Har en Tesla brug for olie?

Da Tesla er et fuldt elektrisk køretøj, er omkostningerne til vedligeholdelse af Teslas lavere sammenlignet med andre luksusbilmærker som Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi og Range Rover. Men har Teslas brug for olie?

Tesla har brug for olie, men kræver ikke et olieskift. Derudover har de brug for smøreolie og ikke motorolie. Tesla leveres med smøreolie i differentiale eller gearreduktionsboks. Så ligesom andre fuldt elektriske biler behøver Tesla-ejere ikke at kontrollere oliestanden eller foretage et olieskift, da de er fuldt elektriske.

Desuden er det vigtigt at bemærke, at selve motorerne ikke har olie, men at lejerne ad tandhjulene har olie, som forklaret ovenfor. Desuden kan olien i lejerne og tandhjulene skiftes efter at have tilbagelagt over 100.000 miles i Tesla Model X- og Model S-køretøjer.

Hvilke væsker kræver Tesla?

På trods af at Tesla biler er helt elektriske, har de stadig brug for forskellige væsker til smøring. Du finder kølemidler og flydende smøremidler. Disse væsker er dog forseglet for livet og kan ikke udskiftes. Derudover har de A/C-kølemiddel og bremsevæske.

Og da Tesla har et normalt 12V-batteri til nødstilfælde, så bilen kan køre, styre og bremse selv, hvis hovedbatteriet svigter, skal den have batterisyre. Men som forventet er det også forseglet og kan ikke let tilgås.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Ikke desto mindre mangler der flere væsker, som man normalt ville finde i en normal ICE-bil. Sådanne væsker omfatter motorolie, transmissionsvæske, kølervand eller frostvæske og naturligvis brændstof.

Hvad gør Tesla-vedligeholdelse billigere?

Tesla-vedligeholdelse er billigere, fordi den ikke har mange bevægelige dele. Det anslås, at Tesla har omkring 17 til 20 bevægelige dele. På den anden side har en traditionel ICE-bil over 2.000 bevægelige dele. Med dette skøn er det lettere at se, hvorfor vedligeholdelse af en Tesla er langt meget billigere end vedligeholdelse af en normal luksusbil.

  Hvad er de negative sider ved at eje en Tesla?

Så hvis du ejer en Tesla, behøver du ikke at bekymre dig om brændstoffilter, konventionelle olieskift, emissionskontrol eller udskiftning af tændrør. Og da Tesla er en fuldt elektrisk bil, er ting som udskiftning af bremseklodser ualmindeligt på grund af den regenerative bremsning, der reducerer sliddet på bremserne betydeligt.

Hvilke Tesla-dele kræver vedligeholdelse og efter hvor lang tid?

Som nævnt tidligere har Tesla færre bevægelige dele, hvilket betyder, at omkostningerne til reparation og vedligeholdelse er noget lavere end for ICE-biler. Nogle Tesla-dele kræver dog mere opmærksomhed end andre. Disse omfatter bl.a:

  • Høj-effektivt partikelfilter eller HEPA-filter
    Hvis din Tesla er udstyret med et højeffektivt partikelfilter, skal du skifte det hvert 3. år.
  • Kabineluftfilter
    Kabineluftfiltret har til opgave at forhindre pollen, vejstøv, industrielt nedfald og andre partikler i at komme ind gennem ventilationsåbningerne. Tesla anbefaler, at kabineluftfilteret skiftes hvert 2. år i Tesla Model 3&Y og hvert 3. år i Tesla Model S&X.
  • Dækrotation, afbalancering og justering af hjul
    Tesla anbefaler, at du skifter dine dæk efter hver 10.000 miles. Hvis du kører aggressivt, og din bil har en forskel i profildybde på ca. 2/32-tommer eller mere, skal du dog rotere dem. Aggressiv kørsel forårsager for tidlig dækslid og kan kræve hyppig dækservice. Dækrotation koster ca. 35 til 100 USD afhængigt af modellen.
  • Service af klimaanlæg
    Tesla kræver, at dets brugere skal servicere klimaanlægget hvert 3. til 6. år, afhængigt af Tesla-modellen. Ved at servicere klimaanlægget kan man udskifte tørreposen til klimaanlægget for at sikre lang levetid og effektivitet. Hvis du har en Tesla Model 3, skal du servicere den hvert 6. år, Tesla Model Y hvert 4. år og Tesla Model S&X hvert 3. år.
  • Test af bremsevæske
    For at holde bilen i optimal drift anbefaler Tesla brugerne at kontrollere, om bremsevæsken har forurening hvert 2. år og skifte dem om nødvendigt.
  • Vinterpleje
    Producenten kræver, at Tesla-ejere i kolde områder skal rense og smøre alle bremsecalipre i 12.500 miles eller årligt.
  Bedste Tesla til høje personer

