Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Almindelige problemer & fejl

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 - Almindelige problemer & fejl

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er en 2-sædet Porsche cabriolet sportsvogn til dem, der kan lide Boxster-platformen, men som ikke kan forstå den 4-cylindrede serie, der følger med 718-modellerne på begynderniveau. Den flade 6-cylindrede 4,0-liters motor i GTS-modellen stammer direkte fra 911 GT3 og er en langt mere spændende og kompetent motor.

Som sådan kommer GTS-modellen med en stor præmie i forhold til Boxster-modellerne på begynderniveau, men de fleste Porsche-entusiaster vil ikke tænke sig om to gange, når de skal vælge, hvilken motor der passer bedst til 718-chassiset. Den flade 6-cylindrede motor er dyrere i drift, og nogle siger, at den er meget mere problematisk end den 4-cylindrede motor, men den er langt mere spændende.

Når det gælder pålidelighed, lider 4,0-liters motoren af problemer med plejlstænger og et højere olieforbrug. Transmissionen er også nogle gange udsat for problemer, og det samme er klimaanlægget. Udstyret, herunder bagspoileren og den foldbare soft top, er også problematisk på visse modeller.

Alt i alt er 718 GTS 4.0 en relativt pålidelig bil, men du skal vedligeholde den, hvis du vil have den til at forblive sådan. Derudover kan den lige så godt være det søde punkt i hele 718 Boxster-linjen, fordi du får den flade 6-cylindrede motor uden at betale Boxster Spyder-penge.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Motorproblemer

Mange 718-modeller med den flade 6-cylindrede motor på 4,0 liter har haft problemer på grund af forkert fastgjorte stænger, som kan få motoren til at gå i stå. Nogle Porsche-specialister har erklæret, at disse problemer ikke blot kan få motoren til at gå i stå, men også ødelægge den helt. Motoren kan potentielt bryde ud i flammer, hvilket er en ekstremt farlig situation.

  Bilforsikring til porsche taycan 4s: Find billig forsikring

Porsche udstedte en tilbagekaldelse for at bekæmpe disse problemer, som endda satte et fuldstændigt stop for produktionen af 718-serien. Porsche besluttede derefter, at det var bedst at udskifte motoren fuldstændigt på biler med problematiske stænger og fortsætte produktionen af flade 6-cylindrede 718’ere med den nyere motor på plads.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problemer med olieforbrug

718 Boxster GTS 4.0-motoren er også tilbøjelig til at have et større olieforbrug. Nogle siger, at stangproblemet også er forbundet med et højere olieforbrug, men mange Porsche-specialister siger, at dette problem skyldes den måde, motoren er konstrueret på generelt.

Nogle siger endda, at dette er helt normalt, og at du bør opbevare motorolie i bagagerummet og fylde den op, når det er nødvendigt. Uanset hvad kan et højt olieforbrug ikke betragtes som noget normalt, så hvis du er interesseret i at købe en brugt 718 Boxster GTS 718, skal du sørge for at inspicere oliestanden og spørge ejeren om det.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problemer med gearkassen

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 leveres med enten en Porsche kortrørs manuel gearkasse eller den berømte PDK 7-trins dobbeltkoblingsautomatik med 7 gear. Den manuelle boks er utrolig sjov at køre, men den er ret sart, hvilket betyder, at du skal tage dig god tid, mens du bruger den, og ikke være alt for aggressiv. Disse koblinger kan slides ret hurtigt, hvis du ikke gør det på den rigtige måde.

PDK’en er på den anden side nu ret skudsikker, men du skal også passe på den. Skift gearkasseolie når det er nødvendigt, og gå ikke for hårdt til værks ved start af bilen. Den kan nogle gange være lidt for langsom til at reagere, men det skyldes for det meste softwareproblemer, som kan løses uden problemer.

  Er en brugt Porsche Cayenne pålidelig?

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problemer med klimaanlægget

Porsche 718-serien synes at lide af forskellige A/C-system-relaterede problemer såsom problemer i forbindelse med kondensatoren, kondensatorledningerne og bilens manglende evne til hurtigt at køle eller opvarme kabinen. Uanset hvad, kan disse problemer nemt løses ved at tage bilen til en Porsche-specialist, som burde kunne tage sig af det med det samme.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Udstyrsproblemer

Porsche 718-serien lider også nogle gange af problemer i forbindelse med bagspoileren, som ofte ikke går helt ind i bilens karrosseri. Disse problemer er egentlig ikke så problematiske, da de kan løses med simple softwareopdateringer.

Soft-top-konvertibeltaget er undertiden kendt for at være langsomt eller ikke at reagere. Det kan også sætte sig fast i forskellige positioner, hvilket kan kræve et serviceeftersyn. Dette kommer ikke som nogen overraskelse, da soft-top cabrioleter er sarte, og efter et stykke tid kan de svigte.

FAQ-afsnit

Er Porsche 718 Boxster GTS 4.0 det værd?

Hvis du er vild med 718-serien, og du foretrækker Boxsteren frem for Cayman, er GTS 4.0 måske den perfekte bil for dig. Grunden til hvorfor er enkel, du får den flade 6-cylindrede sugemotor uden at betale Boxster Spyder-penge, som i sagens natur ikke er så meget anderledes end GTS’en, men som alligevel koster flere penge.

Hvis du ikke er overdrevent høj og stor, burde du også kunne sidde godt i Boxsteren, og derfor er Boxsteren en rigtig god bil for dig.

  Serviceeftersyn porsche macan turbo til bedste pris

Hvorfor skal jeg ikke købe en Porsche 718 Boxster GTS 4.0?

Der er et par grunde til, at du bør undgå at købe Boxster GTS 4.0. Den første er prisen, fordi den starter ved 90.000 dollars, hvilket er ca. 10.000 dollars mindre end Porsche 911 992. En brugt 991 GT3 kan fås til en lignende pris som en veludstyret GTS 4.0, hvilket helt sikkert ville være mit valg.

Desuden er GTS 4.0 en kompakt bil, der ikke kan klare daglig kørsel i 99% af situationerne. Den er lille og trang for alle, der er større.

Holder Porsche 718 Boxster GTS 4.0 sin værdi godt?

718-serien er bredt anerkendt for at have den allerbedste gensalgsværdi af alle andre biler fra det segment. Vi skal også huske på, at 6-cylindrede 718-modeller også er meget bedre til at bevare værdien end mindre 4-cylindrede motorer er, hvilket yderligere styrker GTS 4.0 som en bil, der holder sin værdi utroligt godt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z