Polestar er et navn, der først blev brugt om et svensk raceteam, der tunede Volvo-biler i 90’erne. Polestar blev senere overtaget af Volvo og blev Volvos interne tuningafdeling, så Polestar var for Volvo, hvad AMG er for Mercedes nu.
I dag forbindes navnet Polestar med elbiler, fordi Volvo og Geely, som er de to virksomheder, der ejer Polestar, mener, at det er den rigtige vej at gå. Derfor er Polestar nu 100 % fokuseret på luksus elbiler, mens Volvo fokuserer på både elbiler og ICE-biler.
At sammenligne disse to er som at sammenligne sig selv med et spejl, de er næsten identiske. Volvo og Polestar deler dele med hinanden, selv om Polestar teknisk set er et andet mærke. Dette svarer ikke til det, som Audi og resten af VAG gør, fordi niveauet af deledeling af dele mellem Volvo og Polestar er meget større.
De to er derfor ens, hvis ikke ens, hvad angår pålidelighed. Den eneste nævneværdige forskel her er, at Polestar udelukkende fokuserer på elbiler, som i teorien er mere pålidelige end ICE-biler. Som sådan er det let at antyde, at Polestar laver mere pålidelige biler i det hele taget.
Volvo pålidelighed – Gennemsnitlig til over middel
Ifølge flere onlinekilder placerer Volvo sig i toppen af luksusbilers pålidelighed, hvilket betyder, at Volvo overgår de fleste af sine tyske premium-konkurrenter, hvad angår pålidelighed. Volvo kan derfor betragtes som et pålideligt mærke, selv om de ikke fører hitlisten på nogen måde.
I betragtning af at de fleste nye Volvo-modeller er komplekse, er dette et rigtig godt resultat. Volvo XC90 er en af de mest pålidelige Volvo-modeller, og de fleste hitlister placerer den i toppen af de fleste konkurrencer om pålidelighed af luksus-SUV’er.
Selv om XC90 benytter en ret kompleks platform baseret på en 4-cylindret motor, der både er komprimeret og turboladet og samtidig bliver boostet af en elmotor, synes motoren at være både effektiv og pålidelig. Den koster dog flere penge at vedligeholde sammenlignet med de fleste motorer derude, men det er forventeligt med en sådan bil.
Endelig er Volvo-biler udstyret med en gratis fabriksgaranti på 3 år med lang/ubegrænset kilometertal, som kan forlænges op til 6 år eller 120.000 kilometer.
Polestar-pålidelighed – sandsynligvis bedre end Volvo’s
Der er ikke nok Polestar-modeller derude i et godt stykke tid, hvilket betyder, at det er ret svært at forudsige Polestars gennemsnitlige pålidelighed. De fleste onlinekilder angiver, at Polestars pålidelighed skulle være ret lig Volvo med den forskel, at Polestar kun laver elbiler.
Som sådan skulle elbiler i sagens natur være mere pålidelige, fordi de har færre bevægelige dele og samtidig har brug for mindre vedligeholdelse. Elbiler er dog stadig lidt af en blandet kamp, fordi vi ikke rigtig ved, hvor godt elbilbatterier klarer sig efter nogen betydelige kilometer på kilometertælleren.
Elbiler leveres også med elbilsspecifikke komponenter som f.eks. motorer til regenerativ bremsning og alle mulige former for elbilsorienteret teknologi, som ikke er testet i samme omfang som de fleste ICE-systemer. Kun tiden vil vise, hvor godt Polestar-modellerne klarer sig med hensyn til pålidelighed, men det er sikkert, at de kommer til at ligne Volvos elbiler.
Vedligeholdelse – et væsentligt aspekt af pålidelighed
De fleste pålidelighedstabeller derude giver kun mening, hvis du vedligeholder din bil i henhold til producentens anbefalinger. Dette skyldes, at der er for mange faktorer, der påvirker bilens pålidelighed, og disse kan ikke tages højde for i de fleste pålidelighedstabeller derude, især i betragtning af at Polestar-modellerne først lige er begyndt at nå markedet.
Volvo-modeller er over gennemsnittet dyre, hvad angår vedligeholdelse, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse, når man tænker på, hvor komplekse de er. Polestar-modellerne burde være ret ens, hvilket betyder, at vedligeholdelsesomkostningerne mellem Volvo- og Polestar elbiler burde være ens.
Volvo fokuserer dog stadig på at fremstille biler med motor med indre brændstof, som faktisk er dyrere at vedligeholde, fordi de kræver regelmæssig vedligeholdelse, hvilket ikke er nødvendigt for en elbil. Et perfekt eksempel på dette er behovet for udskiftning af motorolie, som ikke findes i en elbil.
FAQ-afsnit
Er Volvo-biler mere luksuriøse end Polestar-biler?
Både Volvo og Polestar betragtes som luksusbiler, og forskellene mellem de to er minimale, så man kan roligt sige, at de to biler er lige luksuriøse. Det udstyrsniveau, du vælger, vil dog sandsynligvis være det vigtigste aspekt af bilens luksus, så jo højere udstyrsniveau – jo mere luksuriøs er bilen.
Med hensyn til komfort kan man roligt sige, at Volvo stadig tilbyder mere komfortable biler, når man tænker på Volvo XC90 og Volvo S90. Polestar har stadig ikke nogen modeller, der kan sammenlignes med disse to store biler, som er rettet mod det højeste niveau af luksus og raffinement.
Er Polestar en af de bedste elbilproducenter derude?
Lige nu er Polestar helt sikkert et konkurrencedygtigt elbilmærke, men det er ikke den bedste elbilproducent i verden, for den ære går til Tesla og Porsche. Tesla er vel nok det bedste elbilmærke derude, hvis du betragter ønskværdighed og bekvemmelighed som dine primære referencepunkter.
På den anden side laver Porsche, Mercedes og Audi mere sofistikerede, mere komfortable og mere luksuriøse elbiler end Tesla, især hvis man ser på byggekvalitet og valg af materialer i interiøret. Polestar er helt sikkert med blandt de bedste, men det er stadig for tidligt at sige, hvor godt Polestar elbiler vil klare sig i fremtiden.
Hvor mange modeller har Polestar?
Der er kun to aktuelle Polestar-modeller på markedet, og det er Polestar 1 og Polestar 2. Polestar 1 er en mere luksuriøs halo-bil for Polestar, da den viser, hvad Polestar er i stand til, hvis penge ikke er noget problem. Polestar 1 er således designet til at fremhæve Polestar-mærket og ikke til at sælge som en almindelig bil.
Polestar 2 er rettet mod masseproduktion, hvilket betyder, at den konkurrerer med Tesla Model 3 og Tesla Model Y. Polestar kommer også med Polestar 3 i 2022 og 3 nyere modeller vil følge efter det.