Peugeot 107 var tidligere den mindste hatchback i Peugeots sortiment, hvilket betyder, at Peugeot stoppede med den i 2014, hvor den blev erstattet af 108, som bar den fakkel indtil 2021, hvor hele Peugeot “100”-serien blev bragt til ophør for bedre at kunne fokusere på den lidt større 208. Så er Peugeot 107 en god bil?
107 er en god bil af et par forskellige grunde. Først og fremmest kommer den med Toyota-købte motorer, som ikke er de bedste og kraftigste motorer i verden, men som kan holde længe, hvis de vedligeholdes korrekt. Designmæssigt er 107 virkelig ikke noget at prale af, da det bare er en lille, forholdsvis gammel hatchback.
Peugeot var ikke alt for opsat på at designe karakterfulde biler, da 107’eren kom ud, hvilket også overføres til interiøret. Køreoplevelsen er faktisk ret underholdende, da 107’eren er virkelig let og den er forholdsvis adræt. Pålideligheden ser ud til at være fin, hvorfor 107’eren burde kunne holde i lang tid.
Værdimæssigt kan du nu om dage få en af disse til skidtpris, men det er bedre at bruge lidt mere for at finde en bil, der ikke er blevet misbrugt i hele sit liv. Praktikken er elendig, da 107’eren ikke har plads i bagagerummet og ikke har plads til bogstaveligt talt noget andet end føreren foran.
Peugeot 107 – drivlinjen
107 tilbydes med et valg af to motorer, enten en 1.0L 3-cylindret benzinmotor i linje med 69 hk og 68 lb-punkts drejningsmoment eller en dieseldrevet 1.4L HDi-motor med 54 hk og 95 lb-punkts drejningsmoment. De fleste modeller leveres med en rudimentær 5-trins manuel gearkasse og et sæt af tre pedaler, men en 5-trins 2-Tronic-gearkasse kunne fås som ekstraudstyr.
Kraften sendes kun til forhjulene, og bilen skulle kunne give omkring 45-55MPG for benzinmodellen og op til 60MPG for dieselvarianten. 107’eren vejer under 1.900 lb eller 860 kg, hvorfor den ikke rigtig har brug for så meget kraft for at komme af sted. Drejningsmomentet på 95lb-ft med dieselmodellen er nok den bedste version at gå efter.
Peugeot 107 – Design og kørsel
Man behøver ikke være designekspert for at se, at de folk, der har designet 107’eren, ikke rigtig har bekymret sig så meget om at få bilen til at se mindeværdig ud. Den ligner enhver anden Peugeot fra den tid, hvilket betyder, at den ikke ligner meget. Interiøret er den samme historie, men er ergonomisk set et rigtig godt sted at være, da alt er inden for perfekt rækkevidde og er funktionelt.
Køreoplevelsen er underholdende, da den lille 107 er adræt og kvik og kan placeres gennem smalle trafikhuller som en dartpile. Den holder sig overraskende flad i sving, men du vil ikke skubbe en, da den er så lille, at det føles ubehageligt. Den er også relativt støjsvag og komfortabel.
Peugeot 107 – Pålidelighed og almindelige problemer
107 er bredt anset for at være en pålidelig bil, hvilket betyder, at den burde stå sin prøve, hvis du passer ordentligt på den. Motoren har nogle få hikke, når det gælder tomgangskontrolventilen eller katalysatoren, men rettidig vedligeholdelse burde enten kunne løse dette proaktivt eller minimere modgangene.
Servostyringspumpen kan gå i stykker, batteriet kan blive ret hurtigt tømt, instrumentbrættets målere kan gå i stykker, udstødningen kan ruste, og dør- og bagagerumstætningerne kan også lukke vand ind. Hvis du er ude efter et velbrugt eksemplar, skal du derfor sørge for at tjekke disse.
Peugeot 107 – Værdi og praktisk anvendelighed
Du kan købe en Peugeot 107 for få eller ingen penge i dag, da afskrivningerne virkelig har taget hårdt på 107’eren. Det er også så lille en bil, at markedet ikke er der for ældre subkompakte biler. Med hensyn til plads har 107’eren ingen. Forsæderne kan rumme en større voksen, men bagsæderne er dårlige. Du kan få 107’eren med enten 2-dørs eller 5-dørs, men det gør ikke den store forskel.
Bagagerummet er lille og ikke overdrevent anvendeligt, men bagklappen gør det tilgængeligt. Det er ikke en bil, der er beregnet til langdistanceture, men det er en god bil til normal inter-citykørsel.
FAQ-afsnit
Er Peugeot 107 en god bil at købe?
Tja, hvis du vil have en subkompakt city hatchback, der er overkommelig at købe og overkommelig at vedligeholde, så ja, så er 107’eren faktisk et godt køb. Det er også en ret pålidelig og effektiv bil, hvilket betyder, at dine samlede omkostninger vil blive holdt på et minimum.
Sørg dog for at teste bilen på forhånd, da mange nok vil være irriterede over pladsen, eller manglen på samme, hvad angår 107’eren. 108 er lidt bedre, men 208 bør være et udgangspunkt for alle, der er over 1,80 meter, og især dem, der ofte har passagerer på bagsædet.
Er Peugeot den nye 107?
Nej, det er den ikke. 208 har været ude i et stykke tid, og det var meningen, at den skulle ligge mellem “100”-serien (106, 107, 108) og Peugeot “300”-serien (306, 307, 308). Det betyder, at 208 er forholdsvis større og stadig er i produktion sammenlignet med 106, 107 og 108, som blev fyret helt tilbage i 2021. Det siges, at Peugeot solgte fabrikken til Toyota, hvor bilerne i “100”-serien blev bygget.
Hvor sikker er Peugeot 107?
For sådan en lille bil forventer man, at den er dårlig, og det er den sådan set også. 107’eren fik 3 ud af 5 stjerner af EURO NCAP, som er den mest berømte europæiske organisation for crash-testning. NCAP sagde, at 107’eren ikke er så god, når det gælder beskyttelse af voksne og fodgængere, mens beskyttelse af børn og sikkerhedsassistentfunktioner er okay.
107 har ikke en knæairbag, den har ikke en sidebælteairbag, den har ikke en selepåmindelse, og de bageste passagerer får knap nok en baghovedairbag.