Citroën e-Berlingo er den mest berømte Citroën elektriske MPV/lastbil, hvilket betyder, at den kan tilfredsstille både familier og virksomheder. e-Berlingo kommer med Citroëns efterhånden berømte 50 kWh-batteri, som kan ses i mange andre Citroën el-modeller.
e-Berlingo befinder sig i et virkelig konkurrencedygtigt segment af markedet, og derfor er sammenligning af den nye Citroën ë-Berlingo electric vs. lignende elbiler hovedemnet for denne artikel. Lignende elbiler omfatter Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo, Ford Tourneo og VW .ID BUZZ.
Hvis du imidlertid ønsker en 7-sæders familieelbil med elbiler, men du vil have den til at være hurtig, luksuriøs, komfortabel og eftertragtet, skal du gå op til Tesla Model Y eller Mercedes EQV/EQB. Uanset hvad, er disse biler meget dyrere, meget mere kompetente og meget mere luksuriøse.
Segmentet for elektriske MPV’er/mellemklasse-lastbiler er kun lige begyndt, og vi kommer sandsynligvis til at se mange nye elektriske MPV’er, efterhånden som tiden går. Det betyder også, at disse MPV’er ikke er de allerbedste, når det kommer til elbiler, da det elektriske MPV-segment ikke rigtig er så interessant for de fleste potentielle elbilskøbere.
Citroën e-Berlingo
Citroën e-Berlingo fås i to forskellige varianter, en MPV med syv sæder eller en mellemstor varevogn. Forskellene mellem de almindelige Berlingo- og el-Berlingo-modeller er naturligvis drivlinjen, den praktiske anvendelighed, effektiviteten og prisen. e-Berlingo koster omkring 40.000 euro, nogle modeller koster lidt mindre end 40, mens andre går over 40.
Den “normale” Berlingo er meget billigere end det, og 40.000 er lidt meget for en almindelig Berlingo. Med et batteri på ca. 50 kWh kan Berlingo køre ca. 174 miles på en fuld opladning og kan oplades med en hurtig DC 100 kW-oplader fra 20 % til 80 % på i bedste fald ca. 25 minutter.
I den almindelige e-Berlingo kan der nemt sidde op til syv personer med masser af plads til overs, mens lastvarianten kan laste op til 1.700 pund last, hvilket bestemt er en del. e-Berlingo tegner til at blive en overraskende vellykket elektrisk Citroën, men vi bliver nødt til at vente og se, hvordan e-Berlingo klarer sig i forhold til sine hårdeste rivaler.
Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo
Du vil måske blive overrasket over at finde ud af, at Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo og Fiat Doblo alle deler deres drivlinjer med den førnævnte e-Berlingo, hvilket betyder, at alle disse køretøjer er fremstillet på den samme “Stellantis”-platform. Stellantis er navnet på det selskab, der ejer alle disse bilproducenter, og det er derfor, at de deler den samme platform.
Et batteri på 50 kWh, 136 hk, en rækkevidde på mellem 170-200 miles, alle disse egenskaber findes i alle fire biler, og de eneste forskelle mellem dem er design og små varianter i udstyr og komfortniveau. e-Berlingo ser dog ud til at være den mest populære ud af gruppen.
Prismæssigt er de også meget ens, hvilket betyder, at den endelige købsbeslutning sandsynligvis vil være baseret på, hvilken af disse du anser for at være bedst og din mærkeloyalitet. Desuden deler næsten alle EV’er fra disse fire mærker (herunder mange andre mærker under Stellantis-gruppen) 50 kWh-batteriet og resten af drivlinjen.
Ford Tourneo og VW .ID BUZZ
Citroën e-Berlingo og resten af de ovenfor nævnte biler er ikke de eneste to biler, der deler de fleste af deres dele, da det også kan ses med Ford Tourneo og den helt nye VW .ID BUZZ. Disse to er ikke direkte konkurrenter til e-Berlingo, men de deler en lignende rolle på markedet, især fordi der ikke rigtig er så mange muligheder, du kan gå efter alligevel.
Disse to er lidt dyrere og kan også rumme op til syv personer. Der, hvor disse to gør en mere væsentlig forskel, er batteristørrelsen, da de tilbyder et større batteri på 77 kWh og en rækkevidde på op til 260 miles. Disse tal er ikke bekræftet endnu, men det er forståeligt, fordi 77kWh-batteriet er større.
Du kan forvente, at disse to vil koste mellem 10.000 og endda 20.000 euro mere end Berlingo og resten af Stellantis-banden. Det er også værd at nævne, at disse to tilbyder en højere maksimal DC-ladehastighed på 175 kW og er generelt mere luksuriøse og bedre udstyret.
Video: Er Citroën Ë-Berlingo den perfekte elektriske familiebil?
FAQ-afdeling
Hvad er den mest luksuriøse elbil med syv sæder?
Den mest luksuriøse elbil med syv sæder er den helt nye Mercedes EQS SUV. EQS er baseret på den samme platform som sedanversionen, EQS, som uden tvivl er den mest luksuriøse elbil nogensinde. EQS SUV’en er primært designet med fem sæder i tankerne, men du kan pakke to mere, hvis du beslutter dig for at hæve den tredje sæderække op.
Dette vil påvirke din samlede lastekapacitet, som vil skrumpe betydeligt. Dette bliver endnu mere overdrevet af det faktum, at EQS SUV’en slet ikke får et frontbagagerum.
Hvad er den mest rummelige elbil med syv sæder?
Hvis du vil have mest mulig plads, vil jeg foreslå at kigge på Citroën e-Spacetourer eller Peugeot e-Traveler, som begge er baseret på den eksisterende Stellantis-platform og kan rumme op til 9 passagerer på samme tid.
Den mest rummelige elektriske SUV er Tesla Model X, da den tilbyder plads til op til syv personer uden at ofre lastrum eller hoved-/benplads. Andre virkelig rummelige elektriske SUV’er omfatter Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, den nye Rivian og den kommende elektriske Hummer.
Er Citroën e-Berlingo det værd?
For at gøre det helt klart, så er e-Berlingo ikke den mest rummelige og heller ikke den elektriske BIL med den længste rækkevidde. For at være 100 % ærlig er e-Berlingo ikke den bedste til noget som helst, hvilket rejser spørgsmålet: Er det den bil, du skal kigge på?
Selv om der findes bedre elbiler derude, er e-Berlingo mere end god nok til det, den er, da den tilbyder nok plads, er virkelig sikker og er relativt komfortabel. Startprisen er lidt svær at sluge, men det ser ud til, at e-Berlingo sælger alligevel.