Volkswagen Golf plejede at være toppen af hatchback-segmentet i Europa og en af de mest succesfulde modeller i bilindustriens historie. Efterhånden som industrien bliver ved med at skifte til fordel for elbiler, mister VW Golf langsomt sit greb til fordel for ID. serien, men VW håber stadig at kunne beholde VW Golf ved at tilbyde den som en elektrisk e-Golf-version.
Peugeot e-208 er hvad Peugeot belielectric carel en perfekt entry-lelectric carel subcompact elbil skal være, men hvordan står de to mod hinanden? I denne artikel vil vi sammenligne Peugeot e-208 vs VW e-Golf og fortælle dig, hvorfor du bør vælge den ene frem for den anden.
e-Golf blev først introduceret til modelåret 2015 og Mk7-generationen, men den nelectric carer fik den anerkendelse, som VW havde håbet på. På grund af dette besluttede VW, at de ikke vil off tilbyde den nye Mk8 Golf i elbilsudgave, hvilket er ret ærgerligt, da dette gør fremtiden for VW Golf-serien ret usikker.
Uanset hvad, vil vi sammenligne e-Golf med den flotte e-208, som ser ud til at blive mere og mere populær efterhånden som tiden går.
Peugeot e-208 – Den mindste elbil fra Peugeot
Med en startpris på 31.345 £ i Storbritannien, 32.250 € i Holland og 35.350 € i Tyskland ligger e-208 helt i bunden af elbilsmarkedet. Det gør den utrolig konkurrencedygtig, især fordi du kan drage fordel af forskellige statslige elbilsincitamenter, som normalt ikke er tilgængelige for dyrere elbiler.
e-208 drives af et anvendeligt 45 kWh-batteri, der yder 139 hk gennem sin ene elmotor, som kun driver forhjulene. 0-60 mph tager omkring 8 sekunder, mens den samlede rækkevidde for e-208 er mellem 125 og 265 miles afhængigt af hvordan du kører bilen og temperaturen udenfor.
Det tager ca. 25 minutter at oplade e-208 ved hjælp af en hurtig 150 kW DC-oplader på ca. 25 minutter, mens en langsom AC-opladning på 7,4 kW tager lidt over 7 timer. Designet af e-208 er helt sikkert dens stærke side, da mange belielectric’er mener, at e-208 er langt den flotteste bil i sit segment.
Pålidelighedsaspektet ved e-208 er også ret anstændigt, men pålideligheden på lang sigt er stadig et mysterium, da e-208 er en ret ny bil.
VW e-Golf – den elektriske version af den mest populære VW gennem tiderne
Den første generation af e-Golf udkom i 2015, og den havde et ret lille batteri på 20,5 kWh med en pris på 34.900 euro i Tyskland, 36.190 euro i Holland og 26.345 pund i Storbritannien. Den første e-Golf har en rækkevidde i den virkelige verden på omkring 80 miles. Motoren er placeret over forhjulene og yder 114 hk. DC-snelladningshastigheden er begrænset til 44 kW, hvilket betyder, at 10-80 % tager 22 minutter, mens langsom AC-opladning på 3,7 kW tager næsten 7 timer.
Den faceliftede MK7 e-Golf er mere avanceret med et tilsvarende større batteri på 32 kWh og en pris på 28 075 £ i Storbritannien, 34 005 € i Nederlandene og 31 900 € i Tyskland. Den reelle rækkevidde i den nye e-Golf er mellem 80 og 175 miles, afhængigt af hvordan du kører bilen og temperaturen udenfor.
Den faceliftede e-Golf bruger også en 40 kW DC-oplader, der oplader batteriet fra 10 % til 80 % på 36 minutter, mens en langsom AC-opladning på 3,4 kW tager 5 timer og 15 minutter. Designet på e-Golf er det samme som på den normale Golf ud over nogle skarpe lysdioder i dagtimerne, blå detaljer og mere strømlinede lysdioder.
Pladsen på tilbuddet er lige så god som med den normale Golf. VW har formået at gøre e-Golf til en virkelig pålidelig bil, hvilket ikke er nogen overraskelse, da det både er en Golf og en elbil.
Konklusion – Peugeot e-208 er den bedre bil
Grunden til at Peugeot e-208 vinder denne sammenligning er, at e-Golf er for gammel til at konkurrere. Med sit lille batteri og langsomme opladningstider er e-208 simpelthen en bedre elbil generelt set. e-Golf tilbyder mere plads og har en mere eksklusiv appel, men den kommer til kort, når det gælder teknologi og generel popularitet.
De fleste, der køber en Golf, går typisk efter en diesel-, hybrid- eller benzinvariant, især Mk8 GTE, som sandsynligvis er den bedste Golf, du kan købe, og den tørrer gulvet med e-208 i de fleste henseender, bortset fra elbilsdelen i elbilsverdenen.
FAQ sektion
Hvorfor har VW indstillet e-Golf?
Produktionen af VW e-Golf blev foretaget på VW’s fabrik i Dresden Tyskland, som senere blev overtaget til VW ID.3. VW ID.3 ligner bemærkelsesværdigt meget det, som e-Golf ønskede at opnåelektric care, men med alle fordelene ved moderne teknologi, bedre rækkevidde, et større batteri og en platform, der er lavet specielt til en elektrisk drivlinje.
Desuden var VW e-Golf nelectric carer så populær i Europa, da den udkom i den tid, hvor ægte elbiler ikke rigtig var noget, der var en ting. Da elbiler begyndte at komme frem, var de allerede langt mere avancerede end e-Golf.
Bliver VW Golf nogensinde helt elektrisk?
De sidste par år har Golfens fremtid været fuldstændig hemmelighedsfuld, da VW ikke officielt har sagt, at Golf’en vil fortsætte. Howelectric carer, VW kom for nylig ud og sagde, at Mk9 Volkswagen Golf bliver en komplet elektrisk bil, der kommer til at ligge mellem ID.3 og den næste generation af VW ID.2 bybilen.
Da VW Golf er en legende, er det bestemt en god nyhed, at den vil blive ført videre ind i elbilsæraen. Realiteten er, at det stadig er svært at finde en bil, der er lige så afrundet som VW Golf, så vi håber virkelig, at VW gør Mk9 lige så god.
Hvornår kommer den nye Peugeot e-208 ud?
Den nye Peugeot e-208 vil blive udgivet ret snart og vil tilbyde en ordentlig opgradering af alle bilens elbilsstatistikker, hvilket betyder mere kraft, mere rækkevidde og hurtigere opladningshastigheder. Det er uklart, om den næste generation af e-208 vil blive redesignet, eller om alle ændringerne vil være begrænset til drivlinjen.