden Buggati Chiron SuperSports, som har formået at opnå en imponerende hastighed på 490 km/t (304 mph). Før Chiron blev titlen holdt af Koenigsegg Agera RS, en svensk hyperbil med en rekordhastighed på 458 km/t (284 mph).
Hvad er den hurtigste accelererende bil i verden lige nu?
Midlerne til at bygge den hurtigst accelererende bil er helt anderledes, end det er at lave en topfartsløber af en bil. Tophastighedsbiler er som regel lange og glatte med en kraftig topfart, men hurtige biler er dem med lidt mere vægt og firehjulstræk.
Elektriske hyperbiler er de nye konger af acceleration. Lige nu er den hurtigst accelererende elbil Rimac Concept Two med en 0-60-tid på 1,8 sekunder, og den kommende Tesla Roadster forventes også at ligge i samme region.
Disse imponerende tider skyldes, at elbiler producerer 100 % af deres drejningsmoment ved 0 omdrejninger, mens en traditionel forbrændingsmotor skal forkæle op til et vist omdrejningstal, før den producerer sit maksimale drejningsmoment.
De hurtigste ikke-elektriske biler er Bugatti Chiron med en 0-60-tid på ca. 2,3 sekunder, tæt fulgt af den fantastiske Porsche 911 Turbo S med en 0-60-tid på ca. 2,4 sekunder.
Hvad gør en hurtig bil til en hurtig bil?
For at opnå maksimal ydeevne skal en bil være konstrueret på en bestemt måde. De fleste hurtige biler er stive, ubehagelige, små, støjende og dyre. Det er nemmere at opnå en højere topfart, hvis en bil er lettere, kun har 2 sæder og ikke har noget stereoanlæg og ingen aircondition.
Nogle biler går endda så langt som til at lave vinduerne i plastik og fjerne næsten alle de lyddæmpende materialer. Det er grunden til, at nogle biler som Buggati Chiron eller Porsche Turbo S er så fantastiske.
Disse biler er utroligt hurtige, men også nemme at køre og meget komfortable, de byder på den nyeste teknologi, de er rummelige og ikke for højlydte. De tilbyder justerbare opvarmede sæder og rat, og de har et premium surroundsystem med flere højttalere. Alligevel formår de stadig at slå rekorder i afdelingen for topfart og acceleration.