Porsche 718 Cayman GTS 4.0 er en 2-sædet kompakt Porsche-sportsvogn, der er lavet til dem, der ønsker at nyde et kompakt Porsche-chassis, men med den flade 6-cylindrede 4,0L-motor. Ifølge mange Porsche-entusiaster er 911’eren blevet alt for stor i de seneste år, mens Cayman’en nu har den helt rigtige størrelse.
Når det kommer til pålidelighed, er 718 Cayman GTD 4.0 ikke nødvendigvis så meget anderledes end andre 718-modeller, bortset fra motoren, som er kendt for at have problemer. De mest almindelige problemer med 718 Cayman GTS er relateret til motorens plejlstænger, højere olieforbrug og problemer med transmissionen.
718 oplever også problemer med klimaanlægget og udstyret. De fleste af disse problemer kan løses proaktivt, hvilket betyder, at vedligeholdelse er afgørende. Det er rigtigt, at Porscher koster betydeligt flere penge at vedligeholde end de fleste premiumbiler derude, men du får, hvad du betaler for.
På den anden side har Porscher typisk den fordel, at de har reservedele med ca. 50 % længere levetid end de fleste andre mærker. Alt i alt er GTS 4.0 en rigtig sjov bil at køre og en af de bedste 718-modeller derude.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Problemer med motorens plejlstænger
Det værste problem, der nogensinde kan opstå med din 718 GTS, er sandsynligvis det, der er forbundet med defekte motorforbindelsesstænger. Porsche har endda stoppet produktionen af mange 718-modeller med den flade 6-cylindrede motor, fordi de var nødt til at løse dette problem, før de kunne gå videre. Hvis der ikke tages hånd om dem tidligt nok, kan de forårsage alvorlige skader på din motor.
De kan endda resultere i motorbrande, hvis de ikke håndteres korrekt. Den gode nyhed er, at Porsche har sørget for at udskifte alle defekte motorer med nyere motorer. Du kan dog aldrig være for sikker på dette. Så sørg for at inspicere motorens plejlstænger, før du beslutter dig for at købe en brugt 718 Cayman GTS.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Højt olieforbrug
Den 4,0 l flade 6-cylindrede motor med 4,0 liter motor stammer direkte fra Porsche 911 GT3, hvilket betyder, at motoren er i stand til at yde langt mere end i 718 Cayman. Mange ejere klager dog over at skulle fylde olie på med få hundrede kilometers mellemrum, fordi bilen forbrænder alt for meget olie.
Nødvendigheden af at skulle fylde olie på afhænger af den enkelte bil. Nogle Porsche-specialister hævder, at det er normalt, men andre mener, at det ikke er det. Uanset hvad, skal du sørge for at holde øje med dit olieniveau, da mangel på motorolie kan forårsage alvorlige motorskader, så meget at det endda kan ødelægge en motor.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Problemer med gearkassen
718 Cayman GTS 4.0 kan fås med enten en Porsche kortrørs manuel gearkasse eller en automatisk dobbeltkoblings PDK-gearkasse med dobbeltkobling. PDK’en plejede at opleve problemer tidligt i GTS’ens levetid, men 4,0L senere modeller med PDK er meget mere pålidelige. Du kan stadig nogle gange opleve, at gearkassen er tøvende, men generelt er det et rigtig godt system.
Den manuelle gearkasse med kort udtræk er meget anderledes, da den skal plejes, ellers går den i stykker. Nogle siger, at disse problemer helt skyldes manglende færdigheder, mens andre mener, at Porsche manuelt gear ikke er så gode, som nogle tror, de er.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – problemer med A/C system
Porsche 718 Cayman GTS lider af forskellige A/C-problemer, men disse problemer er fælles for hele 718-serien. De omfatter problemer med A/C-kondensatoren, problemer med kondensatorledninger, og bilen mister evnen til at køle eller opvarme kabinen, når det er nødvendigt. Disse kan typisk løses med blot reparationer uden behov for seriøse reservedele.
Hvis du er interesseret i at købe en 718 Cayman GTS, skal du sørge for at inspicere A/C-systemet grundigt.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Udstyrsproblemer
718 Cayman GTS lider af visse udstyrsproblemer, som er relativt almindelige på visse Cayman-modeller. Et af disse problemer er relateret til bagspoileren, som er kendt for ikke at kunne sidde fladt, når den er sænket. Andre har rapporteret om problemer med, at kofangerne og motorhjelmen ikke flugter korrekt.
FAQ-afsnit
Er Porsche 718 Cayman GTS 4.0 det værd?
Ja, det er den. 718 Cayman GTS 4.0 er en af de bedste Cayman-modeller, der nogensinde er udkommet, fordi den kombinerer 718-chassiset med en herlig 4,0L flad 6-cylindret naturmotor med 6 cylindre med naturlig indsugning. Det sikrer, at 718 Cayman GTS lyder godt, kører godt og føles som en fornøjelse bag rattet.
De eneste Cayman-modeller, der er bedre end GTS 4.0, er GT4 og den højeste GT4 RS, som begge koster en del flere penge end GTS’en. Alt i alt kan vi helt klart sige, at GTS 4.0 er det hele værd.
Hvad er forskellen mellem Porsche 718 Cayman GTS 4.0 og GT4?
Porsche 718 GT4 er en banefokuseret version af den almindelige Cayman, hvilket betyder, at den kører og føles meget mere fokuseret end alle andre 718-modeller, bortset fra den topmodellerede GT4 RS. GT4 er også en bil i begrænset oplag, hvilket betyder, at der ikke findes ret mange af dem.
Selv om GTS 4.0 og GT4 har samme motor, er GT4 kraftigere, og den slår GTS på alle måder. Desuden får GT4’eren et særligt karrosserikit, en fast bagspoiler og mere fokuserede dæk direkte fra fabrikken.
Findes der en version af Porsche 718 Cayman GTS med en 4-cylindret motor?
Ja, den første 718 GTS bruger en 4-cylindret motor, mens modellerne efter mid-cycle refresh efter faceliftet bruger en flad 6-cylindret motor. Mellem disse to er den 4,0 l’er langt den bedre bil, da motoren er det, der gør hele forskellen i verden. Den 4-cylindrede GTS er dog også en fin bil, men den kan simpelthen ikke matche den oplevelse, du får med en flad 6-cylindret motor.