Vil en 996 Turbo stige i værdi?

Vil en 996 Turbo stige i værdi?

At sige, at en bil helt sikkert vil stige i værdi, er temmelig tvivlsomt, men den nuværende værdiudvikling for 996 Turbo er ret lovende, fordi det bedste tidspunkt at købe en 996 Turbo var for et par år siden, men selv nu er 996 Turbo et godt tilbud.

Designet var i begyndelsen ret tvivlsomt på grund af ”det stegte æg” i forlygternes klynge, men Porsche 996 begynder at se mere og mere tiltalende ud som årene går. Overgangen til vandkølede motorer var også ret kontroversiel, men Mezger-motoren i 996 Turbo er intet mindre end spektakulær.

En forholdsvis velholdt 996 Turbo er god for omkring 50.000 kroner, men mange mener stadig, at 996 Turbo er ekstremt undervurderet, og 996 Turbos fremtidige værdi vil kun stige i fremtiden. 996 Turbo var den første 996-model, der fik øget opmærksomhed fra Porsche-samlere.

Det er ret sikkert at sige, at 996 Turbo stiger i værdi, men beløbet er tvivlsomt. At dømme ud fra retningen, hvor nyere Turbo-modeller bliver mere og mere tungere og potentielt overdrevne, kan 996/997-generationerne være det perfekte bløde punkt i forhold til senere 911 Turbo-modeller.

En moderne klassiker

Udtrykket ”moderne-klassiker” er blevet mere og mere gennemgående i de senere år, og en moderne klassiker er en 10-20 år gammel bil, der kun er blevet bedre med alderen. Nogle modeller som Ferrari F360 eller 987 Porsche Cayman R er i dag ægte moderne klassikere, og værdien af disse afspejler bestemt det.

Moderne klassiske biler er lidt af en tidskapsel. En måde at gå tilbage til tidligere tider på, og en måde at huske, hvad en ægte bil til kørere var for 10-15 år siden. Og 996 Turbo ser bestemt ud til at passe ind i denne kategori.

  Porsche 911 kopholder løsning

En moderne klassiker skal være pålidelig, en bil der formår at gå i stykker ofte kan ikke tilbyde den rigtige nostalgi som ældre biler, og 996 Turbo er heldigvis utrolig pålidelig, fordi motoren i 996 Turbo er en Le Mans-afledt racerbilsmotor, der kan holde til et par hundrede tusinde kilometer.

En moderne klassiker skal også tilbyde anstændige præstationer, og 996 Turbo med 420 hestekræfter anses af mange for at være ”tilstrækkeligt drevet” til fremtiden. En moderne klassiker skal have en sympatisk karakter, og 996 Turbo har bestemt en ikonisk 911-kørekarakter.

Moderne bilindustri

For at en ældre bil kan stige i værdi, skal masser af moderne biler halter bagefter på nogle områder. Og for nogle er moderne biler ved at blive alt for kedelige. En 992 Turbo S er utrolig hurtig, komfortabel og flot, men en 992 Turbo er ikke så spændende som en 996 Turbo er.

Når man tager i betragtning, at alle fremtidige Turbo S-modeller sandsynligvis vil tilbyde mindre motorer, en mere støjsvag motorlyd, mere komfort, mere lydisolering og mere distraherende teknologi, vil alle de ældre Turbo-modeller stadig tilbyde en tidstypisk korrekt køreoplevelse.

Hovedårsagen til, at de luftkølede 911’ere er steget voldsomt i værdi i de seneste år, er, at der ikke findes nogen luftkølede 911’ere længere. Folk, der voksede op, da disse luftkølede 911’ere blev introduceret, er nu for det meste ældre mænd med penge nok til at have råd til en luftkølet 911’er.

Du kan ikke købe en manuel Turbo 911 længere, og det kommer du nok heller aldrig til. Det er ret sikkert at sige, at 996 Turbo har mange fordele i forhold til den moderne udgave af Turbo, og det er også en grund til, at 996’eren vil stige i værdi.

  Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Porsche-samlere

I hele bilverdenen er der kun få udpegede grupper af entusiaster af bilmærker, der kan matche Porsche-entusiaster. Porsche AG behandler sine mest loyale kunder med de mest limiterede biler, og den omfattende Porsche-kundebase undlader aldrig at sætte pris på en 911, der er værd at sætte pris på.

Alt dette betyder, at de fleste 911-modeller, der er værd at overveje, er en ret sikker investering. De vil enten ikke miste et ton af værdi, eller de vil endda stige i værdi. Nogle bilproducenter som McLaren pumper nye biler ud i en uendelighed, og der sættes yderligere spørgsmålstegn ved specialiteten af hver enkelt model, hver gang en nyere model udkommer.

Det gør Porsche ikke, og det er til dels derfor, at nogle Porsche’er er mere værdifulde end tilsvarende McLaren-modeller. En 996 er ikke i sig selv en limited edition-model, men som tiden går bliver efterspørgslen større, og udbuddet bliver mindre, hvilket også betyder, at værdierne på 996 Turbo stiger.

FAQ-afsnit

Hvad er de sjældneste og mest værdifulde Porsche 911-modeller?

En af de sjældneste og mest eftertragtede 911-modeller er GT1 Straßenversion. Kun 20 af disse blev nogensinde fremstillet som en homologationsversion af 911 GT1-racerbilen. At dømme ud fra et par relativt nylige salg er værdien af en GT1 Straßenversion op over 5 millioner dollars.

En Porsche 1935 fra 1979, som Paul Newman kørte i 24 timer i Le Mans, blev solgt for næsten 4,9 $ for et par år siden. En 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie Classic ”Project Gold” blev tilbage i 2018 solgt for næsten 3,5 millioner dollars, denne Turbo brugte et ældre chassis, men en nyere motor og et tidløst 911-design.

  Bedste cykelholder til Porsche 911

Hvilke nyere 911-modeller virker som den bedste investering?

Mange mennesker mener, at hvis du vil tjene penge på at eje en 911, skal du gå efter luftkølet. Men da markedet for luftkølede 911’ere er ved at nå et vist plateau, mener mange, at nogle relativt nyere 911-modeller er dem, der vil samle mest opmærksomhed i de kommende år.

Modeller som 991 GT3 Touring eller 991 911R er de mest lovende 991 911-modeller, fordi de begge er ekstremt begrænsede. En 997 GT RS 4.0 vil altid kunne indbringe store summer, og der er ingen tegn på, at det vil blive langsommere.

Skal jeg købe en 911 som en investering?

Ud fra et økonomisk synspunkt er de potentielle fordele ret indlysende. Men en 911 er skabt til at blive kørt, og hele “tjene penge med garagedronninger” er temmelig sjæleløs, fordi mange af disse utrolige maskiner er skabt til at blive kørt, ikke til at stå i garagen.

Selv om de bestemt er en værdifuld ejendom, har folk en tendens til ikke at køre dem, fordi yderligere kilometertal sænker værdien. Samlere af klassiske Porsche-biler er afgørende for 911-markedet, men de fjerner også nogle af de mest specielle aspekter ved 911-ejerskab.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z