FAQ

Kræver Tesla en årlig vedligeholdelsesservice?

Nej, Tesla har ikke brug for nogen årlig vedligeholdelsesservice som de fleste ICE-biler. De fleste Tesla’er skal dog have et serviceeftersyn efter hver 12.000 miles. Men før du tager din bil til et Tesla-servicecenter i nærheden af dig, skal du tjekke den planlagte vedligeholdelse i brugermanualen.

Kan jeg annullere min Tesla-garanti, hvis jeg ikke tager bilen til service?

Det afhænger af, hvilken type garanti du har taget. Hvis det er en begrænset garanti for en ny bil eller en begrænset garanti for en brugt bil, vil ingen af dem blive påvirket. Hvis du derimod har taget en garanti, der dækker en udvidet serviceaftale, kan garantien blive påvirket.

Bruger Tesla brændstof?

Nej, Tesla bruger ikke brændstof. Det vigtigste salgsargument for Tesla er, at de er fuldt elektriske. Desuden kører de på batterier, der oplades fra en ladestation eller en stikkontakt i hjemmet. Derfor har de ikke brug for benzin eller brændstof for at fungere.

Hvad sker der, hvis en Tesla løber tør for opladning?

Når din Tesla strømmen bliver meget lav, foreslår bilen opladningssteder i dit område, f.eks. den nærmeste Tesla-superopladningsstation. Udover det vil den give dig besked, når du er ved at være uden for rækkevidde af den nærmeste Tesla-superoplader. En anden ting, der sker, når din Tesla løber tør for opladning, er, at den ikke vil opretholde en konstant hastighed på motorvejen.

  Går Tesla ofte i stykker?

Hvad koster det at vedligeholde en Tesla?

I modsætning til traditionelle brændstofbiler udsættes Tesla ikke for meget slid, hvilket betyder, at der er færre dele at bekymre sig om, når du kører flere kilometer. Ting som oliefiltre skal ikke skiftes efter nogle få kilometer, da denne bil er fuldt elektrisk.

Uanset dette skal Tesla stadig vedligeholdes, og producenten anbefaler at vedligeholde din bil efter hver 12.000 miles. Tidligere krævede Tesla årlig vedligeholdelse, men det er ikke længere tilfældet. Nogle af de Tesla-dele, der skal inspiceres regelmæssigt, er dæk, kabineluftfilter, test af bremsevæske og service af klimaanlægget.

I gennemsnit skal du bruge tæt på 300 dollars årligt for at vedligeholde en Tesla. En af de dele, som du skal vedligeholde årligt, er dækrotation. Andre almindelige reparationer omfatter udskiftning af iltsensor, hjullagre, bremsecaliper og vinduesmotorregulator.

Resumé

Så hvis du har spekuleret på, om Tesla har brug for olie eller ej, så ved du det nu. Tesla har brug for olie, men ikke motorolie til at køre motoren. Desuden er det ikke meningen, at olien i Tesla skal skiftes, men hvis der opstår et tilfælde, der kræver, at den skal skiftes, bør det gøres af en professionel.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z