Polestar er et af de mest konkurrencedygtige mærker i den nuværende EV-industri, selv om de kun tilbyder to biler i øjeblikket, Polestar 1 og Polestar 2. Begge disse har vakt en del interesse både blandt elbilsentusiaster og almindelige hverdagsteknologientusiaster.
Polestar ynder at sige, at de er all in, når det kommer til elbiler, hvilket betyder, at Polestar er et selvstændigt mærke, som kun fokuserer på at udvikle og producere selvstændige EV-platforme. Som sådan konkurrerer de direkte med mærker som Tesla, Rivian, Lucid og alle de eksisterende mærker som Mercedes, Audi, Jaguar og BMW.
Polestar 1 leveres med både en elmotor og en benzinmotor med en kombineret effekt på 600 hk, mens Polestar 2 enten leveres med et 64 kWh-batteri i indgangsmodellen eller et 78 kWh-batteri i den mere avancerede model med lang rækkevidde.
Polestar 1 har nok elektrisk kapacitet til at køre i elbil-tilstand alene i ca. 80 km, mens Polestar 2 har nok juice til at give dig ca. 290 km mellem fulde opladningscyklusser. Standard Polestar 2-modellen skulle give dig omkring 270 miles, mens Long-Range-modellen skulle give dig tættere på 330 miles.
Polestar 1 – Pioneren
Polestar 1 blev designet og bygget som en halo-bil for Polestar for at øge brandets image og gøre det relevant for det kulstoffattige bilmarked. Polestar 1 er en sportsvogns-coupéhybrid, hvilket betyder, at den pakker sportlighed og luksus i en enkelt pakke.
Polestar 1 koster dog omkring 150.000 dollars, hvilket betyder, at den ikke er tilgængelig for alle, især hvis man tænker på, at Polestar kun laver omkring 150 af dem hvert år. Polestar 1 er i stand til at nå 60 mph fra stilstand på omkring 4 sekunder, hvilket gør den til en ret kvik bil.
Den 2.0L motor med både turbolader og kompressor er god for omkring 375 hk, mens de to elmotorer yder omkring 114 hk hver. Alt dette runder op til omkring 600 hk, hvilket betyder, at Polestar 1 er en ægte sports-elbil.
Det bedste ved Polestar 1 er dog dens utroligt flotte udvendige design og en ret anstændig rækkevidde, som kun er en elbil.
Polestar 2 – Den, du bør få
Polestar 2 er den sande Tesla-konkurrent, fordi den kombinerer kvalitet, sikkerhed og teknologi lige så godt, hvis ikke bedre end Tesla’en. Den konkurrerer direkte med Tesla Model 3, hvilket betyder, at denne bil bør være den mest populære Polestar-model af dem alle.
Som tidligere nævnt fås Polestar med to forskellige batteristørrelser fra et mindre 64kWh-batteri med omkring 190 miles eller det større 78kWh-batteri med et mere eftertragtet 232 miles. Polestar 2 bruger 1 kWh elektricitet for hver 3,2 miles kørsel.
Det betyder, at det vil koste dig mellem 650 og 800 dollars at oplade Polestar’en hvert år, hvis du kører omkring 1000 miles om måneden. En ICE-bil til samme pris vil koste dig dobbelt så meget for samme antal kilometer, hvilket betyder, at Polestar 2 er bedre end de fleste biler derude, hvad angår effektivitet.
Polestar 2 har også en overlegen værdibevarelse, hvilket gør den til en fantastisk bil at eje både fra ny og brugt.
Sådan får du mest muligt juice ud af dit batteri
Alle producenter derude tester deres elbiler for rækkevidde, men disse estimater kan næsten aldrig nås, fordi de normalt består af perfekte forhold med kyndige chauffører, der ved, hvordan man kører en elbil for at bevare så meget energi som muligt.
Det er sandt, at de fleste ejere af elbiler aldrig vil komme i nærheden af den rækkevidde, som producenten angiver, men der er måder, hvorpå man kan få mest mulig rækkevidde ud af en bil, hvis man følger bestemte trin. Du skal først lære at køre jævnt uden hurtige accelerationer og også forsøge at bruge regen bremsning så meget som muligt.
Gå forsigtigt med bilens tilbehør som f.eks. klimaanlæg eller varme, og sørg for at holde vinduerne lukket ved højere hastigheder for ikke at hindre bilens aerodynamiske profil. Vægt er også en vigtig faktor, når det gælder strømforbrug, så prøv at køre let, hvis det er muligt.
Endelig skal du ikke køre for hurtigt, hvis der ikke er behov for det, da konstant kørsel i høje hastigheder æder batteriet meget hurtigere op.
FAQ-afsnit
Er Polestar 1 værd at købe?
Hvis du er bilentusiast, og du elsker nye og spændende biler, er Polestar 1 værd at se nærmere på, fordi den tilbyder noget, som ingen anden bil på markedet gør. Den ser fantastisk ud, og den er sporty og luksuriøs på samme tid. Den holder sin værdi godt, hvilket betyder, at du ikke burde miste så mange penge, når det er tid til at sælge den.
Desuden er det en fantastisk grand tourer-bil, der kan tilbyde dig den højeste komfort i bilen og samtidig give dig en rask og spændende køreoplevelse på en snoet bagvej.
Er Polestar 2 værd at købe?
Polestar 2 er helt sikkert en meget velkommen tilføjelse til det nuværende elbil-marked, fordi den legemliggør hele filosofien bag den nye tids bil. Den er effektiv og tilbyder bæredygtige materialer både indvendigt og udvendigt, hvilket betyder, at kulstoffodaftrykket og de miljømæssige konsekvenser forårsaget af Polestar 2 er minimale.
Den ser flot ud både indvendigt og udvendigt, og den byder på masser af teknologiske faciliteter og funktioner, som bør holde dig underholdt i lang tid. Den holder sin værdi godt, og den giver dig en anstændig rækkevidde uden at koste uhyrlige summer i processen.
Er Polestar og Volvo det samme?
Inden Polestar forgrenede sig ud af Volvo, var de fokuseret på at designe og producere Volvos mest spændende performancebiler. Det betyder, at Polestar var for Volvo, hvad AMG er for Mercedes. I dag er Polestar et selvstændigt mærke med fokus på kulstoffri transport med helt separate chassis.
Der deles dog masser af dele mellem Polestar og Volvo, hvilket er tydeligt i det øjeblik, du lægger øjnene på Polestar 2.